The Definitive Guide to Living in the Capital , Cairo , Egypt

أفلام
Nine Lives – Mr. Fuzzypants

:Nine Lives ضربة غير متوقعة من كيفن سبيسي

  • روبي أميلكيفين سبيسي
  • عائليكوميدي
  • باري سونينفيلدباري سونينفيلد
  • في1 Cinema
تم التقييم بواسطة
Mohamed Hamdy
قيم
قيم الآن
:Nine Lives  ضربة غير متوقعة من كيفن سبيسي

لو كان للقط سبع أرواح زي ما بيقول المثل الشعبي المصري، ولو كان للقط تسع أرواح زي ما بيقول المثل الأجنبي… يبقى أكيد للفنان كيفن سبيسي ألف وجه ووجه علشان يقدر يبهرنا بالشكل ده ويقدم لنا الأداء التمثيلي المتميز ده… لكن للأسف يعيب الفيلم اعتماده الأول والأخير على أداء كيفن سبيسي لا أكثر ولا أقل.

فيلم Nine Lives بطولة كيفين سبيسي، وجنيفر جارنر، وكريستوفر والكن، وتيدي سيرس، وروبي آميل، ومن تأليف دان أنتونيازي، وبين شيفرين، وإخراج باري سوننفيلد. وبيحكي عن رجل أعمال بيحاول ينفذ حلمه ببناء أكبر ناطحة سحاب في القارة، لكن اهتمامه بشغله بيبعده عن أسرته واهتمامه بهم، ثم بيتعرض لحادثة بتحصل له بعدها مشكلة فانتازية، هي أنه بيتحول لقطة! وبيبدأ يحاول يهتم بأسرته ويلفت انتباههم له علشان يضمن أنه مش هيستمر في حياته كلها متجسدًا في جسد قطه!

كيفن سبيسي بطل الفيلم للي مايعرفهوش، ممثل متميز جدًا واشتهر بأداء دور الرئيس الأمريكي (فرانك أندروود) في المسلسل الخيالى House Of Cards واللي بيعرض حصريًا على شبكة  Netflix

نوعية أدوار كيفن سبيسي بعيدة في غالبيتها عن الكوميديا، علشان كده لما يقوم بدور كوميدي بالشكل ده وبأداء صوتي متميز في النصف الثاني من الفيلم، كل دي أمور بتخلينا نحس إن فعلًا سبيسي ممثل متميز وقادر على (بلع) أي ممثل ثاني يقف معاه على الساحة السينمائية في الفيلم اللى بيقوم ببطولته.

ديكورات الفيلم وخصوصًا ديكورات منزل (كيفن) متميزة جدًا ومبهرة بما لا يتناسب مع فيلم كوميدي، على العكس من الموسيقى التصويرية اللي كانت ضعيفة وماعلمتش فى دماغنا زي ما كنا متوقعين، والموسيقى التصويرية مش من العوامل اللي بيتم التركيز عليها في المقام الأول في الأفلام الكوميدية، لكن لما الموسيقى بتكون جذابة ومتميزة في الفيلم -مهما كان نوعه- بتكون نقطة مهمة بنحب نركز عليها.

الفيلم بيلقي الضوء على العلاقات الأسرية المفككة في الغرب، ومش ده الفيلم الوحيد اللي ناقش النقطة دي وشوفنا أفلام كتير بتناقش القضية دي، وللأسف النهارده في مجتمعاتنا العربية بنلاحظ انفصال الناس عن بعضها البعض، وعدم وجود علاقات أسرية قوية زي زمان، والحقيقة إننا بنتحول تدريجيًا لنمط الحياة الغربي والمفروض أن فيلم زي Nine Lives يلفت انتباهنا لأمور زي دي.

عجبك ؟ جرب

The Shaggy Dog

نصيحة 360

 الفيلم إنتاج فرنسي باللغة الإنجليزية.

أكتب تقييم

أضف تعليقاً

برجاء تسجيل الدخول لكي تتمكن من اضافة تعليق.

مقترح