تفتكر إيه أحسن من أكلة حلوة؟ أكيد أكلة حلوة وسط مكان رائع! عمرنا ما نقدر نقول لأ للبرجر، ولما كمان الموضوع يكون فيه برجر صحى، يبقى لازم نجرب.

وسط مجمع مطاعم بلاتفورم المطل على نيل المعادى، "بافالو برجر – Buffalo Burger" بـ يقدم اختيارين للقعدة، إما فى الخارج أو أماكن محدودة داخل المطعم، الفكرة هنا، مين ممكن يترك منظر رائع للنيل ويقعد داخل المكان، مش كده؟ مع وصولنا، نقدر نقول أن المكان كان مليان على آخره، ومن هنا عرفنا إيه منتظرنا؛ الجرسون طلب مننا نجلس فى الداخل لحين توفر ترابيزة فى الخارج.

بعد ما جلسنا، قدموا لنا منيو بافالو برجر ومعاها منيو FIG، المطعم الشقيق لبافالو. طبعًا كنا مقررين من الأول نستمتع بساندويتشات البرجر اللذيذة.

البرجر هناك له ثلاثة أحجام: 150 جم، 200 جم و250 جم. برجر فراخ وبرجر أخف شوية موجودين بكل أنواع الإضافات. من وسط اللحوم، أكثر حاجة شدتنا كانت هاواى وايكيكى. مكوناته كانت جبن سويسرى، وصوص بافالو وحلقات الأناناس (28 جنيه – 37 جنيه على حسب الحجم). ساندويتش أنيمال تشيكن برجر (28 جنيه) كمان كان شكله لذيذ، عبارة عن صدور فراخ مشوية عليها جبن، وحلقات بصل وأنواع من الصوص. اضف من 10: 12 جنيه وحول ساندويتشك إلى كومبو حجم وسط أو كبير.

طلبنا شوية حاجات أخف شوية، سعراتها الحرارية كانت مكتوبة فى المنيو، أصل لازم نريح ضميرنا برضه، ولا إيه؟ 200 جم من برجر بابى بوومرز (32 جنيه) كان أول حاجة تشد انتباهنا، ومعاه سكينى تشيكن برجر (28 جنيه). خلاص طلبنا اختيارات صحية؟ يبقى نطلبها كومبو ونستمتع بالبطاطس المقرمشة.

بعد أقل من 20 دقيقة وصل أكلنا وكان سخن، فى انتظار رحلة افتراسه. ساندويتش بابى بومرز كان لذيذ، والعيش الطازج قدر يحافظ على قرص اللحم المشوى، وعليه مشروم ومايونيز لايت، ساندويتش سكينى تشيكن، المكون من صدور فراخ مشوية عليها جبن شيدر، كان عادى وينقصه التجانس بين النكهات وكمان كان جاف شوية.

البطاطس فى الحقيقة كانت مفاجأة؛ كوكتيل ممتاز من البطاطس المحمرة، الشيبسى وحلقات البصل، بدون أى تزييت أو عجينة، الفكرة أن الكمية كانت قليلة، وكان نفسنا فى شوية زيادة.

بشكل عام، بافالو برجر مكان ممتاز، بـ يقدم أكل لذيذ يناسب كل الأذواق مع منظر خلاب. المكان كان مزدحم جدًا وقت زيارتنا، لدرجة أننا فكرنا أن الأحسن نطلب الأكل من على كنبة بيتنا ونبعد عن الدوشة والزحام.