دليل أحداث نهاية الأسبوع: حفلة مارسيل خليفة ومسار إجباري ومهرجان سيركايرو وفرقة مزامير النيل وعرض Alice in Wonderland - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







دليل أحداث نهاية الأسبوع: حفلة مارسيل خليفة ومسار إجباري ومهرجان سيركايرو وفرقة مزامير النيل وعرض Alice in Wonderland
دليل أحداث نهاية الأسبوع: حفلة مارسيل خليفة ومسار إجباري ومهرجان سيركايرو وفرقة مزامير النيل وعرض Alice in Wonderland
اصدرت في: 23/10/2014

كل أسبوع بـ نحاول نجمع لكم كل جديد وممتع، بس آخر الأسبوع ده حكاية.. اتجمع المرح كله، عندك حفلات واستعراضات ومسرحيات، ومعارض فنية.

نبدأ بيوم الخميس و"حفلة فرقة مسار إجباري" في كايرو جاز كلوب، ويا ريت تحجز من قبل ما تروح والدخول للـ Couples فقط، وغير مسموح لأقل من 25 سنة، وتغلق الأبواب باكتمال العدد. كمان فيه "حفلة لفرقة تراث" في بيت السناري واللي مكونة من أربعة عازفين عود تحت قيادة الفنان الكبير نصير شمة، لكن لو عاوز تتفرج على فن من الصعيد الجواني "حفلة فرقة مزامير النيل" على مسرح الضمة هـ تحسسك كأنك روحت الصعيد وأنت في مكانك هنا، سعر التذكرة عند الحجز 20 جنيه، وعند الباب 30 جنيه.

واستكمالا "لمهرجان سيركايرو" فيه عروض مميزة من دولتين هما فرنسا وعرض Boris، وتونس اللى هـ تعرض "الدنيا تتشقلب". والدخول مجاني في مسرح الجنينة.

والجديد كله بقى في عرض "Alice in Wonderland" في دار أوبرا جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا، يعني ذكريات الطفولة ومن أكثر المشاهد اللي بـ نحبها لما القط بـ يقول لأليس: لو مش فارق معاكي الطريق يا أليس أي طريق هـ يوصلك، المهم تفضلي ماشية"، ما تفوتوش فرصتكم للمرح. للحجز والاستعلام عن أسعار التذاكر اضغط هنا، للمعلومات عن مواعيد الحفلات اضغط هنا. والعرض مستمر ليوم الأحد 26 أكتوبر.

لكن لو نفسك تروح مسرح، "العرض المسرحي الزيبق" على مسرح الجمهورية، واللي بـ تقدمه فرقة فرسان الشرق المسرحية، ومستمر ليوم السبت 25 أكتوبر، التذاكر بشباك الحجز، لكن لو بـ تحب الفن التشكيلي، هـ يفتتح مركز سينما الحضارة برنامج سينما الفنون "بعرض فيلم عن حياة الفنان بابلو بيكاسو" ومدة الفيلم 60 دقيقة باللغة الإنجليزية، والافتتاح هـ يبدأ بعزف الفنان عماد حمدي على الجيتار، والدعوة عامة. ولمحبي رقص المولوية، "حفلة المولوية المصرية" بقصر الأمير طاز النهارده بقيادة الفنان عامر التوني، والدعوة عامة.

ننتقل ليوم الجمعة، اللي هـ يشرفنا فيه الفنان الثوري الكبير "مارسيل خليفة وأولاده رامي وبشار بحفلته" اللي هـ تكون في حديقة الأزهر، وأسعار التذاكر غير شاملة تذكرة دخول الحديقة: 75 - 150 - 250 جنيه. كمان فيه "حفلة لفرقة عمدان النور" في دار الأوبرا المصرية، والتذاكر متاحة بشباك الحجز، ولمحبي الفنانة دينا الوديدي "حفلة إطلاق ألبومها الجديد" هـ تكون في الحرم اليوناني وسعر التذكرة 45 جنيه. وفي الزمالك ساقية الصاوي مستضيفة "حفلة فرقة مشوار" والتذكرة بـ 20 جنيه.

ولعشاق المسرح "العرض المسرحي عاش يا وحش" اللي بـ يعرض نظرة الرجال للنساء وأهم مشاكل مجتمعنا بالتعاون مع نظرة للدراسات النسوية بمسرح روابط.

أما عن الفن، "معرض الفنان اليوناني أندرياس جورجيادس" اللي مستضيفاه السفارة اليونانية في قصر الأمير طاز، والمعرض مستوحى بأكمله من كتاب بعنوان "رباعية الإسكندرية" للكاتب لورنس داريل، والدعوة عامة. ولازلنا على عهدنا مع "عرض الأراجوز وخيال الظل" في بيت السحيمي.

ونختم بيوم السبت "والعرض المسرحي الليلة الكبيرة" في ساقية الصاوي، اللي مستوحى من عرض الليلة الكبيرة اللي ألفها صلاح جاهين ولحنها سيد مكاوي. المسرحية من تقديم فرقة "فابريكا" المسرحية ومن إخراج محمد أبو الخير. وأسعار التذاكر 60 جنيه للجلوس، و40 جنيه للوقوف.

ونفاجأ بعودة "الفنانة حنان ماضي من خلال حفلتها" في دار الأوبرا المصرية، وسعر التذكرة 50 جنيه. كمان "حفلة أوتار الكلمات بساقية الصاوي" للموسيقى العربية وسعر التذكرة 20 جنيه. ونختم "بحفلة التنورة" في مركز إبداع وكالة الغوري وسعر التذكرة 5 جنيه.

ما تنسوش أننا بـ ننشر أحداثنا الجديدة على طول في الأجندة بتاعتنا، علشان نوفر لكم دائمًا كل اللي يفيدكم ويسعدكم.

ويك إند سعيد!

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
23/10/2014
-