متحف الفن الإسلامي: متحف يليق بتمثيل تاريخ مصر الإسلامية - معالم وسياحة Feature - كايرو 360
 







متحف الفن الإسلامي: متحف يليق بتمثيل تاريخ مصر الإسلامية
متحف الفن الإسلامي: متحف يليق بتمثيل تاريخ مصر الإسلامية
اصدرت في: 28/07/2015

كتب الإرشاد السياحي دائمًا في حالة انقسام، شوية منهم بـ ينصحوا السياح يزوروا متحف الفن الإسلامي وشوية منهم ضد الفكرة.

اللي حصل أن السياحة بعد ثورة 25 يناير تأثرت بشكل كبير، وكانت النتيجة أن بعض المتاحف والمعالم التاريخية في القاهرة قفلت مؤقتًا، المشكلة دي عملت مشاكل للسياح بس كانت في صالح متحف الفن الإسلامي بعد عملية تجديده اللي تكلفت 10 مليون دولار خلال 8 سنوات، عملية الترميم خلصت في 2010، وبكده يكون متحف الفن الإسلامي مستعد لاستقبال زواره وبجد يستحق الزيارة.

على عكس المتحف المصري في وسط البلد واللي يعتبر الشقيق الأكبر، عظمة متحف الفن الإسلامي بـ تظهر في دقة التنفيذ والتفاصيل البارزة لكل القطع المعروضة هناك، طبعًا من الصعب تقارنه بمجموعة الأثار الكبيرة الموجودة في المتحف المصري من أثار وتماثيل فرعونية، لكن مافيش شك أن الأحجام والأعداد المذهلة الموجودة هناك أكيد هـ تبهرك، المكان ده من نوعية المتاحف اللي بـ تحتاج تركيز من زواره، لأن جمال الأعمال هناك بـ تظهر في الحرفية الفنية وروعة التنفيذ، واللي بـ تشمل نماذج مبهرة من كل العصور الإسلامية.

المجموعة المعروضة مترتبة حسب التاريخ، وأنت ماشي في المعرض هـ تشوف يافطات كبيرة بـ تشرح تاريخ وأحداث كل حقبة تاريخية لكل قطاع، المعلومات الموجودة شارحة الموضوع بشكل هايل، بـ تشمل نظرة عامة عن تاريخ المعمار وقتها، وكمان تفاصيل صناع القطع الفنية.

فيه كمان خرائط بـ تشرح وقت وطريقة تأسيس الدولة الإسلامية، المعلومات الأولية متوفرة بالعربي والإنجليزي، بس صعب على أغلب الأجانب يفهموا الشرح المفصل لكل قطعة معروضة لأن الكلام مكتوب بالعربي بس!

المتحف يشمل من عصر بني أمية لغاية العصر الحديث، مع أعمال ترجع لفترة السبعينيات. أغلب المجموعة المعروضة من قاهرة المعز المجاورة للمتحف، وبكده أي محب للثقافة عاوز يستمتع بالتجربة كاملة يقدر يزور الأماكن والمباني اللي بـ يشوف نماذجها في المعرض.

المجموعة المعروضة تتميز بالتنوع، وبـ تجسد أجمل الفنون الإسلامية بكل صورها، الموضوع بعيد عن شكل الجاليري التقليدي اللي تعرفه، والمجموعة المعروضة عبارة عن نحت على أبواب المسجد الضخمة، ونافورات مطعمة من الرخام، وكتابات دينية على ورق من ماء الذهب، وسيراميك، ومجوهرات وأثاث.

من العلامات المميزة شبابيك من الزجاج المعشق بألوانه وأفكاره المميزة، حتى صندوق الأكل وعلبة الأقلام كانت معروضة، وده بـ يوضح تأثير الفن الإسلامي حتى على الأغراض اليومية المستخدمة من أزمنة سابقة.

المعرض كمان خصص قسمين كاملين للمستلزمات الطبية والجنائز، واللي كانوا مخيفين ومبهرين في نفس الوقت وقدموا لمحة عن نوعية الفن الموجودة، ومن الأقسام المدهشة كمان مجموعة من الفن الفارسي/ الصيني من عصر المماليك، اللي بـ يقدم نظرة أوضح على التقارب بين الثقافات.

المتحف كمان فيه منطقة مكشوفة صغيرة، بس مش مستغلة كلها للعرض، والحقيقة أن في آخرها هـ تلاقي قسم شرطة، بصراحة مش حاجة لطيفة أنك تغلط وتدخله بدل المتحف.

اتصرف ملايين على تشييد المتحف، وأكيد واضح فيه الرقي والفخامة بعد ما عملية تجديد المبنى والعرض نفسه خلصت.

إشاعات الغلق كانت في صالح المتحف كونه بـ يتمتع بمميزات كثيرة منها أنه مكان مريح وهادئ تقدر تقضي فيه ساعتين وسط التحف المعروضة، بس المشكلة أنه زي باقي الأماكن، ممنوع تمامًا التصوير فيه.

المتحف شغال كل يوم من 9 صباحًا إلى 4 مساءً، سعر التذكرة 50 جنيه للسياح و2 جنيه للمصريين.

مزيد من الصور
  • متحف الفن الإسلامي: متحف يليق بتمثيل تاريخ مصر الإسلامية
  • متحف الفن الإسلامي: متحف يليق بتمثيل تاريخ مصر الإسلامية
التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
إيميلي رايت
حرر بواسطة:
إيميلي رايت
تاريخ النشر:
28/07/2015