فيه مشكلة بـ تزيد كل يوم وهي أماكن التسوق الرئيسية في القاهرة، يعني مثلاً سلاسل وماركات المنتجات المستوردة الكبيرة، والأماكن المحلية اللي ماشية على نفس النهج. أغلب الحاجات المعروضة عندهم بـ تكون عامة وبـ تنتج بكميات كبيرة، والنتيجة مئات الناس لابسين نفس الحاجات، ودي حاجة مش لطيفة طبعًا، من هنا احتلت بوتيكات الملابس اللي بـ تقدم قطعة أو اثنين بالكثير من كل تصميم مكانة خاصة في قلوب الباحثين عن التميز.

بوهو جاليري في الزمالك بـ يقدم مجموعة مميزة من الملابس المستوردة وكمان المصممة محليًا من مصممين مصريين شباب، ميزة المحل أن أجواءه المريحة، والديكورات البسيطة جدًا بـ تظهر الملابس والإكسسوارات المعروضة، كان فيه مقالة سابقة عن فرع بوهو جاليري هليوبوليس بـ تشكر في تشكيلة المنتجات المتنوعة هناك وأسعارها المعقولة، فـ قررنا نروح يمكن الكلام ده يكون في فرع الزمالك كمان.

بوهو بـ يقدم كل أنواع الملابس الحريمي، وأي واحدة تقدر تجمّع أطقم كاملة من المحل الظريف ده، من شورتات جينز مرصعة بالجواهر، لملابس سهرة، لفساتين أنيقة، لشنط يد، لإكسسوارات، لملابس بحر، لسنيكرز، لكيمونو وجلابيات، فعلاً المعروض هناك يكفي وزيادة.

مجموعة شنط يد من زام ZAAM معروضة في ركن من المحل شدت انتباهنا، تشمل شنط bucket bags سادة (450 جنيه). نروح على قسم الصديري والكيمونو، وعجبنا فيه صديري قصيرة عليها أشكال ورد (400 جنيه)، وكيمونو أسود وأبيض من تصميمات آيه أشرف (290 جنيه)، وكيمونو ماكسي أبيض دانتيل من تصميمات مدني (500 جنيه)، وكيمونو مدهش متحدد باللون الوردي من ندى كرم (330 جنيه) وبشكير بحر أبيض دانتيل (380 جنيه).

شوفنا في وسط المحل ترابيزة عليها كل أنواع المجوهرات المطلية ذهبي تشمل حلقان، أساور وسلاسل، أكثر حاجة عجبتنا كانت أساور الذراع (700 جنيه). طول ما إحنا هناك الموظفين كانوا معانا بس من غير ضغط، بحيث نقدر نتفرج براحتنا وفي نفس الوقت يساعدونا لما نحتاجهم.

بوهو جاليري من الأماكن اللي تحب تزورها وتتسوق منها، عجبنا جدًا المفهوم الجديد اللي بـ يتبعه المكان والموظفين الرائعين، ما كانش ينفع نمشي من غير ما ندلع نفسنا بواحد من عشرات الكيمونو الجميلة المعروضة هناك.