دليل أحداث نهاية الأسبوع: مهرجان كايرو بايتس وميس ليرا وروك أند لول وعروض مسرحية - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







دليل أحداث نهاية الأسبوع: مهرجان كايرو بايتس وميس ليرا وروك أند لول وعروض مسرحية
دليل أحداث نهاية الأسبوع: مهرجان كايرو بايتس وميس ليرا وروك أند لول وعروض مسرحية
اصدرت في: 24/04/2014

كل عيد تحرير سيناء وأنتم طيبين، لو كنتم أجازة النهارده فأنتم بدأتم الويك إند بدري يوم عن المعتاد وأكيد من إمبارح لقيتوا حاجات تعملوها خاصة أننا في موسم ثقافي متوهج وكمية الحفلات والمهرجانات حاجة تفرح، لكن لو لسه هـ تبدأوا برنامج الأجازة الليلة دي يبقى عندنا فرصة نقول لكم على كام خروجة لطيفة.

نبدأ بالنهارده الخميس وليالي كايرو جاز كلوب، اللي بالمناسبة عاملين سهرات جامدة جدًا الويك إند ده: خميس وجمعة وسبت، الليلة دي حفل لموسيقى الـ Rock لفرقتين مهمين هما Grey Grass وThe Cadillacs والمعروفين بتقديم موسيقى الروك أند رول، وقواعد كايرو جاز المعروفة بأن الحجز مسبقًا والدخول للـ Couples فقط، ولا يسمح بالدخول لأقل من 25 سنة، ويغلق باب الدخول باكتمال العدد. 

فيه عروض مسرحية مميزة الأسبوع ده كمان، زي العرض اللي بـ تقدمه فرقة أتيليه المسرح بمركز الهناجر للفنون وهو بعنوان "القرود" وفيه الكتابة المسرحية لمحمد سيد الغياتي والإخراج لسيد عبدالخالق وتامر رجب، والدخول مجانًا. 

وفي الحرم اليوناني "جريك كامبس" في الجامعة الأمريكية بالقاهرة تعرض مسرحية "تاكسي" وهي مأخوذة عن كتاب لخالد الخميسي بنفس العنوان، والإخراج لروان الغاب. سعر التذكرة 35 جنيه والدخول الساعة 8 مساءً.

على المسرح الكبير بدار الأوبرا المصرية حفل موسيقى عربية وأغنيات كوكب الشرق، احتفالية كبيرة ومجموعة من أروع أغنيات الست أم كلثوم، والتذاكر متاحة بشباك الحجز، للاستعلام اتصل بـ 27390132 - 27390188. 

وفي برنامج صندوق التنمية الثقافية تنطلق أولى حفلات مهرجان الربيع في قصر الأمير طاز واللي بـ تحييها المغنية الجنوب إفريقية ميس ليرا. وهي المغنية اللي حصلت على الجائزة الأولى في جوائز الموسيقى في جنوب أفريقيا عام 2009 وكانت المشاركة الأفريقية الوحيدة في حفل تنصيب باراك أوباما للرئاسة عام 2013 وموسيقاها تجمع ما بين الجاز والفانك، والأهم من كل ده أن الدخول مجانًا. 

ولهواة المعارض الفنية ممكن تزوروا طوال فترة الأجازة تاون هاوس وبالتحديد جاليري الدور الأول والمعرض المستمر حتى يوم 1 مايو، المعرض بعنوان مشروع الجامعة المضادة، وهو بـ يطرح تساؤل نقدي عن احتماليات تغيير استخدام المؤسسات من الداخل. تنقسم الجامعة المضادة بشكل مسرحي إلى خمس "كليات" للتجارب: كلية الحياة اليومية، كلية العلوم المائلة، كلية نظم الخيال الجماعي، كلية المعرفة النافعة، كلية النسيان الفاتر. تطرح كل كلية سؤال أو تثير فضول أو تقدم دعوة لمهمة بحثية. التجربة فريدة من نوعها وتضم عدد كبير من الباحثين، الكتاب والفنانين.. مشروع "الجامعة المضادة بالقاهرة" يقام بالتعاون مع الفنان الدنماركي ومؤسس جامعة كوبنهاجن الحرة.

بكرة الجمعة في كايرو جاز كلوب سهرة وحفل لموسيقى الهاوس يحييه دي جي فيلكس دا فانك ودي جي ميش، احجز مكانك من النهارده وما تنساش قواعد المكان.

وعلى المسرح الصغير في دار الأوبرا هـ يبقى فيه حفلة بكرة لفرقة "عصر جديد" من دولة المجر، التذاكر متوفرة على الأبواب، والحفل يبدأ الساعة 8 مساءً.

يوم السبت يقام بقصر البارون أكبر مهرجان للمأكولات بالقاهرة، فرصة للاستمتاع بأشهى الأطباق والمأكولات المحلية والعالمية اللي تخطر على البال فى مكان واحد. كتبنا موضوع خاص عن المهرجان ده من أيام قليلة، وبعد بكرة هو انطلاق الحدث نفسه. ويتضمن المهرجان مجموعة من العروض الترفيهية للكبار والصغار، كعروض موسيقية وستاند آب كوميدي، بالإضافة لمسابقات عديدة وعروض طبخ حية. أسعار التذاكر: 95 جنيه للتذكرة العادية، و225 جنيه لتذكرة الـ VIP.

معرض ثاني لكن للتصوير الفوتوغرافي يقام في بيت السناري وهو بعنوان "بره الكادر"، ويضم العديد من الصور الفوتوغرافية عن مناطق نائية ومختلفة في مصر، ويعرض صور لحرف يدوية تابعة لتلك المناطق، بالإضافة إلى العديد من المناقشات واللقاءات مع هواة السفر وأفراد من مناطق زي سيوة والفيوم وحلايب. الافتتاح كان يوم 23 أبريل والمعرض مستمر لحد يوم 27 أبريل.

سهرة السبت هـ تبقى موسيقى وأغاني مصرية ساخرة مع فرق سلالم اللي طبعًا في غنى عن التعريف، وفرقة روك أند لول اللي باين من اسمها هي بـ تعمل إيه، مزيكا روك وكلمات أغاني عربي بس متحرفة شويتين، والمزيكا نفسها روك على شرقي، وبـ يلبسوا زي نجوم روك الثمانينيات، العرض بتاعهم بـ يبقى لطيف. الحفلة في كايرو جاز وهـ تبدأ الساعة 10 مساءً.

خروجات وحفلات أكثر على أجندة كايرو 360، ويا ريت تزودوها لنا بأي فعاليات أو أحداث خاصة بكم، ارسلوا لنا وهـ ننشرها فورًا، ونشوفكم الأسبوع اللي جاي.

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
24/04/2014
-