الصحافة:

أنك تدرس إزاى تعمل خبر دى حاجة.. وأنك تشتغل على الأخبار اللى بـ تحصل دى حاجة ثانية... وأنك تعرض الأخبار حاجة ثالثة خالص.

زمان كان الخبر بـ يوصل عن طريق "النميمة"، سمعت أن فلان حصل له كذا.. وعلشان الخبر ينتشر أو يوصل بسرية، كان ممكن يوصل فى رسالة على رجل حمامة من النوع الزاجل.. وبعدين تطور الموضوع وبقى فيه "ساعى البريد"، ونحب نشكر هنا الرجل اللى اخترع فكرة ساعى البريد.. وهى مهمة من أهم المهمات فى الحياة... أنك تبعث رسالة وتوصل للى أنت عاوزه ده موضوع كبير أصلًا.. وبعدين ظهر التلغراف والتليفون وبقيت الأخبار أسرع انتشارًا.. لحد ما وصلنا دلوقت لعصر التكنولوجيا وتقدر ترسل خبرك لأى حد فى العالم عن طريق الإنترنت فى أقل من دقيقة.

 

التكنولوجيا:

مش عارفين ليه كل ما بـ نشوف برنامج أخبار بـ نفتكر على طول التكنولوجيا واللى عملته فى حياتنا.. خاصة مع انتشار وكالات الأنباء والمواقع والجرايد الإخبارية وبقيت الأخبار منتشرة فى كل مكان والناس كمان بقيت مهتمة جدًا بفكرة الخبر وبـ تدور عليه علشان تعرف.

 

تعرف:

علشان نعرف لازم نتابع الأخبار ومع انتشار البرامج الإخبارية المختلفة لازم نختار البرامج الجيدة اللى ماشية بقوانين ومنها برنامج "الصحافة اليوم" اللى بـ يقدمه سارة حازم ومحمد الدسوقى على قناة النهار فى برنامج يومى بـ يفرجنا على كل ما هو جديد فى عالم الصحافة.

 

الفكرة:

الفكرة جيدة وواضح أن فيه فريق إعداد جيد وراء البرنامج بـ يشتغل على مصادر الصحافة المختلفة وبـ يعرض الأخبار لكن عن طريق الجرايد واللى بـ ييجى فيها.. ومش مهتم بالأخبار بس لكنه كمان مهتم بالمقالات المختلفة والحوارات اللى بـ تتم مع الشخصيات المعروفة علشان المشاهد يبقى على إطلاع بكل ما هو جديد.. البرنامج بـ يقسم الأخبار إلى محلية ودى مرتبطة بمصر واللى بـ يحصل فيها وطبعًا بـ يأخذ الوقت الأكبر فى البرنامج وفيه الأخبار العربية والعالمية وبـ يهتم فيها فى أغلب الحلقات بالسياسة واللى بـ يحصل من تطورات فى العالم... وكمان بـ يعتمد أكثر على مداخلات التليفون من الخبراء والمتخصصين.. هـ تفضل لمدة 45 دقيقة بـ تتابع كل حاجة بـ تحصل بشكل سريع وقوى وعدد كبير من الأخبار علشان تعرف.. ولابرنامج من إعداد اثنين صحفيين فاهمين فى مجالهم جدًا.. وهما أحمد الدرينى وتامر أبو عرب.

 

خاتمة:

كلنا محتاجين نعرف وكلنا عاوزين نشوف ديكور حلو وناس بـ تفهم وكاميرا جيدة ومداخلات فى صلب الموضوع وميديا بجد علشان نفهم ونعرف ونتعامل مع الحياة والناس والحكومة والمؤسسات.. يا ترى البرنامج بـ يوفر لحضرتك ده؟.. إحنا شايفين أنه بـ يحاول والحكم فى النهاية لك.. شوف وقول لنا.