نصر محروس له فضل كبير على الساحة الغنائية في مصر، قدّم أصوات مصرية متميزة، زي تامر حسني وشيرين وبهاء سلطان، نصر مش مجرد منتج أو رجل أعمال، لكن عنده رؤية، والمرة دي قدملنا المطرب الشاب نبيل كتجربة جديدة جيدة ومبشرة في ألبوم (قلبي حبك) ونتمنى أنها تستمر.

 

ياللا

أغنية ياللا لو حذفنا منها الإيقاع وسمعنا اللحن لوحده برضه هنحب الأغنية، محمد يحيي عامل جملة لحنية بسيطة ومناسبة تمامًا لإمكانيات نبيل الصوتية وأبرزت أجمل مناطق في صوته. الموزع أمير محروس متفهم كويس متطلبات الأغنية الإيقاعية، وإن كان غريب لما بدأ الأغنية بإيقاع أيوب (إيقاع الزار) مع المزمار.

 

يخرب بيتك

عنوان صادم إلى حد ما لأغنية رومانسية. جملة البزق في المقدمة عملها أمير محروس بحرفنة، وخدت من نَفَس اللحن ونقلاته. نبيل بيغني ببساطة ومن غير افتعال. الجيتار الإليكتريك في الخلفية أضاف حيوية. محمد يحيي قدم جملة لحنية متميزة كالعادة، والنقلة من النهاوند للبياتي عند (جو حضني أنا ربيتك) اتعملت بسلاسة.

 

لو كان فارق

لحن نبيل وتوزيع Jezo في أغنية لو كان فارق حيوي وفيه حركة وشقاوة على عكس كلمات نصر محروس اللي بتعبر عن حزن الفراق. الأغنية دي نموذج لأغاني كتير بنسمعها دلوقتي، بس مهما كانت عناصر الأغنية كلها حلوة مش مستساغ أبدًا التناقض الصارخ بين عناصرها.

 

بقالي يومين

توزيع أمير محروس من أهم نقاط القوة في الألبوم بشكل عام. بداية أغنية بقالي يومين بجملة الناي من مقام الكرد قوية، وتمهيد ممتاز، كلمات مينا مجدي من أفضل الكلمات في الألبوم (وكل شوية يوحشني حبيبي اللي فارقني وراح.. وأشوف الذكرى قدامي صور عمالة تتجمع.. بقالي يومين و مش عارف أضحك غير وأنا مدمع) تجربة حصلت للكل تقريبًا، كلام جديد مش مستهلك، رغم بساطته وقربه، لحن مصطفى شوقي من أجمل ألحان الألبوم، جملة هادية وانسيابية. نقدر نقول انها أغنية متكاملة من جميع عناصرها.

 

على فكرة

نصر محروس كتب أغاني كتير كويسة، لكن تجربته كملحن في أغنية على فكرة ماكنتش موفقة، أمير محروس ونبيل بذلوا جهد كبير علشان الأغنية تبقى أحسن، من غير نجاح كبير.

 

حكاية القمر

لحن نبيل لأغنية حكاية القمر – عنوان ملفت بالمناسبة – فيها احساس ومليان دفا، وأفضل كتير من كلمات نصر محروس، مثلًا هنلاقي في مطلع الأغنية (الناس شايفه القمر.. وهو شايف مين الناس باصة على القمر.. بس هو باصص على مين) رغم أن مافيش فرق بين باصص وشايف. Jezo اعتمد على جملة بسيطة بتقولها التشيللوهات من منطقة منخفضة، كتعبير عن الانكسار والحزن، وجود البيانو أضاف رقة وشفافية.

 

مفيش حاجة تستاهل

المقدمة الموسيقية لأغنية مافيش حاجة تستاهل منقولة بالحرف من أغنية قديمة لوائل جسار اسمها (خلينا بعيد). جُمل الوتريات في الخلفية نمطية جدًا، والتوزيع ككل مفيهوش أي جديد. لحن عزيز الشافعي عبارة عن مزيج من جمل لحنية من أغاني مختلفة عملها لمطربين تانيين، أجمل ما في الأغنية هو أداء نبيل وإحساسه.

 

نسيتني ليه

لتاني مرة عزيز الشافعي بيكرر نفسه، ونصر محروس كذلك، الموزع Jezo قدم حوار جيد وجديد بين الجيتارات في جملة الفاصل.

 

عامل إيه

الغريب في أغنية عامل إيه إن الملحن محمد يحيي لأول مرة بيقدم لحن يكاد يكون متطابق مع أغنية (عايز تمشي) لحسين الجسمي، وعلشان أغنية الجسمي حزينة وتوزيعها مختلف مش هيبان التشابه الكبير بين الميلودي الرئيسي في الأغنيتين.

 

حبيبي

الآهات في بداية أغنية حبيبي بتكشف عن إمكانيات صوت نبيل وخياله وقدرته على الارتجال. شطارة Jezo أنه استخدم مفردات الهارد روك وطوعها علشان يغير من شكل اللحن، ويبقى أحسن.

 

مشاوير

من أجمل كلمات نصر محروس في الألبوم -اللي كتب كل كلماته تقريبًا- وأفضل لحن لعزيز الشافعي في الألبوم. نقدر نقول أن الأغنية فيها طابع تأملي، في الدنيا والرحلة والطريق. واستخلاص الحكمة من نظرة عميقة أثناء فترة توقف. اللحن عكس حالة التأمل والهدوء والروقان.

 

قلبي حبك

الملحن القدير وليد سعد بيقدم لحن بسيط، بصياغة غربية تمامًا من مقام العجم. أمير محروس لعب على قالب الهارد روك بذكاء شديد، ومن خلال الدرامز والبيانو عمّق احساسنا بغربية اللحن.