البداية من هنا: مشروع تعليمي مستقل وتجربة تحتاج للتعميم - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







البداية من هنا: مشروع تعليمي مستقل وتجربة تحتاج للتعميم
البداية من هنا: مشروع تعليمي مستقل وتجربة تحتاج للتعميم
اصدرت في: 30/01/2012

في الفترة الأخيرة حاولنا دائمًا نبرز من خلال موقعنا كل ما له علاقة بالأنشطة المجتمعية والأعمال التطوعية اللي هدفها نشر العلم والثقافة والفنون، ورصدنا عدد من الحركات الشبابية الفعالة اللي اشتغلت بإيجابية وبمنتهى الإخلاص في أعمال تطوعية وخيرية بعد الثورة، وقدموا نموذج يحتذى في العطاء لمصر وأهلها دون انتظار مقابل.

فكرة «البداية من هنا» كانت في عقول منفذيها من شهر يوليو سنة 2010، وخرجت للنور بعدها بأسابيع قليلة، بـ تتلخص في مجموعة من الشباب والفتيات (طلبة جامعيين) قرروا يخصصوا يوم الجمعة من كل أسبوع لعمل فصول دراسية في كل المواد للأطفال من سن 8 لـ 14 سنة، وبدأ المشروع في منطقة محددة في حي مدينة نصر بعد ما بدأ الشباب المرور بأنفسهم على العمارات المحيطة بالمركز التعليمي اللي هـ يتم التدريس فيه، ودعوة أبناء حراس العقارات لحضور الفصول المجانية، وبالفعل استجاب الأهالي والأبناء بسرعة. لكن المفاجأة كانت عند أول اختبار لمستوى الأطفال التعليمي، وحقيقة أنهم وصلوا للصف السادس الابتدائي وهم مش عارفين الفرق بين حرفي الميم والنون، ومش شاطرين في الجمع والطرح! من هنا قرر القائمون على المشروع البداية من الصفر مع الأطفال ديأ، والتركيز مع عدد قليل منهم وتدريس كل المواد الأساسية لهم بشكل مفصل.

البداية كانت مع 12 طفل ومعظمهم في الصف الرابع الابتدائي، ونفس المجموعة موجودة ومنتظمة من سنة كاملة، بـ تحضر كل يوم جمعة الساعة 10 صباحًا لحد 4 عصرًا، وبـ يتم تدريس اللغات العربية والإنجليزية والعلوم والدراسات الاجتماعية والحساب بواقع ساعة لكل مادة. وبـ يتم تدريس منهج خاص بالقدرات ذهنية أو IQ Skills. وزيادة في الاحترافية والتركيز قررت المجموعة صاحبة المشروع تقسيم نفسهم لإدارات مختلفة زي التدريس، الموارد البشرية HR، إدارة الدعاية Publicity، إدارة المراجعة Audit وإدارة الدراسات الميدانية والاستقصاءاتSurveys ، وإدارة خاصة بالإبداع Creativity وهدفها ابتكار طرق جديدة في التدريس والارتقاء بمستوى المشروع ككل، وتطوير الأدوات المستخدمة فيه والبحث عن برامج تدريبية لزيادة خبرات المتطوعين من الشباب.

حاليًا المشروع شغال من مكان واحد وهو مركز تعليمي اسمه "جمعية المعالي الخيرية" موجود في شارع الشيخ محمد المقريف المتفرع من شارع أبو داوود الظاهري في مدينة نصر، وفيه مكان جديد هـ يبدأ في إعطاء الحصص فيه في الأيام القليلة القادمة في المعادي. وبما أن المشروع دائمًا محتاج متطوعين في كل التخصصات اللي ذكرناها فوق هـ نوضح في نهاية المقال بعض طرق التواصل مع القائمين على المشروع، وتأكد أنك دائمًا هـ تكون مناسب لعمل ما داخل المجموعة، وهـ يتم تقييمك بشكل عملي بمجرد ما تعبر عن رغبتك في الانضمام لـ «البداية من هنا»، وهـ تبدأ تشارك في اجتماعاتهم وتحضر حصص الدراسة أيام الجمعة، وطول الوقت ممكن يستقبلوا اقتراحتكم ومشاركاتكم.

مش محتاجين نقول أن كل أنشطة المجموعة بـ تبقى تطوعية وبدون أي مقابل مادي سواء للمدرسين أو للتلاميذ، لكن الحماس والمجهود المبذول والفكر الاحترافي اللي بـ يدار به المشروع يمكن يكون أحسن كثير من مؤسسات رسمية كثيرة معنية بتقديم الخدمات المجتمعية.

قناعتنا بأن الإصلاح الحقيقي بـ يبدأ بالتعليم خلتنا في كايرو 360 متحمسين جدًا للفكرة وبـ نحاول نساعد في تعميمها، مش هـ تصدقوا مستوى الأطفال وقدراتهم اللي تطورت وملكاتهم اللي ظهرت خلال السنة اللي فاتت، الخامات سليمة والعقول عطشانة للمعرفة والأهالي كانوا بـ يسعوا أنهم يضموا أطفالهم للمشروع بأي طريقة بعد اكتمال الصفوف. علشان كده البداية لازم تبقى من هنا، من التعليم، ودعوتنا للي يقدر يشارك أنه يتواصل مع أحد منسقي المشروع: رامي الراوي 01006272541 أو المصطفى سراج الدين 01068156664 أو التواصل من خلال الإيميل bedayamenhena@hotmail.com وصفحتهم على الفيسبوك.

https://www.facebook.com/pages/%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%8A%D8%A9-%D9%85%D9%86-%D9%87%D9%86%D8%A7-El-Bedaya-Men-Hena/286637201394526

مزيد من الصور
  • البداية من هنا: مشروع تعليمي مستقل وتجربة تحتاج للتعميم
  • البداية من هنا: مشروع تعليمي مستقل وتجربة تحتاج للتعميم
التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
وليد أبوعرب
حرر بواسطة:
وليد أبوعرب
تاريخ النشر:
30/01/2012
محرر مساعد سابق - بـ يحب الخروج، دماغه فى الفرق الموسيقية وبـ يلعب مزيكا، بـ يحب يكون عنده معرفة عن كل شيء، بـ يزهق بسرعة! ما بـ يحبش تويتر.