العاصمة مليئة بمطاعم راقية بـ تعجبنا على طول وفي نفس الوقت بـ تفلسنا، لكن حتى الضجة اللي معمولة على المطاعم اللي بـ تقدم أكل فرنسي، إيطالي أو ياباني أصبحوا مكررين، لكن فيرمونت نايل سيتي خلط الأمور شوية وعمل تغيير وقدم لنا أكل من المطبخ الفيتنامي.

«سايجون بلو – Saigon Bleu» اختيار مختلف داخل الفندق الأنيق. المطبخ بـ يقدم أكل فرنسي/ فيتنامي جديد، والسمعة المعروفة عنه أنه بـ يعمل مأكولات بحرية طازجة وجميلة وبـ يستخدم مكونات مستوردة من فيتنام. الأكل بـ يتحضر بشكل متقن جدًا واللي بـ يحضره خبراء في الطبخ من الفيتنام، وده بـ يخلي الطعم فريد وجميل وكمان الجو حولك راقي وأنيق في القاهرة.

لتجربة أكل مبهرة، احجز ترابيزة على منظر النيل الرائع والشلالات الجميلة في لوبي وشباك بـ يطل على المطبخ ومنه ممكن تتفرج على الشيف وهو بـ يحضر الأكل الفيتنامي.

مقبلات سبرينج رولز الخضار كانت خفيفة جدًا ومقرمشة وعجينة السبرينج رول نفسها كانت رفيعة، بـ يقدم مع الخضار. ما بين كل أكلة بـ ينزل على الترابيزة خبز صابح ومع زبدة مش مملحة وباتيه البط اللي بـ يقدم مجانًا.

واحد من أطباق المقبلات المفضلة لنا عبارة عن ثلاث قطع سكالوب فريش مع الخضار السوتيه الأخضر مع عشب الليمون وشوية من الصوص الحمضي وده أضاف الطعم الأصلي للأكل الفيتنامي.

الطبق الرئيسي كان "سي بيس" وجاء مع كمية أرز كثيرة بنكهة الجمبري، والمشروم والخضار، قطعتين الفيليه كان عليهم ألوان حلوة من قطع الجزر، والفلفل، والثوم والخضرة. للأسف كان صوص الماريناد مالح، كان نفسنا أن الشيف يقلل شوية النكهة اللي في الأكل، السمك نفسه كان رائع وخفيف وبـ يُقشر بسهولة وكان عليه جنزبيل.

أما الحلويات كانت ناجحة جدًا في سايجون بلو، كان فيه سوربت، وكاستر، وفلامبي عشب الليمون وتارت وإحنا بـ نقترح عليكم أنكم تجربوا الكريم بروليه بالفاكهة، الفاكهة بـ تضيف طعم حلو وغني وكانت خفيفة جدًا وبـ ينزل معها سوربت الليمون.

الحاجات اللي فيها شوكولاتة في منيو الحلويات أربعة أنواع: شوكولات موس بـ توضع في كوب، وطبقات الشوكولاتة والبرتقال، وقطعة من كيك الشوكولاتة الرائع الخفيف، وسوربت الشوكولاتة. الحلويات هي أكثر الحاجات المتقنة هناك وخاصة مع حبات الراسبري، وصوص الشوكولاتة وقطع الشوكولاتة المبشورة.

أسعار المطعم غالية، وبـ تقدم لائحة من أنواع النبيذ المستورد. من غير أي كحوليات توقع أنك تدفع 900 جنيه لشخصين. أمسية في سايجون بلو حلوة وهي تجربة جميلة لو عاوز تجرب أكل جديد ومختلف.