هل ممكن أن الإنسان يكتسب مهارة معينة وتكون السبب وراء نجاحه في الحياة؟ وهل الشخصيات الناجحة في المجتمع بـ يكون لها تأثير في وجود جيل قادر على النجاح والإبداع؟ إجابات لأسئلة زي دي هـ نلاقيها في برنامج «عمار الأرض» اللي بـ يعرض على قناة إقرأ الفضائية اللي بـ يقدمه الداعية مصطفى حسني لأنه بـ يهدف لتقديم شخصية تقدر تساهم في عمار المجتمع ودعم القيم الإيجابية والدعوة للعمل والبناء.

من الجميل في البرنامج أنه بـ يهتم بتقديم قصص النجاح في المجتمع العربي كله، واللي بـ تساهم بشكل كبير في تطوير النفس البشرية ونقدر نتعلم منها مهارة معينة تساعدنا في التقدم والنجاح، ويهتم حسني في تقديم برنامجه بعرض بعض اللقطات المصورة اللى بـ تساهم في تدعيم موضوع الحلقة.

وكمان بـ يهتم بعرض الشخصيات البارزة والناجحة في المجتمع واللي بوجودها حدث تغير كبير في حياة البشرية، زي الشيخ أحمد يس كمثال، وكمان بـ يعرض في الحلقة فيلم تسجيلي مصغر عن معني قيمة في حياتنا، وبـ يحاول يعرضها في كل حلقة مع تطبيق مختلف من حياتنا زي مثلاً "مهارة الإرادة" وإزاي الإنسان قادر على النجاح من خلال الإصرار على تطبيق المعنى ده في حياته.

وكمان بـ يكون فيه تواصل على الهواء وردود أفعال عن البرنامج من خلال عرض آراء البعض على صفحة الفيسبوك، وبـ يظهر ده أسفل الشاشة وكمان بـ يعرض الإيجابيات والسلبيات في موضوع الحلقة، وإيه اللي ممكن يستفيد منه أي فرد لما يشوف الحلقة، وفيه العديد من الاتصالات التليفونية من مختلف دول العالم لإبداء الرأي، وفي نهاية الحلقة بـ يقدم نصيحة للمشاهدين.

وبـ يكون فيه ملخص بسيط للنقاط الأساسية اللى عرضت في الحلقة، وبـ يهتم حسنى بدعوة المشاهدين للدخول للمنتدى الخاص بالبرنامج وكتابة الردود، وده شيء جميل جدًا وبـ يساهم في استمرار التفاعل بين المشاهدين والبرنامج حتى بعد ما يخلص ونلاحظ أن أسلوبه مقنع جدًا وأدائه بـ يجعل المشاهد مستمتع وكمان الديكور ملائم جدًا للفكرة المعروضة فبـ يحتوي على صور العديد من كبار المفكرين والعلماء والحاصلين عل جوائز نوبل.

ورغم جمال البرنامج إلا أن طريقته في تقديم البرنامج وطريقة الحماسية في الحوار مقاربة لأداء عمرو خالد في تقديم برامجه، ولا يهتم بعرض نماذج إيجابية ناجحة لتتحدث عن نفسها وتكون مثل قوي لتدعيم الحلقة فهو يكتفي بعرض شخصية ناجحة على لسانه، ولا يهتم بوجود لقاءات مع متخصصين سواء في التنمية البشرية، أو معاهد إعداد القادة وغيرهم علشان يكون لهم وجهة نظر في موضوع الحلقة القادمة.