واضح أن فكرة أنك تقرر إيه هي أحسن بيتزا في القاهرة ده بقى موضوع صعب جدًا، خاصة مع المطاعم المتميزة اللي بـ تفتح كل يوم. بعد ما اتوهمنا بالبرجر بتاع «بافلو برجر» وكتبنا عنه قبل كده، بـ نتكلم النهاردة عن المطعم الشقيق له المتخصص في البيتزا وهو «روما بيتزا تو جو – Roma Pizza 2 Go» اللي بـ يعمل خدمة توصيل وبس للبيتزا.

تقريبًا بـ يوصل لكل مكان في القاهرة، وعلى غير عادة معظم المطاعم ممكن تطلب من هنا بالقطعة مش بالواحدة الكاملة.كان عندنا فضول نعرف كل أنواع البيتزا اللي عندهم وطعمها إيه، فطلبنا شرائح كثير من أنواع مختلفة علشان نتذوق براحتنا. قطعة المارجريتا بـ 13 جنيه وكانت جيدة جدًا، العيش اللي فيها رقيق وطري وبـ يقرمش وما كانتش غرقانة في الجبنة زي أماكن ثانية وعصير الطماطم اللي عليها كان فريش بس كنا نتمنى أنه يكثر شوية. أحبطتنا شوية قطعة البيتزا بالببيروني (18 جنيه) خصوصًا أن كان طعمه أقرب للسلامي العادي، كان سميك جدًا وصعب القضم. نفس الكلام لقطعة الفانـﭼـي (16 جنيه) اللي كانت مليانة زيتون أكثر من المشروم، يعني بقت بيتزا بالزيتون مش بالمشروم. لكن ده ما يمنعش أن طعم المشروم كان باين وكان فريش ولذيذ.

قطعة ثانية بالسي فوود (21 جنيه) والمشكلة هنا أن طعم ورائحة السمك ظاهرين بقوة ودي حاجة مش مطلوبة طبعًا، وكان واضح أنهم مستخدمين سمك مجمد من فترة مش فريش كفاية. عليها إضافات كثير من الجمبري والكاليماري لكن تقريبًا ما كانش فيه أي طعم للقطعة. قطعة كمان بطعم الدجاج المقرمش (17 جنيه) كانت مشطشطة بسبب فلفل الهالوبينو اللي عليها، أي حد بـ يحب الأكل سبايسي أكيد هـ يحب البيتزا دي. وعلشان نتم تجربتنا بشكل مثالي طلبنا كمان شريحة بطعم شوكولاتة النوتيلا (12 جنيه) اسمها تشوكو بيتزا، تخيلها شكلها كده: قطعة عجين عليها برطمان شوكولاتة نوتيلا من فوق، لذيذة جدًا رغم سكريتها الزيادة، وخلصناها وإحنا مش مصدقين أننا ممكن نخلصها.

ممكن تطلب بيتزا كاملة وفيه أحجام مختلفة زي الوسط والكبير والحجم العائلي. ولأصحاب الريجيم فيه بيتزا دايت اللي بـ تتخبز بالعيش البني بدل العجين الأبيض العادي. ممكن تطلب بيتزا محشوة الأطراف بالجبنة Stuffed Crust وكان نفسنا نجرب صوص المارينارا الموجود في المنيو لكن ما كانش موجود للأسف.

صحيح «روما بيتزا تو جو» مش عنده أحسن بيتزا في كايرو، بس بموضوع الدليـﭭري في كل حتة ده وبسرعة التوصيل الملحوظة هـ يبقى من أكثر أماكن البيتزا شعبية في العاصمة.