بقدر ما كانت توقعاتنا وانتظارنا لمسلسل "حارة اليهود" قوي، نتيجة البرومو المتميز للمسلسل وأسماء الأبطال اللى كنا منتظرينها بشوق، بقدر ما كانت خيبة أملنا مع كم الأخطاء التاريخية والفنية في المسلسل، واللى حولته من عمل المفروض أنه يكون درامي تاريخي إلى عمل فانتازي هش غير مترابط وواضح فيه الضعف على صعيد الإخراج والكتابة.

المسلسل بـ يحكي عن حالة التناغم بين الأديان اللى كانت مصر بـ تعيشها قبل ثورة1952 وإزاي كانت حارة اليهود مكان بـ يتسع للمسلمين والمسيحيين واليهود على كافة طوائفهم واختلافاتهم العرقية والمذهبية، وإزاي كل الجهود كانت بـ تتضافر للتخلص من الإحتلال الإنجليزي لمصر، مع بداية إنشاء الدولة الإسرائيلية وبداية تدخل جماعة الإخوان المسلمين في السياسة، ومحاولتهم كسب أرض جديدة مع الحكومة المصرية الناشئة من خلال تصوير يهود مصر على أنهم متفقين مع نشأة دولة إسرائيل.

على الرغم من الجو التاريخي الجميل واللى ممكن يطلع منه دراما متميزة، وعلى الرغم من زخم الشخصيات والأحداث، إلا أن التعامل مع كل الأمور دي على صعيد السيناريو تم باستهتار شديد وبعدم إتقان، الأمر اللى جعل كمية الأخطاء التاريخية في أول 7 حلقات فقط فضيحة حقيقية، منها على سبيل المثال إظهار بيوت البغاء على أنها كانت مقننة في مصر على الرغم من أن تم إلغاء تصريحاتها قبل الحقبة اللى بـ يتكلم عنها بكثير، ومنها كمان إظهار الغارات على مصر على الرغم من أن التاريخ بـ يقول أن غارة واحدة فقط هي اللى تمت على مصر فى الحرب العالمية الثانية!

الديكور المتميز والبيوت الواسعة الجميلة اللى تم إظهارها في المسلسل هي في الحقيقة مغالطة للتاريخ، لأن سكان حارة اليهود في الأصل كانوا تحت خط الفقر وكانت منازلهم أصغر وأحقر بكثير من اللى ظهرت في المسلسل، وممكن نقول أننا بكثير من حفظ ماء الوجه لازم نعتبر المسلسل حالة فنية خالصة بعيدًا عن أي مقارنة بالتاريخ الحقيقي لأن المقارنة مش هـ تكون في صالح المسلسل أبدًا!

تمثيل إياد نصار متميز كالعادة، هادئ ومتزن وقادر يتحكم في انفعالاته، منة شلبي لسه بـ تحاول توازن بين شقاوة شخصيتها وبين شخصيتها في المسلسل واللى لازم تكون أكثر اتزانًا، لكن منة قدرت تقوم بدورها بشكل كويس، ولازم ما ننساش دور سيد رجب في دور البلطجي واللى قدر يقوم به بشكل ممتاز.. رجب أثبت نفسه في أكثر من عمل في رمضان 2015 والسنين اللى فاتت كمان بـ تدل على أنه فنان له موهبة وحضور متميز، ويقدر يتلون في أي دور يقوم به.

حارة اليهود مسلسل اتظلم بسبب كتابته بسرعة وعدم الاهتمام به بالقدر الكافي.. نعتقد أن إعادة تقديم العمل بسيناريو وإخراج جديد ممكن يكون فرصة كويسة للكلام عن حقبة منسية من تاريخ مصر العظيمة.