دليل كايرو 360 لبرامج التليفزيون في رمضان 2012 - تليفزيون Feature - كايرو 360
 







دليل كايرو 360 لبرامج التليفزيون في رمضان 2012
دليل كايرو 360 لبرامج التليفزيون في رمضان 2012
اصدرت في: 18/07/2012

زي ما كنا مذهولين من كم المسلسلات اللي هـ تعرض السنة دي على شاشات القنوات الفضائية والمحلية ومن الإنتاج السخي جدًا لبعض منها، عندنا نفس حالة الذهول من كم البرامج اللي هـ تذاع على نفس القنوات واللي إنتاجها لا يقل ضخامة أحيانًا عن بعض المسلسلات، لأن زي ما إحنا عارفين ضيوف البرامج الحوارية والمسابقات من الفنانين ونجوم المجتمع بـ يتقاضوا أجور خرافية نظير ظهورهم في البرامج دي، وتكتمل منظومة العمل الإعلامي في رمضان بالإعلانات ورعاة البرامج من الشركات والمؤسسات علشان في الآخر توصل لنا كمشاهدين، نتحكم فيها بالريموت كنترول أو تتحكم فينا أحيانًا بعناصر الجذب والحرفية اللي بـ تخلينا مش قادرين نغير القناة مهما طال الفاصل الإعلاني، وده هـ يبقى عنصر الحسم للتمييز بين طوفان البرامج اللي جاي، مين هـ يقدر يؤثِرنا ويخلينا ما نغيرش القناة ونستناه بعد كل فاصل.

هـ نتكلم هنا عن أبرز البرامج اللي شوفنا البروموهات بتاعتها ومتوقعين أنها تحقق نسبة مشاهدة عالية أو تكون من البرامج المفضلة للجمهور طوال الـ 30 يوم.

إبراهيم والناس:

الكاتب الصحفي والإعلامي إبراهيم عيسى هـ يطل على المشاهدين السنة دى من خلال قناة القاهرة والناس وهـ يقدم برنامج «إبراهيم والناس» اللي هو تقريبًا نفس شكل برنامج «السادة المرشحون» اللي كان بـ يعرض على قناة Ontv أيام الانتخابات الرئاسية في مصر ولحد وقت قريب. البرنامج بـ يعتمد على أسلوب الحوار المباشر مع الكاميرا وغالب عليه طابع الكوميديا السياسية وبـ يستعين فيه عيسى بأدوات وأجهزة ونماذج توضيحية لإعطاء أمثلة كوميدية بخصوص موضوع الحلقة. برنامج خفيف وهـ يعجب الجمهور أكيد.

الخطايا الـ 7:

الحسد، والطمع، والشهوة، والشراهة، والغضب، والكسل والغرور.. الإعلامي عمرو الليثي هـ يواجه ضيوفه بالخطايا السبع المذكورين في (الكوميديا الإلهية) لدانتي ويسلط الضوء على خطيئة بعينها مع كل ضيف وهـ يحاول يخليه "يعلن توبته" من الخطايا في نهاية الحلقة. الإنتاج قوي وعرض البرنامج حصري على قناة المحور وضيوف البرنامج من عينة هاني سلامة وريم ماجد وطوني خليفة ويسرا ومحمود حميدة وخالد عبد الله.

ثعلب الصحراء:

رامز جلال السنة دي استعان بالفنان عزت أبوعوف علشان يتصل بأصدقائهم من الفنانين علشان ما بقاش فيه حد بـ يثق في رامز خلاص بعد مقالب الكام سنة اللي فاتت. برنامج ظريف على قناة الحياة وفكرته منطقية جدًا لأنها مرتبطة بحال البلد والوضع الأمني غير المستقر، وفي الحلقات هـ يتم إقناع الضيف أن التصوير في الغردقة وأثناء الرحلة هـ يقطع بعض البلطجية -اللي منهم رامز المتنكر- الطريق على الأوتوبيس وطبعًا رد فعل الضيف هو الكوميديا كلها. الفكرة قديمة والتنفيذ جديد وإنتاج قناة الحياة دائمًا بـ يبقى كريم.

سمر والرجال:

وعلشان تكون جديرة بلقب "أجرأ قناة في رمضان" كان لازم قناة القاهرة والناس تتحفنا ببرنامج غريب يخرق كثير من التقاليد وخصوصيات الشهر الكريم والبرنامج السنة دي هو «سمر والرجال» تقديم مذيعة مصرية وهي سمر يسري اللي قدمت عدد من برامج المنوعات قبل كدة على قنوات خليجية ولبنانية. والبرنامج باختصار هو توجيه أسئلة حساسة للضيوف الرجال دائمًا، اسئلة تتعلق بالمرأة وأدق خصوصيات الضيف، ونتوقع الكثير من الغضب والاستياء من الضيوف المحافظين طبعًا، وأكيد المشاهدين المحافظين كمان هـ يتضايقوا، بس خلينا نقول أن البرنامج ده ينفع يتحط عليه شعار "للكبار فقط".. من ضيوف البرنامج عمرو حمزاوي وراغب علامة وعادل حمودة وأحمد فؤاد نجم.

