The Definitive Guide to Living in the Capital , Cairo , Egypt

كافيهات
ديكسي كريم -Dixie Cream

ديكسي كريم: تشكيلة حلويات هايلة وجودة متواضعة في كايرو فيستيفال سيتي

  • بداخل كايرو فيستيفال سيتي.
  • مخبوزات وحلويات
reviewed by
Omar Yousry
rate it
review it
ديكسي كريم: تشكيلة حلويات هايلة وجودة متواضعة في كايرو فيستيفال سيتي

شوفنا الكام سنة اللي فاتوا ظهور كمية محلات متخصصة في الحلويات مالهاش حصر، وكلامنا هنا مش محصور على الأماكن الجديدة وبس، حتى المحلات الموجودة كمان فتحت لها فروع جديدة علشان يثبتوا تفوقهم في حرب الحلويات القاهرية.

أكيد ديكسي كريم واحد من الأماكن دي، وكلامنا هنا عن فرعهم الجديد في كايرو فيستيفال سيتي الموجود عند واحد من مداخل الفوود كورت، وطبعًا مكانه المميز هيلفت انتباه كل الداخلين والخارجين للمكان.

الفرع كمساحة يعتبر صغير نسبيًا، ومناسب لزيارة سريعة تدلع بها نفسك بتشكيلتهم الكبيرة من الحلويات اللي تشمل دوناتس وجيلاتو على الطريقة الطلياني وزبادي مثلج، ومعاهم مشروبات سخنة وباردة بيعملوها بنفسهم.

أول حاجة لاحظناها بعد ما وصلنا لترابيزتنا إنها مش نظيفة وعليها بواقي عصير وسكر من الناس اللي قبلنا، وعلشان مافيش مناديل اضطرينا نستنى الجرسون اللي وصل بعد فترة ومسح الترابيزة لما طلبنا منه.

ندخل في صلب الموضوع ونبدأ مع الشوكليت جليزد دونات Chocolate glazed donut (11 جنيه) المشهور بيها ديكسي كريم مع دونات محشية ريد فيلفيت (16 جنيه) وميني آبل فريتر (14.70 جنيه)، ومعاهم لاتيه (17 جنيه) بنكهة البندق (7 جنيه) وسموزي توت (15 جنيه).

الدونات اللي عليها آيسينج شوكولاتة للأسف ماكانتش طازة ومالهاش طعم مميز، أما الدونات بالريد فيلفيت فكانت غنية بكريمة بيضاء جميلة طغت على الدونات اللي برضه مالهاش طعم.

نروح على الأبل فريتر الطرية وطعم القرفة مع نكهة تفاح خفيف جدًا وكمية آيسينج سكر كبيرة، والملحوظة إنها وصلت باردة وكان الأحسن طبعًا أنها تكون سخنة.

سموزي التوت كان تحفة بس مسكر بزيادة، وفيه نكهة صناعية بعدية عن طعم الفاكهة الطبيعي. أما اللاتيه فكان عبارة عن قهوة تركي دوبل ودي كانت حاجة غريبة طبعًا، بس مع كل المشاكل اللي قابلناها يومها ماكانش عندنا استعداد حتى نتناقش مع الجرسون ومشينا بعدها على طول.

مافيش شك إن ديكسي كريم (على الأقل فرع كايرو فيستيفال سيتي) عنده كذا مشكلة محتاجين حل سريع علشان يستمروا في المنافسة مع دانكن دوناتس وغيره من خبراء الحلويات. لازم نقول أن الموظفين هناك بيشرحوا كل حاجة محتاج تعرفها عن الحلويات الموجودة ما عدا الدوناتس اللي هي أصلًا تخصص ديكسي كريم.

360 Tip

ديكسي كريم لهم فروع في داون تاون وسيتي ستارز وداندي ميجا مول.

Best Bit

تشكيلة حلويات هايلة ومتنوعة.

Worst Bit

نظافة المكان والخدمة عليهم علامة استفهام كبيرة.

Write your review

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

recommended