5 أماكن في مصر لازم تجربهم في الشتاء - معالم وسياحة Feature - كايرو 360
 







5 أماكن في مصر لازم تجربهم في الشتاء
5 أماكن في مصر لازم تجربهم في الشتاء
اصدرت في: 17/10/2016

السفر تجربة فريدة بتخلي روحك خفيفة، ومزاجك مضبوط. مش بس علشان القاهرة زحمة وضغط الشغل والحياة الروتينية، لكن كمان من حق نفسك عليك أنك كل فترة تخليها تكتشف مكان جديد يبسطها ويخليها تشعر بالحرية والجمال. ولأن الشتاء قرب فقولنا نختار لكم أفضل 5 أماكن ممكن تسافروا فيها في الشتاء وتستمتعوا بجمالها.

 

الأقصر وأسوان

المشتى الرئيسي لأبناء القاهرة المحروسة من زمان، مين يقدر يقاوم سحر الأثار هناك ولا جمال النيل، بالذات منطقة غرب سهيل اللي جمالها من جمال أهل النوبة وحلاوة تفاصيلهم وكرمهم، وكنا كتبنا موضوع كامل عنهم ممكن تشوفوه هنا. يا ريت تجربوا تركبوا Air Ballon في الأقصر واللي بتوريكم كل الآثار تقريبًا بس من الجو، وأكيد تستمتعوا بفلوكة في النيل.

 

دهب ونويبع

من الأماكن الجميلة جدًا صيف وشتاء، ننصحكم تروحوهم لحد شهر يناير بس بعد كده ممكن تتلجوا بليل، لو بتحبوا تجربوا أنشطة كتيرة زي الغطس والسنروكلينج وتسلق الجبال يبقى مكانكم دهب أكثر، بس لو أنتم من محبي الطبيعة والهدوء والعشاء البدوي والتأمل واليوجا نويبع هتكون مناسبة أكثر، بس الأكيد أن منظر الجبال هناك مع البحر بيخلي روح تدوب من الجمال.

 

المنيا

إيه رأيك تجرب حاجة جديدة وتروح المنيا؟ المنيا من الأماكن المجهولة لناس كتير أنهم ممكن يقضوا وقت لطيف ويتفرجوا على الأثار الفرعونية اللي هناك، ده غير جمال النيل هناك وهدوء البلد وممكن تحجزوا من على booking.com بمنتهى السهولة.

 

الفيوم

بنحسها مظلومة برحلات اليوم الواحد، لأنها منطقة جميلة وهادية، خاصة قرية تونس، اللي فيها أكثر من فندق يعيشك في رفاهية مع الأكل المصري الأصيل وبحيرة قارون، ممكن تتفرج على أنواع الطيور المختلفة هناك، أو تروح وادي النطرون أو تتزحلق على الرمال، وكنا كتبنا عنهم موضوع كامل بالفنادق وأسعارها من هنا.

 

الإسكندرية

"شط إسكندرية يا شط الهوا" صيف شتاء عروس البحر المتوسط ليها عشق خاص، مالوش زي. بس جمال إسكندرية في الشتاء ما يعروفش إلا واحد واقع في حبها من زمان زينا كده، البحر بليل في البرد مع آيس كريم عزة، ولا زيارة لألبان سويسرة... مافيش كده... ك ده غير طبعًا كوبري ستانلي والمنتزه وجمال مكتبة الإسكندرية وحفلاتها.

مصر مليانة أماكن جميلة مستنيانا نكتشفها، بس أنت دور وخد قرار أنك تشوف الحاجة الحلوة وسط الضباب.

 

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
نجلاء أشرف
حرر بواسطة:
نجلاء أشرف
تاريخ النشر:
17/10/2016
محرر مساعد بالموقع العربي، حالمة جدًا وعايشة في كوكب ثاني وبـ تحب تكتب عن كل حاجة بـ تحصل لها، دائمًا بـ تضحك حتى في أصعب المواقف وبـ تحب البلالين والتيوليب والصحبة الحلوة.