مع الاحتياج الشديد للخصوصية، وعلشان المكان الوحيد للتمرين بالنسبة للسيدات هى جيمات القاهرة المختلطة، لازم تحصل زيادة فى عدد الأماكن الخاصة بالسيدات فى أنحاء المدينة. مع افتتاحه حديثًا كواحد من أفراد عائلة سامية علّوبة، "هيرز - Hers" بـ يقدم جيم جديد مخصص للسيدات وبس. هيرز مكانه واضح فوق دار حضانة مع فرع من فروع صالون التجميل "نيل فاشون" داخل الجيم، بهدف تلبية الاحتياجات البدنية والتجميلية للسيدات المشغولات.

وسط إضاءة مبهرة خارج المكان، الواجهة الزجاجية على مدخل المبنى مخصصة لمركز اللياقة وتمرين الأطفال "ماى جيم - My Gym"، أما السلالم والدور العلوى بـ يمنع دخول الرجال تمامًا.

الجيم نفسه صغير ونظيف، مجهز بأحدث الأجهزة المتراصة بجانب بعضها. قسم الكارديو محدود شوية لكنه فى نفس الوقت كاف، وفيه عدد قليل من المشايات وجهازين cross-trainer. الأوزان الحرة تقريبًا مش موجودة، خصوصًا أن التركيز عليها غالبًا بـ يكون من الرجال، ويعوضوهم مجموعة من الأجهزة المسؤولة عن تمرين أغلب عضلات الجسم. رغم أن ديكورات المكان المعاصرة هدفها خلق شعور بالمساحة الواسعة، لكن أكيد فيه مشكلة من ناحية الخصوصية للفرد، خاصة فى أوقات الذروة. فى وقت زيارتنا، كانت شغالة موسيقى عالية حماسية من السماعات مع تليفزيونات مُعلقة فوقنا.

مخصصين غرف لجلسات الدراجات spinning وحصص اللياقة الجماعية. مواعيد الجيم تبدأ من 11 صباحًا لغاية 10 مساءً، بـ يقدموا خلالها كل أنواع الأنشطة من الرقص الشرقى والزومبا، لليوجا، بيلاتس وحتى حصص اللياقة.

يميز غرف تغيير الملابس، الدواليب والحمامات النظافة والمساحة الواسعة، وفى آخر المكان منطقة الاستجمام الفخمة. مع الإضاءة الخافتة والديكورات العتيقة، الجاكوزى الدافئ بفقاعاته المثيرة هو المكان المثالى للاستشفاء. نفس الجو المريح ينطبق على الساونا وغرفة البخار الجاهزين للاستخدام فى أى وقت. تصميم المكان يرجعك فى الآخر من جديد لمكتب الاستقبال، المعروض فيه مجموعة من المجوهرات البراقة للبيع، وفى الخارج منتجع نيل سبا اللى بـ يقدم مجموعة كبيرة من طرق التجميل.

قضاء يوم فى الجيم سعره 100 جنيه والاشتراكات أسعارها تتراوح بين 800: 4200 جنيه لفترات توصل لسنة كاملة. بجانب القياسات المبدئية للجسم، تعليمات غذائية، حصة مع مدرب خاص وتجربة جهاز vibrating Power Plate بسعر 65 جنيه للساعة، العضويات تشمل استخدام الأجهزة، وحصص اللياقة، والساونا، وغرفة البخار والجاكوزى؛ وزى أغلب الجيمات، عدد دعوات الضيوف محدد على حسب مدة الاشتراك.

الجيم للأسف مش أكبر كثير من الغرف الخاصة بالسيدات فى الجيمات المختلطة. على العموم، مع جو مريح، طاقته كلها بناتى 100%، منتجع صحى وعلاجات تجميلية، هيرز بـ يقدم أكثر من مجرد مكان للتمرين.