خمس نصائح مهمة للحفاظ على صحتك في رمضان - صحة ولياقة Feature - كايرو 360
 







خمس نصائح مهمة للحفاظ على صحتك في رمضان
خمس نصائح مهمة للحفاظ على صحتك في رمضان
اصدرت في: 13/06/2016

مرحب برجوعك يا رمضان! شهر الأنوار في الشوارع والفوانيس بكل أحجامها وأشكالها والمدافع في ميادين القاهرة وموائد الرحمن في الشوارع. لكن وسط كل الروحانيات والأجواء المميزة للشهر الكريم، ناس كثير بتعوض وقت الصيام الطويل بنظام أكل غلط بيصعب عليهم الصيام. علشان كده بنقدم لكل واحد بيحب يستمتع بوجبة فطار قوية نصائح تساعده على الصوم وكمان تزود جسمه بكل العناصر الغذائية الضرورية.

 

لازم وجبة الفطار تشمل كل أنواع الأكل

 

لازم الفطار يتكون من أكلات تضمن أن جسمك يحصل على كل العناصر الغذائية اللي فقدها وقت الصيام. ممكن مثلًا تكسر صيامك بشوربة تعوض السوائل المستهلكة في الصيام. بعدها نروح للأكل اللي لازم يشمل حبوب وبروتين وخضروات وفاكهة وزيوت صحية زي زيت الزيتون.

نصيحة كمان: كُل على مهلك علشان تتجنب وجع البطن وتساعد جهازك الهضمي يشتغل كويس.

 

اضبط تمرينتك الرياضية

 

 

أكيد ممارسة الرياضة في رمضان صعبة، لكن مافيش مستحيل. لو كنت عايز تتمرن في وقت الصيام، حاول تبعد عن أشعة الشمس وقلل من قوة التمرين، ولازم كمان تدخل البروتين في السحور مع شرب كمية كبيرة من السوائل ما بين الفطار والسحور.

نصيحة كمان: ينصح بالتمارين المنخفضة الشدة قبل الفطار لأن الجسم هيتشحن بالأكل والشرب بعدها مباشرةً.

 

حارب العطش بالمياه والفواكه والخضروات الطازة

 

العطش ونقص سوائل الجسم مشكلة كبيرة في رمضان خصوصًا أن الصيف داخل علينا بثقله. لازم تأكل بعد الفطار فواكه وخضروات طازة فيها كمية كبيرة من المياه زي الكنتالوب والبطيخ والخيار، وممكن تشرب عصائر فريش وطبعًا ماننساش نشرب 8 أكواب مياه على الأقل.

نصيحة كمان: البعد عن مصادر الكافيين لأنها بتدر البول فبتصعب على الجسم الاحتفاظ بالسوائل، ونقلل كمان من الأكلات الحادقة والمشروبات الغازية.

 

المكسرات يا جماعة

 

لازم المكسرات الغنية بالدهون الصحية تكون السناك الرئيسي بتاعنا في رمضان. من المكسرات دي اللوز وعين الجمل والبندق والفستق، وكلهم أغنياء بالألياف وفيتامين E وأوميجا 3 والدهون الصحية المهمين لصحة جسمك.

نصيحة كمان: بلاش مكسرات مملحة.

لما نتكلم عن السحور، فنوعية الأكل أهم من الكمية

 

 

ناس كثير – ومنهم إحنا بصراحة – بتفتكر أن كل ما زادت كمية الأكل قبل الفجر، الجوع هيقل خلال وقت الصيام، وطبعًا النتيجة الحقيقة هي عطش رهيب طول اليوم. خبراء التغذية بينصحوا بأكل النشويات المعقدة زي البطاطا والفول والعدس والعيش المعمول من الحبوب الكاملة لأنهم بيزودوا الطاقة ويمنعوا انهيار أنسجة وخلايا الجسم، ويخلونا شبعانين لفترة طويلة.

نصيحة كمان: الأحسن تناول وجبة سحور خفيفة قبل الفجر بساعتين علشان تقلل من عطشك خلال فترة الصيام.

رمضان كريم يا أهل القاهرة الكرام!

 

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
هند صلاح الدين
حرر بواسطة:
هند صلاح الدين
تاريخ النشر:
13/06/2016
كاتبة