دليل أحداث نهاية الأسبوع: حفل منال محيي الدين وEnrico Macias والأخوة أبو شعر ومسرحية الأحمر لا يليق بك - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







دليل أحداث نهاية الأسبوع: حفل منال محيي الدين وEnrico Macias والأخوة أبو شعر ومسرحية الأحمر لا يليق بك
دليل أحداث نهاية الأسبوع: حفل منال محيي الدين وEnrico Macias والأخوة أبو شعر ومسرحية الأحمر لا يليق بك
اصدرت في: 12/02/2015

من وقت للثاني الواحد بـ يحب يعمل حاجة مجنونة، زي أنه ينزل في الوقت ده يتفرج على مسرحية أو يحضر حفلة، ودي بالذات الروح اللي إحنا محتاجينها معانا هنا.

نبدأ بيوم الخميس وحفل لفرقة "مزامير النيل" على مسرح الضمة، سعر التذكرة عند الحجز 20 جنيه، وعند الباب 30 جنيه.

ولو عاوز تستمتع بلون جديد من الغناء الصوفي المتميز، ما تفوتش "حفلة الأخوة أبو شعر" السوريين بساقية الصاوي بقاعة النهر، وسعر التذكرة 25 جنيه.

وللمهتمين بالفنون المسرحية فيه على مسرح ليسيه الحرية بالإسكندرية عرض مسرحي بعنوان "حلم بلاستيك"، العرض من إخراج شادي الدالي، وتمثيل محمد مسعد، محمود سامي، وئام عصام، وسعر التذكرة 15 جنيه، و10 جنيه للطلبة.

أما عشاق الفن التشكيلي هـ تستمتعوا أكيد في مركز كرمة بن هانئ الثقافي بمتحف أحمد شوقي، ومعرض بعنوان "الحضارة النوبية" للفنانة زينب محمود. والدعوة عامة.

وننتقل ليوم الجمعة، وبمناسبة الفلانتين هـ تلاقوا في ساحة روابط عرض مسرحي كوميدي عن العلاقات العاطفية بعنوان "الأحمر لا يليق بك". والعرض من تأليف محمد صلاح خطاب ومن إخراج محمود حداد. وسعر التذكرة 10 جنيه.

ولو عاوز تكسر موود الحزن العام اللي إحنا فيه حفل ستاند أب كوميدي في تياترو المعادي تقدمه فرقة "الحزب الكوميدي"، سعر التذكرة 35 جنيه، كمان فيه حفل فرقة المصريين في ساقية الصاوي بقيادة هاني شنودة، وسعر التذكرة 25 جنيه.

ولو بـ تحب تشتري حاجات من ثقافات مختلفة ما تفوتش المهرجان النوبي "أي كادولي" واللي معناه "أنا أحب" بس باللغة النوبية في قاعة النهر بساقية الصاوي، وسعر التذكرة 30 جنيه، وكعادتنا كل جمعة فيه عرض الأراجوز وخيال الظل في مركز إبداع بيت السحيمي، والدعوة عامة.

ونختم بيوم السبت، والاستمتاع كله برقي الموسيقى وأنغامها في حفل منال محيي الدين عازفة الهارب في ساقية الصاوي بقاعة الحكمة. سعر التذكرة 40 جنيه لغير الأعضاء بالساقية و 35 جنيه للأعضاء.

ولأن الموسيقى أذواق تتناسب مع ثقافة كل فرد، وبمناسبة الفلانتين، في حديقة السفارة الفرنسية بالقاهرة حفل للفنان العالمي Enrico Macias. الحضور بملابس رسمية واللي لازم يكون منها أي قطعة باللون الأحمر. أسعار التذاكر 500 و1000 جنيه.

وعلى الجانب الآخر على مسرح معهد الموسيقى العربية حفل موسيقى عربية. والتذاكر متاحة بشباك الحجز، ونختم كعادتنا بحفلة التنورة في مركز إبداع وكالة الغوري والتذكرة بـ 5 جنيه.

لو عاوز تعرف أكثر عن أحداثنا اللي بـ ننشرها كل يوم على مدار الشهر تابع أجندتنا.

ويك إند سعيد!

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
12/02/2015
-