الفنان: مبادرة على اليوتيوب لتبسيط الفن التشكيلي للناس العادية - فن وثقافة Feature - كايرو 360
 







الفنان: مبادرة على اليوتيوب لتبسيط الفن التشكيلي للناس العادية
الفنان: مبادرة على اليوتيوب لتبسيط الفن التشكيلي للناس العادية
اصدرت في: 13/04/2016

مجال الفن التشكيلي هو واحد من ضمن المجالات الكثير اللي ربنا ابتلاها في بلدنا بمرض التنميط، ولسخرية الأقدار نوع ثاني من الفنون –وهو الفن السابع (السينما) - ساهم في تعزيز فكرة أن الفن التشكيلي فن عليه علامات استفهام كثيرة، وأن الفنان التشكيلي لازم يكون شخص ما بيستحماش، هدومه ذوقها عجيب ده غير أن ¾ كلامه مصطلحات غير مفهومة –ده إن كان لها معنى أصلًا.

اللي زاد وغطى أن البعض من شعبنا بيعاني من فقر الثقافة التشكيلية وبالتالي الفن التشكيلي بقى نوع من الرفاهية اللي ممكن الواحد يعيش من غيرها، بس ده ما يمنعش أن مجموعة الفنانين ومريدي الفن التشكيلي بشكل عام عايشين في عالم خاص بيهم؛ يكفى أنك تحاول تقرأ كتيب أي معرض وأنت هتعرف أن السخرية العامة من فذلكة بعض الفنانين باستخدام مصطلحات معقدة فيها جزء من الحقيقة.

وفي محاولة منه للتقريب ما بين الفن التشكيلي وأهله من ناحية، والمتلقى العادي من الناحية الثانية؛ الفنان ياسر جعيصة بيقدم مجموعة من الفيديوهات على اليوتيوب، واللي بتناقش مواضيع كثيرة لها علاقة بالفن التشكيلي، زي فن الكاريكاتير في إيران، وتسويق الكاريكاتير الأمريكي وغيرها من الفيديوهات اللي بتتميز بأنها مركزة في حوالي 5- 6 دقائق فيهم مجموعة من المعلومات الفنية المفيدة واللي ممكن تجذب أي حد أنه يتعرف عن النوع ده من الفن، وخصوصًا أن أسلوب شرح الفنان المبسط يشجعك أنك تسمع اللي بيقوله.

من ضمن الحلقات المهمة حلقة رسوم الأطفال، واللي تكلم الفنان فيها عن أهمية الاهتمام بجودة الإخراج الفني لكتب الأطفال الدراسية، وملاحظة محتوى الكارتون اللي بيتفرجوا عليها. وبغض النظر عن أن معظم الحلقات الكارتونية اللي استشهد بها في الحلقة هي في الحقيقة حلقات مخصصة للكبار فقط من الأساس، إلا أن في النهاية مهم أن الأهل يعرفوا محتوى البرامج اللي أطفالهم بيتفرجوا عليها.

حلقات #الفنان مش لدارسي الفن أو الفنانين؛ لأن المعلومات اللي فيها مبسطة جدًا. ولكن الحلقات تعتبر خطوة مفيدة لجذب لأي حد ما يعرفش حاجة عن الفن التشكيلي. نتمنى أن الفنان يقدم حلقات قادمة تقرب أكثر من المصطلحات الفنية أو المدارس الفنية علشان الناس تعرف السكة اللي تقدر منها تتذوق الفن.

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
دينا مختار
حرر بواسطة:
دينا مختار
تاريخ النشر:
13/04/2016
منسق تحريري.. الشخص اللى تلاقيه قاعد لوحده على القهوة الصبح بدري بـ يتفرج على الخلق، سيب لها قلم وورقة فاضية هـ ترجع تلاقيها إما كاتبة قصة قصيرة أو راسمة باب شعبي قديم، تطلعها من وسط مليون بلبسها المنقوش فى منقوش.