الرواية:

قبل أي حاجة وقبل ما نتكلم عن المسلسل اللي أصبح دلوقتي من أكتر المسسلات مشاهدة على اليوتيوب، وكمان من أكتر الكلمات الدلالية في البحث على (جوجل) لازم نكلمكم شوية عن رواية (أفراح القبة)، هي رواية خيالية واقعية، حاجة كده عملت مزج جميل ما بين الخيال الروائي البحت والواقع، كتبها العالمي (نجيب محفوظ) في لحظة تجلي.. قال النقاد عنها أن نجيب حاول يتكلم عن الإنسان العربي واللي حصل له بعد الهزيمة في 67، وقال نقاد تانيين أن نجيب مزج الحلم بالواقع بالخيال في الرواية دي، وقال نقاد آخرين أن متعة العمل ده هو (كشف القذارة) وطبعًا ده باين من كمية الخلل اللي بيوضحها في المجتمع.

 

أفراح القبة:

يا ترى ليه اسمها أفراح القبة.. سؤال وقفنا قدامه كتير وعايزين نحاول نوصل لإجابة له، أولًا إزاي أفراح وهي تراجيدية أصلًا وبتتكلم عن مجموعة من الفاسدين في أغلب نواحي الحياة تقريبًا.. وعلى الرغم من كل ده سماها أفراح.. يمكن على سبيل الأمل، إنه على الرغم من الفساد والقذارة دي لكن فيه أمل وممكن يجي فرح تاني تحت القبة، اللي ممكن يقصد بيها قبة المسرح.. (اللي هو طبعًا معادل لقبة الحياة).

 

الحدوتة:

الحدوتة عن الممثليين اللي بيمثلوا في نص وبيكتشفوا أن المسرحية بتتكلم عنهم، عن كاتب المسرحية اللي قرر يفضح كل اللي حواليه ويعمل العمل الخالد اللي هيخلده في التاريخ.. الحدوتة مجنونة شوية، لكن اللي اتعود يقرأ لنجيب هيعرف أن أفكاره مجنونة ويمكن علشان كده أخد نوبل.. الرواية تقيلة في قرايتها ولغتها سلسلة، وكان صعب إنها تتحول لمسلسل، لكن المجهود اللي اتبذل علشان تبقى مسلسل يستحق الشكر.

 

الشكر:

هنا بقى لازم نشكر التوليفة الصح اللي عملت مسلسل صح، التوليفة هي نص روائي قوي، ومخرج عبقري ومحترف، وممثلين بره الصندوق لم يكرروا نفسهم في أدوار محفوظة، يبقى إحنا أمام عمل لازم ينجح وده بالضبط اللي حصل في أفراح القبة، إحنا أمام نص روائي عالمي للرائع نجيب محفوظ، وفكرته جديدة جدًا وغير مكررة، ومخرج متميز زي محمد ياسين، وممثلين زي إياد نصار ومنى زكي وجمال سليمان، قادرين يحققوا خصوصية في التمثيل زي ما في خصوصية في الرواية، والمسلسل إنتاجه جيد وديكوراته متماشية جدًا مع التوقيت الزمني هي والملابس، حتى لون الإضاءة ودرجتها في التصوير ماشية مع التوقيت الزمني برضه.

كمان كادرات التصوير الجديدة على العين واللي عاملة مزج رائع بين تقنية المسرح في الرؤية والتمثيل وتقنية السينما، وده بيخليك مستمتع بالعمل جدًا وأنت بتتفرج.

كل ده عمل توليفة قوية وواعية قدمت وجبة للمشاهد تثبت أن العمل الجيد بيفرض نفسه مش لازم يكون فيه كوميديا ولا أكشن ولا أى إبهار مبتذل، لازم بس يكون فيه (توليفة).