The Definitive Guide to Living in the Capital , Cairo , Egypt

مطاعم
بون بيني – Bon Bini

بون بيني: مطعم وكافيه محتاج تجديد في المهندسين

  • 31 ش سليمان أباظة - بجانب الغرفة التجارية الأمريكية
  • مأكولات بحرية
reviewed by
Angie El Batrawy
rate it
review it
بون بيني: مطعم وكافيه محتاج تجديد في المهندسين

دائمًا وإحنا متجهين لمسجد مصطفى محمود نلاقيه على اليمين في شارع سليمان أباظة ويشدنا ونقعد نردد اسمه “بون بيني – Bon Bini” خاصة أنك تحس أنه أقرب للبونبوني، وكمان تميزه فى تماثيل عازفى الجاز والترومبيت اللى موجودين أعلى مدخل المطعم وتعدد الألوان.

قررنا ندخله أخيرًا.. المكان مكون من دورين، أول ما تدخل هـ تلاقى قعدة فى الهواء الطلق بـ تطل على الشارع والعربيات بـ تعدي من جنبها، المنطقة الداخلية فى الدور الأول فيها قعدات بأشكال ومناطق وحتى مستويات مختلفة، مافيش واحدة شبه الثانية، الدور العلوي مش بـ يكون مفتوح دائمًا، وقت زيارتنا كانت الساعة 6:30 وكانوا لسه فاتحين الدور اللى فوق اللى قعدنا فيه، وبرضه فيه منطقة مفتوحة بـ تطل على الشارع بمنظر لطيف من فوق، ومكان للجلوس بالداخل، المكان فيه تماثيل عازفى الجاز الضخمة فى كل مكان وفى الدور العلوي على الحائط محطوط بوسترات وأفيشات لأفلام هوليوودية قديمة وحديثة نوعًا ما لكنها باهتة وألوانها رايحة، بشكل عام من الوصف الديكور حلو جدًا لكنه للأسف محتاج عناية، الكنب لونه باهت وقديم وبعضهم فيه طفيات سجائر أو مهترئ.  

الجرسون اللى كان معانا كان فاهم شغله كويس، وفاهم المنيو وكان بـ يساعدنا، المنيو زيها زى أى مكان، وفيها قسم للشيشة، نزل لنا زجاجة مياة صغيرة (9.95 جنيه)، وشوربة طماطم (17.95 جنيه)، من قسم البيتزا اختارنا فيرونا بيتزا (48.95 جنيه) ودي مكونة من فراخ وروزبيف وزيتون وطماطم عليها جبن موتزاريلا، وعامة تحمسنا لاختيارها لما عرفنا أن عندهم شيف مخصوص للبيتزا، ومن اللحوم طلبنا فيليه شيف (74.95 جنيه) وده فيليه محشو بالمشروم والروزبيف وعليه صوص بالزبدة من فوق ومعاها طلبين جانبيين اختارنا سوتيه وبطاطس مهروسة، البيبسي كان بـ (11.95 جنيه) ومن المقبلات اختارنا فرايد تكساس (18.95 جنيه) وهي عبارة عن بطاطس محمرة صوابع عليها لحم مفروم وصوص جبن الشيدر.

الشوربة جاءت لنا أول حاجة مع الفرايد تكساس، الاثنين كانوا سخنين جدًا وقعدنا فترة عقبال ما بردنا الشوربة علشان نعرف نشربها، بـ ينزل معاها عيش محمص مكعبات وعليها صوص كريمة من فوق، كانت حلوة أوى والكمية لطيفة جدًا، الفرايد تكساس كانت برضه حلوة أوى وخفيفة رغم أن كان عليها جبنة.

جاءت لنا البيتزا والفيليه بعد شوية، كمية الاثنين كانت كثيرة أوى لدرجة أخذنا باقى البيتزا تيك أواى، تنفع لفردين، الفيليه بالصوص كان وهمي بمعنى الكلمة، التسوية مضبوطة وطعم الصوص فى الفم كان حكاية، السوتيه والبطاطس المهروسة لا يقلوا جودة، والبيتزا كان سمكها حلو والطعم مع المكونات جامد، وجبة مشبعة بزيادة وممتعة.

لأن بطننا كانت على آخرها أخذنا التحلية معانا تيك أواى، عندهم حاجة اسمها كريب فروت كولد (19.95 جنيه) عبارة عن كريب فيه فاكهة وعليه صوص نوتيلا من فوق، الفواكة كانت تفاح وموز والكريب مش ملفوف كالعادة، محطوط فى طبق دائرى والفواكة من فوقه كأنها زي فطيرة التفاح، طعمها كان خفيف وحلو والفاكهة كانت طازجة.

“بون بيني” بـ يضيفوا خدمة وضريبة، فى رأينا المكان حلو جدًا من ناحية الأكل، لكن المطعم محتاج تضبيط واهتمام فى الديكورات وفرش الكنب، علشان خسارة نبوظ الطبخة على حبة ملح، نتمنى أنهم يهتموا به علشان العين بـ تشوف وتختار المكان قبل ما البطن بـ تأكل!

360 Tip

عندهم إنترنت Wi-Fi مجانًا لو حابب تروح تخلص شغلك أو تذاكر هناك في القعدات بتاعة الشباب.

Best Bit

الأكل كله حلو ومخدوم.

Worst Bit

عدم الاهتمام بفرش الكنب القديم وديكور الحائط.

Write your review

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

recommended