على قد ما المصريين بـ يستمتعوا بممارستهم لعادات مش صحية، فيه علاجات عضوية معينة ووصفات صحية تم ممارستها في مصر من قرون حتى قبل ما العالم الغربى يعرفها. يمكن الموضوع له دخل بالفراعنة. الأيام دى بقينا نشوف محلات أكثر متخصصة فى المنتجات العضوية كبديل للأسواق العادية، ومكان زى ده ممكن تلاقيه منتشر فى كل أنحاء المدينة واسمه «إمتنان - Imtenan».

إحنا زرنا فرعهم فى سيتى سنتر المعادى وكان عبارة عن كشك صغير أمام محل "Faces". كنا رايحين على أساس يوصفوا لنا مكملات غذائية، بس اكتشفنا أن تشكيلتهم من المنتجات لها استخدامات كثيرة.

قرب مننا رجل لابس بالطو معمل، وسألنا عن طلبنا، هو كان لطيف، رسمى ومثقف. بعد ما تأكدنا أن طلبنا هو علبة من منشط للمرأة Woman Vitality' سعره 38 جنيه واللى بـ يناسب احتياجنا، قررنا ندور أكثر.

لو قررت فى يوم أنك تنشط تنفسك وتبقى إنسان صحى، إمتنان مكان مناسب لبداية تسوقك. بحوالى 25 جنيه اشترى لنفسك برطمان حجمه مناسب من الفواكة الحامضية الطبيعية أو عسل البرسيم الخام؛ عسل الجنسينج سعره الضعف (50 جنيه). عندهم كمان مجموعة من الكوكيز والبسكويت بقطع الشوكولاتة أو نكهة الطماطم (5: 10 جنيه) ده غير قطع الموز المجففة (5 جنيه).

كمان من ضمن العرض مجموعة من أصناف الشاى زى شاى للتخسيس، شاى البقدونس والكرفس وأحسنهم شاى نقاء البشرة (7.50 جنيه). البروتين بار سعره 7 جنيه، أما مكملات غذائية ثانية –مش من ضمنهم اللى تكلمنا عنه فى الأول الخاص بنشاط السيدات– زى بذور الكتان وبذور السيليوم (15: 25 جنيه)، بالإضافة لمجموعة منتجات مخصصة لأمهات المستقبل.

منتجات للعناية والحفاظ على الصحة برضه موجودة زى منتجات للشعر والبشرة للاستخدام الخارجى. مجموعة من زيوت الشعر زى زيت الجوجوبا، والجرجير، وجوز الهند، والكينا واليوريكا بـ 10 جنيه، وبـ 24 جنيه تقدر تجيب زجاجة من زيت جنين القمح. ممكن كمان تعمل خلطتك الشخصية من الزيوت على حسب طلبك.

"إمتنان" كمان بـ يقدم مجموعة من صابون الأيدى بزيت الزيتون، والبروبوليس، والنعناع والروزمارى ودول أمثلة من النكهات الموجودة لو صح التعبير. سعر القطعة من 12: 15 جنيه.
مع فروع كثيرة منتشرة فى القاهرة، نجاح "إمتنان" الواضح مش بـ يمثل مفاجئة. مع مجموعة لطيفة من منتجات وأغذية طبيعية صحية، والخدمة المتميزة القائمة على المعرفة، نقدر نعطى المكان ده الدرجة النهائية.