The Definitive Guide to Living in the Capital , Cairo , Egypt

كافيهات
نولا كب كيكس – Nola Cupcakes

نولا: كب كيكس القاهرة المفضلة مستمرة بقوة فى الكوربة، هليوبوليس

  • 1 ش إبراهيم باشا - الكوربة
  • مخبوزات وحلويات
  • 9 صباحًا : 11 مساءً -
reviewed by
Nermin Habib
rate it
review it
نولا: كب كيكس القاهرة المفضلة مستمرة بقوة فى الكوربة، هليوبوليس

رغم قرار الإغلاق المؤسف لفرع الزمالك، نولا كب كيكس لسه محتفظ بمكانته فى المعادى، وحاليًا كمان فرع هليوبوليس الموجود فى التحفة المعمارية المصرية، الكوربة.

تعرفنا عليهم على طول بالزى الرسمى لنولا بشعار الزهرة المشهور، وفى الحقيقة المكان يختلف عن باقى الكافيهات والمطاعم الهادئة المجاورة لهم. لما دخلنا، واجهنا مشكلة فى المشى وسط الزحام الموجود فى الدور الأرضى اللى فيه كاونتر الكب كيكس الضخم بـ يحتل معظم المساحة. مع كام ترابيزة وكراسى عاليين تسمح للعملاء الاستمتاع بطلبهم داخل المكان، عدد الطلبات التيك أواى كانت أكثر بكثير وبعد وقت قصير كان معانا موظف بـ يأخذ طلباتنا. 

رغم عدم وجود شرح مكتوب على الكب كيكس المعروضة، الموظف كان عارف كل النكهات. طلبنا تشكيلة كبيرة من حلوياتهم المعروضة، مكونة من علبة تحتوى على ست قطع من الريد فيلفيت الشهيرة (10.50 جنيه)، قطعة بلو بيرى تشيز كيك (10 جنيه)، قطعة مستوحاة من فطيرة التفاح (11 جنيه)، شوكليت كيك رائعة (12 جنيه)، شوكولاتة بزبدة الفول السودانى (12 جنيه) واختراع من رول القرفة (13 جنيه).

شكل تقديم كل كب كيك منهم كان مميز، ولها طبقة تختلف حسب مكونات كل قطعة منهم. مع كريمة مخفوقة مجمدة مرشوشة مع مسحوق أحمر، الريد فيلفيت كب كيك كانت نديّة وخفيفة، مع طبقة مجمدة لذيذة أضافت نكهة رائعة لكل جزء منها. الشوكولاتة، والشوكولاتة بزبدة الفول السودانى بقوامهم السميك الغروى كانوا أثقل من توقعاتنا بكثير، وصحيح كانوا جامدين بطريقتهم الخاصة، لكن واضح أنهم ما كانش ينفع نأكلهم وراء بعض.

الأكثر إثارة من حيث القوام والطعم من بين المجموعة كان كب كيكس فطيرة التفاح ورول القرفة غير التقليديين. مع حشو من التفاح السائل الدافئ والقرفة، فطيرة التفاح كانت تحفة ومناسبة لشهور الشتاء. رول القرفة كان مزين بنسخة مصغرة من الكيك فوق دوامة سميكة من القرفة. صحيح مافيش مفاجآت داخل الكب كيك، لكن الحلويات المسكرة كانت نسخة لذيذة طبق الأصل من الإفطار المحبوب.

البلو بيرى تشيز كيك كمان كانت مزينة بنفس الحاجات الموجودة عادة فى فطيرة؛ طبقة مجمدة من الجبنة المحلاة بالسكر مع مربى التوت. يمكن كانت غير مميزة بالدرجة، لكن الكب كيك كانت مسكرة ومش ثقيلة.

نولا عندها حضور قوى فى القاهرة، وتلتزم بإشباع عشق القاهريين للحلويات. كل الحلويات الخارجة من فرن نولا يميزها المذاق الرائع وواضح فيهم الابتكار.

 

360 Tip

نولا بـ تبيع كب كيك مناسبة للأعياد والمناسبات، وكمان بـ توفر خدمة Catering . لمعلومات أكثر اتصل بـ 0224154324.  

Best Bit

النكهات والتصميمات المبتكرة.  

Worst Bit

الزبدة مش مبهرة زى الزينة والطبقة المجمدة.  

Write your review

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

recommended