المنافسة قوية جدًا بين محلات الحلويات في القاهرة ما بين الأصناف المبتكرة والجودة وطبعًا الأسعار، بس ماندرين قويدر من حوالي سنتين عمل لنا مفاجأة، وبقى بـ يقدم منيو مطعم متكامل بجانب الحلويات وتميز فيه كمان، واللي كنا كتبنا عن فرع القطامية بتاعه مقالة في 2012.

زيارتنا لفرع سيتي ستارز كانت مبهجة جدًا، مش بس علشان المكان كبير وواسع، لأ كمان المنيو متنوع جدًا، ما بين مشروبات ومكرونة وبيتزا ووجبات رئيسية وحلو.

كالعادة الحاجة الوحيدة اللي بـ تضايقنا من الأماكن المفتوحة أن مش بـ يبقى فيها فصل للمدخنين وغير المدخنين، فـ بنضطر نشم ريحة الشيشة اللي بـ تخنقنا، بس نتمنى أن المحلات تراعي غير المدخنين في الفترة الجاية.

أول ما استقرينا على مكان بعيد عن نسبيًا عن المدخنين، كنا عطشانين جدًا فـ قررنا نبدأ بالعصائر، فـ طلبنا Green Mandarin بـ 27 جنيه، وده عبارة عن سفن آب بالليمون والنعناع وصوص الماندرين، وكان طعمه تحفة، لولا أن Syrup النعناع اللي استخدموه أشبه بالبونبوني، ولطبيعة شغلنا فلأسف السيرب ده منتشر بين المطاعم والكافيهات ولازم يغيروه لأن فعلًا طعمه مش حلو. طلبنا كمان كوكتيلTropical Flyer بـ 26 جنيه، وده عصير مكون من برتقال وليمون ومانجو، وكان مبهج جدًا ويخليك حاسس بالانتعاش تمامًا.

بعد كده احتارنا جدًا في منيو الأكل، ما بين المشويات والمقبلات، والأطباق الرئيسية، فـ قررنا نبدأ بـ Mozzarella Sticks بـ 34 جنيه، وكانت مضبوطة تمام وساخنة وبـ تذوب في فمك، مقدمة مع صوص الباربكيو، بعد كده طلبنا مكرونة Penne Alfredo بـ 49 جنيه، وطعمها كان رائع برضه، الصوص كثيف زي ما بـ نحبه، بس بعض قطع الدجاج جافة شوية وقطع ثانية مضبوطة، بس بشكل عام الطبق حجمه كبير يشبعك جدًا لو جعان.

كنا لازم نجرب الحلو اللي عندهم، واللي كنا محتارين فيه جدًا، لأن الحلو ده لعبتهم الأساسية اللي مشهورين بها، وكان في كريب ووافل وتيراميسو وطبعًا الحلويات الشرقية اللي لا يُعلى عليها، لحد ما لاقينا أكثر حلو بـ نحبه واللي بـ يختلف اسمه من مكان للثاني، وهنا كان اسمه جبل لبنان بـ 27 جنيه، وفي أماكن ثانية ممكن يبقى اسمه عروس لبنان أو غزل بنات، وده بـ يبقى عبارة عن حلاوة شعر لبناني مع آيس كريم مستكة وفستق، وبرغم أن حجمه كان صغير شوية، إلا أنه طعمه يخطفك لجزيرة مهجورة مافيهاش غير طعم الحلاوة الشعر اللي ما لهاش زي مع طعم الآيس كريم اللي بـ يكسر الحلاوة الزائدة دي مع الفسدق، عمرنا ما هـ نزهق من الحلو ده أبدًا، واللي قُدم لنا ببراعة.

ماندرين قويدر، مكان مناسب جدًا لخروجات العائلات أو الأصحاب، واللي بـ يناسب كل الأذواق سواء في الأكل العادي أو الحلويات، أكيد مش هـ تكون زيارتنا الأخيرة.