فى 26 سبتمبر الماضى تم إطلاق الموسم التاسع من برنامج النجوم "ستار أكاديمى" بعد غياب سنتين. بعد جولة فى البلاد العربية تم خلالها اختيار مجموعة من المشتركين وعددهم 16 مشترك، بـ تدربهم الأكاديمية على الغناء والتمثيل، وبـ يعرض البرنامج على قنوات cbc وlbc ونغم الساعة 8 مساءً كل خميس ودي الحلقة الرئيسية، أما يوميات ستار أكاديمى بـ تعرض كل يوم الساعة 7 مساءً على قناة cbc، الافتتاح كان مع الفنانة نانسى عجرم أما فى البرايم الثانى كان الفنان صابر الرباعى هو الضيف.

بـ تستمر الإعلامية هيلدا خليفة فى تقديم البرنامج للموسم التاسع لكن للأسف مخرج البرنامج طونى قهوجى اعتذر عن البرنامج لأن الموسم التاسع مش هـ يقدم جديد من وجهة نظره، وفى الحقيقة غياب طونى قهوجى عن البرنامج مش هو التغير الوحيد لأن فى الموسم ده فيه تغيرات كثيرة فى الإدارة وفى لجنة التحكيم، وفى المدربين كمان، فى الموسم ده بـ تغيب رولا سعد عن إدارة الأكاديمية وبـ تحل محلها كلوديا مارشليان، حتى أن الأكاديمية غيرت مكان الإقامة والمسرح كمان وبقيت الإقامة فى فندق بلبنان.

فى كل حلقة من كل أسبوع تختار لجنة التحكيم أسوأ 3 طلاب فى الغناء ومن خلال التصويت بـ يخرج أسوأ واحد فيهم، وكانت المصرية منة هاني هى أول طالب يغادر الأكاديمية من البرايم الثانى بعد دخولها فى دائرة الخطر مع ماريا من لبنان وعيسى من الكويت وحصولها على أقل عدد أصوات من زملائها.

بعد قضاء الطلاب أكثر من أسبوعين فى الأكاديمية وبعد الحلقات اليومية اللى بـ نشوفها على cbc نقدر نكون فكرة عن طباع الطلاب فى الأكاديمية فمثلاً عبد الله عبد العزيز قدر يجذب الجمهور له فى وقت قصير جدًا وده بفضل روحه الخفيفة وفكاهته وشكل هو وزميله عيسى المرزوقي ثنائى مرح خلق جو من المرح والتسلية داخل الأكاديمية، ولكن على الجانب الثانى فيه بعض الطلاب مازالت شخصياتهم غامضة زى محمود محي فهو من الطلاب اللى بـ يتميزوا بصوت رائع جدًا وخاصة فى الغناء الطربي لكنه قليل الكلام والتفاعل وممكن يكون ده لأن طبعه هادىء وممكن يكون تفاعله أكثر بعد كده خاصة بعد ما نصحه أستاذ الغناء خليل أبو عبيد أنه يكون أكثر حيوية مع زملائه، وزيه الطالبة ماريتا أبو نادر لكنها بـ تختلف عنه أنها قريبة من كل زملائها وبـ تقف جنبهم فى مواقف كثيرة.

طبعًا يوم الطلاب فى الأكاديمية مش تدريب على الغناء وبس، بـ يبقى فيه مهارات ثانية بـ يتدربوا على اكتسابها زى مثلًا تنسيق الألوان فى لبسهم كل يوم اثنين بـ يبقى لهم محاضرة مع خبير الماركة الشخصية ميلاد حدشيتى بـ يعلمهم كيفية تنسيق اللبس وتأثير المظهر الخارجى على الجمهور.

كمان بـ تعلمهم أخصائية التغذية مونيك باسيلا زعرور أهمية الأطعمة اللى فيها فيتامينات وتأثيرها على الصوت والحنجرة وكمان إزاى يطبخوها بنفسهم.

زى ما فيه حاجات إدارية اختلفت فى الأكاديمية روح الأكاديمية كمان اختلفت واختلف تأثيرها على الجمهور، فمثلاً تعامل الإدارة متمثلة فى المديرة الجديدة كلوديا مارشليان مع الطلاب بشكل جاف بـ يخلي الطلاب ما يتعاملوش بحرية وكل واحد بـ يتصرف أى تصرف وهو خايف من الإدارة خاصة بعد طرد المديرة للطالبة ليليا على الهواء وحرمانها من حضور البرايم الثانى بعد إهانتها للفنانة هيفاء وهبى وهى فى الحقيقة كانت بـ تقول رأيها. وده خلى الجمهور يثور على البرنامج وأعلن جمهور ليبيا مقاطعته ردًا على إهانة بنت بلدهم ليليا.