للمرة الثانية على التوالى بـ نلاحظ تكرار عملية اقتباس فكرة بعض الأعمال الدرامية اللى بـ تتعرض على شاشة التليفزيون، من أعمال ثانية لنفس النجوم لكن من خلال شاشة السينما، المرة الأولى كانت مع مسلسل عادل إمام «فرقة ناجى عطا الله» وكنا حاسين أن المسلسل مقتبس من فيلم شمس الزناتى، ومع الوقت بدأ يتأكد لنا أن الفيلم فعلاً مقتبس كمزيج بين "شمس الزناتى" (اللى هو أصلاً مقتبس من فيلم أمريكى) بالإضافة لاقتباس كبير من فيلم "أوشن 11" المشهور.

عمومًا ده مش موضوعنا، موضوعنا هو الحالة الثانية للاقتباس، ودى تتمثل فى مسلسل "خطوط حمراء" بطولة أحمد السقا ويسرا اللوزى وأحمد رزق وغيرهم من النجوم الكبار.. المسلسل مقتبس بشكل كبير من فيلم "المصلحة" لأحمد عز وأحمد السقا.

مسلسل خطوط حمراء بـ يحكى عن ضابط شرطة بـ يقع فى تار شخصى مع عصابة من تجار السلاح بعد ما بـ يقتلوا مراته (يسرا اللوزى) انتقامًا لقتله لأفراد من عائلتهم.. وبعد كده التار بـ يستمر بين تجار السلاح والضابط.. القصة دى مش بـ تفكرك بحاجة؟

أكيد اللى شاف فيكم فيلم المصلحة هـ يعرف أن القصتين متشابهتين جدًا، وإذا أضفنا أحمد السقا كعامل مشترك كونه اشترك فى العملين، هـ نلاقى أن الموضوع أقرب للتناسخ منه لمجرد توارد أفكار.

لكن علشان نكون منصفين، لازم نقول أن تمثيل الأبطال فى المسلسل كان رائع، كل فى مكانه. مثلاً أحمد السقا ومحمد إمام عرفوا يمثلوا علاقة الأخوات الشباب المتقاربين من بعض فى السن.. يسرا اللوزى رغم صغر دورها نسبيًا إلا أنه كان له تأثير كبير، ونجحت أنها تحبب المشاهدين فيها بشخصيتها الملائكية وموهبتها المتفجرة.

رانيا يوسف قدمت دور جديد وقوى.. طبعًا مش منتظرين دور بقوة دورها فى "أهل كايرو" لأن الدور والمسلسل ككل كان ضربة حظ من الصعب أنها تتكرر باستمرار رغم أننا نتمنى أن الدراما المصرية تقدم المستوى ده باستمرار.

أحمد رزق مش عارف يقدم دور الفلاح على الإطلاق. لا على صعيد الشكل أو على صعيد اللهجة.. هو صحيح قدر يخرج خارج إطار الأدوار المحفوظ بها، لكن قدم أحسن من كده فى مسلسلات ثانية.

الموسيقى التصويرية ما قدمتش جديد، لكن الديكورات كانت كويسة، وإن كانت معتمدة على النمط الغربى خصوصًا فى المشاهد الداخلية لمنزل أحمد السقا سواء منزل الزوجية أو بيت أسرته.

"خطوط حمراء" مسلسل رائع وقدر يجمع بين الأكشن والدراما والرومانسية.. لو عجبك فيلم المصلحة أكيد خطوط حمراء هـ يعجبك.. لكن لو ما عجبكش ننصحك تغير المحطة فورًا.