The Definitive Guide to Living in the Capital , Cairo , Egypt

تسوق
جزازي

جزازى: إكسسوارات منزلية يدوية لطيفة فى المعادى

  • شارع 250 خلف جراند مول
  • أثاث ومستلزمات منزل
  • من 11 صباحًا - 11 مساءً -
reviewed by
Ahmed El Dahan
rate it
review it
جزازى: إكسسوارات منزلية يدوية لطيفة فى المعادى

نتيجة للاتجاه السائد ناحية الإنتاج بكميات كبيرة، عدد قليل من محلات القاهرة بـ يقدم روعة المصنوعات اليدوية. فى وقت من الأوقات كانت حرف زى النجارة والحدادة من الأساسيات، دلوقت صعب تشوف حرفيين بـ يقدموا صناعات راحت فى طى النسيان.

على العموم، دلوقت فيه صناعة سريعة النمو غير ملحوظة فى المدينة، بـ تهدف لتقديم مصنوعات يدوية بسيطة ومبتكرة.

البداية كانت مع مرسى علم –في منطقة Deep Sea Eco Lodge– وتخصص جزازى فى الإكسسوارات المنزلية والديكورات المصنوعة من زجاجات المياه الفاضية. بعد بداية تراجع السياحة المصرية مع ثورة 25 يناير، قرر أصحاب المكان نقل الورشة لمنطقة الفسطاط، مع صالة عرض راقية فى شارع 250 بالمعادى.

دخولك لصالة العرض يحسسك فورًا أنك دخلت فى عقل شخص عبقرى؛ إحساسك بالإبداع الموجود فى المحل يشبه وجودك فى متحف يعرض فنون مطرقعة. بعيدًا عن الكشك المكون من الزجاج والخشب، باقى الديكور والأثاث مصنوع من مواد مُعاد تدوريرها، وكمان الترابيزات من بكرات خشبية وأصص زرع زجاجية. كل أشكال الإضاءة فى الصالة، من اللمبات للنجف مصنعة من زجاجات الكحوليات والنبيذ.

وبما أن من الممكن تعديل منتجاتهم، الأسعار تختلف من حاجة للثانية؛ لو بـ نتكلم فى المتوسط، حامل شموع بسيط –من نصف عبوة زجاجية وملحق بها قاعدة خشبية للشمع– سعره 75 جنيه، وعند عمل تعديلات سعره ممكن يوصل 100 جنيه. الطريقة الأساسية لتعديل الزجاج تتم عن طريق التجميد.

أسعار اللمبات تبدأ من 125 جنيه لو هـ تضيف مفتاح كهربائى وزر للمبة. نجف كلاسيك ومودرن برضه متوفر بأسعار تبدأ من 300 جنيه، والنجف بالتحديد تعديلاته كثيرة ومتعددة ممكن توصل سعره لغاية 3000 جنيه. من أكثر الحاجات اللى شدت انتباهنا مجموعة من زجاجات Smirnoff، معلقة من لوح خشبى موصل بالسقف (300 جنيه/ للمتر).

جزازى كمان بـ يشجع أقرانه عن طريق بيع منتجاتهم فى صالة عرضه. توقع هنا تلاقى شنط سفر و tyre seatsمن ريشاكل، مع خط مثير للاهتمام من عم عزت اللى بـ يصنع نماذج موتوسيكلات وسيارات من الأدوات اليومية زى أدوات الأكل، علب المشروبات الغازية الصفيح والغازات المسيلة للدموع. بـ يُباع كمان منتجات محمد عاطف، صانع لمبات على شكل روبوت من الأنابيب ومخلفات معدنية ثانية بـ ترسم بسمة على وجه محبى الإلكترونيات. مع منتجات بإيدى الاستثنائية من الخشب والمفروشات المصنعة فى منطقة الصعيد وتحديدًا أخميم، كل المعروضات فى جزازى معمولة من خامات مستعملة مُعاد تدويرها.

جزازى بـ يقدم منتجات مبتكرة ومختلفة بأسعار مناسبة، وفى نفس الوقت مصنوعة يدويًا من خامات صديقة للبيئة للسوق المصرية.

360 Tip

بـ يصنعوا كمان أثاث من الخشب بألوان مختلفة، اتصل بـ 01091437867.

Best Bit

كل المعروضات هنا صديقة للبيئة.

Worst Bit

هـ تحتار تشترى إيه!

Write your review

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

recommended