سهل حشيش: بقعة جديدة ساخنة من بقاع المحروسة - معالم وسياحة Feature - كايرو 360
 







سهل حشيش: بقعة جديدة ساخنة من بقاع المحروسة
سهل حشيش: بقعة جديدة ساخنة من بقاع المحروسة
اصدرت في: 28/11/2013

صحيح كثير من الناس متأثرين من حالة السياحة فى مصر، فيه ناس ثانية اختارت تشوف نصف الكوب المليان. سواحل مصر بـ تقدم بعض من أجمل المناظر الطبيعية الخلابة فى العالم، وتحديدًا البحر الأحمر باعتباره مقصد مميز ومحبب لكثير من المصريين والأجانب. الغردقة من فترة طويلة صانعة الأجازات السعيدة، مع سواحل الجونة اللى بـ تأسر السياح يرجعوا مرة بعد الثانية.

المنطقتين البحريتين بـ يقابلوا منافسة شديدة فى صورة "سهل حشيش". على بعد 18 كيلو متر فقط من الغردقة، المنتجع الفخم بـ يتحول سريعًا لواحد من أكثر الشواطئ فى البلد جذبًا للسياح. صحيح الظروف السياسية والاجتماعية أثرت على سرعة تطورها، سهل حشيش فرضت نفسها كهدف لعشاق الشمس، والعائلات وكمان الشباب الراغبين فى الاستمتاع بالسهر والنوادى الليلية.

رغم أن نشأتها كانت من فترة بسيطة، لكنها بالفعل استضافت كثير من الفنادق، الفخم منها والعائلى، زى بيراميزا، بريمير لو ريف، صن سيت بيرل، تروبيتيل وفنادق أخرى، وفى الطريق قريبًا قصر البارون وحوالى عشرة فنادق لسة تحت الإنشاء.

عدد الفنادق الموجود فى مساحات سهل حشيش الواسعة بـ يؤثر بالإيجاب على سحر المكان. مساحة سهل حشيش تشمل حوالى 41 مليون متر مربع، ويعتبر مساحة المنتجع السياحى حوالى ثلثين مساحة مانهاتن، بمناطق مختلفة كل منها له فكرته الأنيقة البارزة.

سهل حشيش بـ تقدم لك كل اللى نفسك فيه بكل الطرق الممكنة، سواء كنت بـ تحب الأكلات الفخمة، الاستمتاع بالسهر أو قضاء وقتك فى أنشطة متنوعة. ساحل سهل حشيش بـ يوفر مكان ممتاز لرياضة الغوص، وكمان ركوب الخيول متاح فى نادى سى هورس أند كاميل رايدينج.

محبو الجولف على موعد مع المتعة، مع ملعبين جولف متكاملين تحت الإنشاء وملعبين آخرين على الشكل الصحراوى مخطط لهم. واضح أن مدمني التسوق لهم نصيب، مع مجموعة من المحلات بـ يزيدوا يوم بعد يوم خاصة في المنطقة الشمالية الشرقية الموجود فيها المدينة القديمة وبـ تحتوي على أماكن مغرية للتسوق.

خلال الشهور الأخيرة، سهل حشيش وضعت نفسها على خريطة أشهر منظمى الحفلات العالميين، ويتم تنظيم حفلات شاطئية فى أجازة نهاية الأسبوع تجذب سائحين من كل أنحاء البلاد.

أفضل خدمات المنتجعات الصحية برضه متاحة فى فنادق سهل حشيش؛ حورس سبا، بريميير سبا وتروبيتيل سبا كلهم بـ يقدموا خدمات على أعلى مستوى. بمناسبة الكلام، معروض عربات جولف بـ تُشحن كهربائيًا للاستخدام اليومى كوسيلة تنقل حول المنتجع، فى وجود محطات شحن موزعة فى أماكن متفرقة.

من ناحية الانبهار والمتعة، الجمال الطبيعى الساحر لسهل حشيش موجود فى وسط المنطقة السياحية الرائعة. من الشعب المرجانية الخلابة فى البحر الأحمر لرؤية جبال سيناء، يظل الحفاظ على معالم سهل حشيش الطبيعية الفريدة من نوعها له الأولوية، وعلشان كده التطوير الحاصل بـ يحافظ بكل حزم على حماية البيئة، لأن بعيدًا عن الفنادق والمطاعم، المناظر الطبيعية البارزة قدرت تضع سهل حشيش كمكان مميز ومرغوب.

العظمة فى الموضوع أن الإنشاءات فى سهل حشيش مستوحاة من الطبيعة المحيطة. الساحة تشمل التالى، إبداع نتيجة شكل الجبال والرمال المتناثرة، مع تصميمات بسيطة تقليدية من الأرابيسك، وأحيانًا بـ تستضيف حفلات بـ تسع 2500 فرد جالس و15000 فرد واقف.

ممر مائى بطول 500 متر ممتد بطول المدينة، وكمان الخليج بـ يضيف روعة للتصميم الربانى الأنيق والبسيط فى نفس الوقت بـ يخلق منظر لا يضاهى لشروق الشمس، ده طبعًا لو لك فى الأجواء الرومانسية. روح الاستكشاف داخلك ممكن تدفعك أنك تشوف المدينة الغارقة، وهى عبارة عن بقايا فرعونية اللى ترجعك لحقيقة أن بعيدًا عن كلام ناس كثيرين، مصر جميلة بجد!

تقدر تعرف معلومات أكثر عن سهل حشيش من خلال الموقع الرسمى لسهل حشيش، صفحة الفيسبوك أو تويتر.

مزيد من الصور
  • سهل حشيش: بقعة جديدة ساخنة من بقاع المحروسة
  • سهل حشيش: بقعة جديدة ساخنة من بقاع المحروسة
  • سهل حشيش: بقعة جديدة ساخنة من بقاع المحروسة
التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
28/11/2013
-