سيسترز سوب:

ميس حمدان ومي سليم وأختهم الثالثة دانا هـ يشتركوا في تقديم برنامج حواري غنائي اسمه «سيسترز سوب» هـ يستضيفوا من خلاله نجوم الفن والطرب العربي في ستوديو ضخم مجهز للغناء الحي. وهـ يبقى فيه مسابقات وتصوير خارجي بصحبة الضيوف. البرنامج هـ يكون حصري على قناة (يا هلا) أحد قنوات باقات OSN اللي باشتراك شهري واللي أصبحت بـ تضم معظم القنوات المدفوعة في الوطن العربي. الإنتاج ضخم وأداء الثلاث بنات جذاب ومتوقع أن الحلقات تحقق نسبة مشاهدة عالية.

زي العسل:

المذيع اللبناني نيشان اللي قدم عدد من البرامج الناجحة على قنوات mbc هـ يكون أول ظهور له على قناة مصرية السنة دي من خلال تليفزيون الحياة وهـ يقدم برنامج بعنوان «زي العسل» وهو عكس برنامج «سمر والرجال» لأن هنا المذيع رجل وهـ يستضيف 30 سيدة على مدار شهر رمضان، نجمات غناء وتمثيل، ومن المؤكد ظهورهم في الحلقات الـ 3 الأولى الفنانة ماجدة الرومي بعد طول غياب والفنانة شيرين عبد الوهاب وغادة عبد الرازق.

مراتي في ورطة:

عودة لبرامج الكاميرا الخفية أو مقالب الستوديوهات في إنتاج جديد لشركة E-Cloud Media وبرنامج «مراتي في ورطة» اللي هـ يعرض على قنوات cbc في رمضان. في البرنامج يتم استضافة زوج وزوجة ويتم إقناع الزوجة أن زوجها على علاقة سابقة مع المذيعة مقدمة البرنامج. شوفنا في البرومو زوجات بـ توصل بيهم أنهم بـ يطلبوا الطلاق من أزواجهم، مش عارفين الهزار ممكن يودي لحد فين، بس منتظرين نشوف الحلقات كاملة علشان نفهم إيه اللي بـ يحصل. البرنامج تقديم سارة إحسان زادة وإخراج حسام عفت.

رحلة اليقين:

امتداد لحلقات «ثورة على النفس» اللي شوفناها السنة اللي فاتت، بـ يستمر الداعية الشاب معز مسعود في تقديم نفس البرنامج ويستعرض فيه فكرة محددة وهي سبب وجود الخلق وابتلاء الإنسان في الدنيا وما شاب بعض الرموز الدينية بسبب انخراطهم في العمل السياسي. الإنتاج قوي جدًا وتم التصوير في بلاد مختلفة عربية وأوربية ومن ضيوف الحلقات يسري فودة، شريف منير، والثلاثي شيكو وأحمد فهمي وهشام ماجد، ومعتز عبد الفتاح، وأمير عيد من فرقة كايروكي. وواضح أن مقصود الربط في البرنامج بين أهل الفن والدين لتوصيل رسالة معينة للجمهور. البرنامج هـ يعرض على قنوات cbc.

التفاحة:

نيكول سابا مرة ثانية على شاشة قنوات دريم في رمضان، لو نفتكر كانت قدمت برنامج مسابقات قبل كده من كذا سنة على قناة دريم برضه. برنامج «التفاحة» حواري كوميدي هـ تستضيف فيه نيكول نجوم محبوبين والشخصيات اللي أثارت جدل في الفترة الأخيرة بمواقفهم زي أحمد شوبير، وطلعت زكريا، وعلاء صادق، وإلهام شاهين. التصوير في ستوديو بسيط زي ما تعودنا في إنتاج قنوات دريم. لكن فكرة البرنامج وطبيعة الأسئلة ومهارة نيكول كمقدمة برامج هـ تكون هي عوامل نجاحه.

عمر صانع حضارة:

الدكتور عمرو خالد على شاشة mbc السنة دي وبرنامج متميز عن الفاروق عمر بن الخطاب وإزاي صنع حضارة للأمة الإسلامية وجنبها الفتن. إنتاج عملاق لشبكة mbc وأداء جذاب زي ما تعودنا من الداعية الأهم في العالم العربي. 30 حلقة ترصد حياة عمر بن الخطاب قبل وبعد إسلامه وفترة خلافته والقيم اللي أرساها لبناء الدولة القوية قبل 1400 سنة.

ترددات القنوات اللي عليها البرامج:

تليفزيون الحياة : 12437 رأسي.

قنوات cbc : 11488 أفقي.

شبكة mbc : 11938 رأسي.

قناة القاهرة والناس: 11765 أفقي.

قناة المحور: 11823 رأسي.

قنوات دريم: 11843 أفقي.

انتظروا مقالاتنا النقدية عن أهم برامج رمضان، ونتمنى لكم مشاهدة ممتعة.

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
وليد أبوعرب
حرر بواسطة:
وليد أبوعرب
تاريخ النشر:
18/07/2012
محرر مساعد سابق - بـ يحب الخروج، دماغه فى الفرق الموسيقية وبـ يلعب مزيكا، بـ يحب يكون عنده معرفة عن كل شيء، بـ يزهق بسرعة! ما بـ يحبش تويتر.