من ضمن الحاجات اللي بـ تميز القاهرة عن أي مدينة ثانية في مصر-واحتمال كبير عن أي مدينة ثانية في العالم كله- أنك هـ تلاقي فيها كل حاجة. تقريبًا ما بقاش فيه حاجة مش موجودة في العالم مش موجودة هنا في القاهرة. من أول مطاعم المطابخ الغريبة ومحلات الملابس وحتى محلات إكسسورات البيت؛ من ضمن النوعية الأخيرة من المحلات صادفنا أفريكانو جاليري - Africano Gallery في الزمالك.

موقع المحل وشكله الخارجي الغريب هو اللي شدنا أننا ندخله؛ المحل موجود في الدور الأول بمجموعة سلالم جانبية منفصلة عن مدخل المبنى الرئيسي، أما فاترينة العرض الكبيرة، فمعروض فيها مجموعة كبيرة من التحف المتنوعة ما بين الستايل الأفريقي، الهندي وحتى الكلاسيكي. أما ديكور المحل من الداخل بسيط –المكوّن من مستويين بـ يفصل ما بينهم مجموعة من السلالم- لأنه معتمد في الأساس على غرابة المعروضات الموجودة فيه.

المستوى الأول من المحل مخصص بشكل أساسي لعرض الهدايا والإكسسوارات الحريمي والرجالي، فعلى ترابيزة في الركن معروض بشكل عشوائي مجموعة من الأعقاد الهندية المصنوعة يدويًا من الخرز الملون بألوان زاهية (110 جنيه)، ومن نفس الخامة والبلد مجموعة من الأساور القماش (85 جنيه) –واللي بالصدفة شفناها في جاليري ثاني في الزمالك بـ تتباع بـ 350 جنيه. أما الإكسسوارات الرجالي واللي تنوعت ما بين سلاسل معلق فيها أشكال معدنية –زي الجماجم وخلافه- (15 جنيه)، وسلاسل مفاتيح مصنوعة من أنياب بلاستيكية (10 جنيه)، فدول وبلا منازع أسوأ حاجة شفناها في المحل، مش بس لأن جودتها سيئة، ده لأن حتى ذوقها عجيب.

في المستوى الثاني من المكان فيه التحف وقطع الديكور؛ لفت نظرنا مجموعة من المعلقات الهندية، واللي بـ تشبه لحد الكبير الـ Dream Catchers، ولكن في صورة سلاسل من الأفيال والأجراز الصغيرة، عجبنا الصغير منهم (65 جنيه)، ومجموعة Wind Chimes خشبية -اللي بـ تطلع أصوات بمرور الهواء فيهم - مصنوعة في تايلاند وأسعارها بـ تختلف حسب الحجم (الصغير منهم بـ 125 جنيه).

أفريكانو جاليري عارض مجموعة كبيرة من الأباجورات أغلبها مصنوعة من الخشب والنحاس؛ من الخامة الأولى عجبنا أباجورة من تايلاند، منحوتة على شكل رأس فيل (275 جنيه)، لدقة النحت وفي نفس الوقت القطعة محتفظة بلون خشبها الخام. أما الأباجورات النحاس فهي تشبه الأنتيك، ولكن للأسف في نسخته الرخيصة؛ من ضمن المجموعة دي وحدتين -الواحدة فيهم عبارة عن تمثال لحاملة شعلة- سعر الاثنين مع بعض (350 جنيه).

على قد ما انبهرنا بالشكل العام للمحل، ما ابهرتناش المعروضات اللي كان فيه مجموعة كبيرة منهم منتشرة في محلات الهدايا؛ زي الماسكات الأفريقي والـ Wind Chimes. ولكن ما ننكرش أن وسط عدد كبير من المعروضات الكليشيه هـ تلاقي حاجة أو اثنين مختلفين بجد.