جاليري آرت كورنر في الزمالك جمع لنا أعمال 40 فنان موهوب في معرض فني تحت عنوان "حكاية خط"، الهدف منه توضيح أهمية فن الخط العربي والاحتفال بالثقافة المصرية والإسلامية.

أول قطعة هـ تقابلك لما تدخل المعرض تجميع جميل لكلمات دينية مكتوبين بالخط العربي بالذهبي والفضي، بـ يشكّلوا مع بعض صورة فانوس فوق خلفية سوداء، الفانوس المصري المعروف اللي بـ يغرق شوارع وبيوت القاهرة في شهر رمضان.

كثير من القطع المعروضة بـ تناقش علاقة الدين بالسياسة والهوية الدينية؛ نبدأ مع عمل لدعاء عبد الهادي عبارة عن رجل من غير ملامح ووشه متحدد بشعر وذقن وسط ألوان متفرقة، الكتابة العربية على اللوحة كانت "لكم دينكم ولي دين" ودي رسالة ذكية ولها علاقة بالمجتمع المصري الممزق.

دعاء كمان شاركت في عدد من الأعمال بنفس الأسلوب، واحد منهم كان بارز جدًا استخدمت فيه وش من غير ملامح لسيدة وشعرها، الكتابة على القطعة الفنية كانت "الإجابة عن السؤال هو كيف يحب"، وهنا بـ نشوف رسالة ثانية بـ توضح الهدف من المعرض وهو استخدام الخط العربي كطريقة تعبير بصرية غنية.

عمل ثاني لدعاء عبد الهادي بـ يصور مشهد بألوان متبعثرة وراء رجل من غير وش وكل اللي واضح منه تحديد وشه والذقن، الكتابة العربية الجميلة فوق الرسمة كانت: "لكم دينكم ولي دين". دي تعتبر رسالة مهمة جدًا اليومين دول للمجتمع لأن الدين بـ يشهد هجوم وتحامل عليه رغم أنه في الحقيقة شيء مقدس ومهم لكل واحد فينا، مش حاجة نتخانق مع بعض بسببها.

بالرغم من اسم المعرض، هـ تشوف هناك كمان عدد من الرسومات الرمزية والطبيعية، منهم اثنين من تقديم عصام كمال، لوحته الأولى بـ ترسم مسجد وعمارات أثرية في مصر القديمة في وقت النهار، أما الثانية فهي عبارة عن رجل شايل صينية شاي في الشارع بـ يقدمه للزبائن، طريقة رسم عصام لمشهد زي ده تصوير لشكل المكان بأدق التفاصيل، وظاهرة حتى في وش الرجل الطيب في اللوحة الثانية.

يمكن آرت كورنر يكون صغير شوية، بس رسائلهم وأفكارهم كبيرة، المعرض ده يعتبر طريقة هائلة للاحتفال بشهر رمضان وكمان التعريف بأهميته للناس اللي ما تعرفش أهمية رمضان والثقافة المصرية.