عدة شروط لازم تتوفر في محلات مستلزمات الأطفال مؤخرًا؛ الإضاءة الساطعة، اللون البينك على 90 % من المعروضات، سبونج بوب على أي حاجة وكل حاجة، أحجام ملابس تفطس من الضحك، وأخيرًا أسعار خيالية لكل المعروضات اللي أكيد ما تستحقش الأرقام المبالغ فيها دي. يمكن محل «كوكينو- Kokkino» الموجود في الداون تاون مول في الدور الأول ما استوفاش كل الشروط دي علشان كده عجبنا وقررنا ندخل نأخذ فكرة. ما احتاجناش أكثر من 5 دقائق داخل المحل أن الشرط الأخير حاضر وبشدة، وأن الأسعار بـ تبقى خزعبلية أحيانًا خاصة لما نيجي جنب ماركات زي Chicco للعب والمستلزمات و Kokkino بالنسبة للملابس. لكن المعروضات كلها حلوة ومبتكرة مافيش كلام، والخدمة هنا كاجوال جدًا وماحدش هـ يقرب منك وأنت بـ تتفرج إلا لو أنت طلبت المساعدة، وبالمناسبة موظفين المحل لابسين يونيفورم لونه أخضر علشان تعرفهم بسهولة.
المحل مش كبير قوي، مساحة مستطيلة وفيها ستاندات في وسط المحل معلق عليها الملابس وكله موضح عليه العمر المناسب لكل قطعة، من أيام لـ 3 شهور، 3 لـ 6 شهور، 6 شهور لعمر سنة وهكذا. موديلات شيك جدًا من السويت شيرت (150 جنيه) والجاكيت (180 جنيه) والجينز والبنطلون القطيفة المضلع (80 و100 جنيه) بالنسبة للأولاد، وفيه فساتين بناتي بأحجام متناهية الصغر، وقصات ونقشات جميلة بأسعار من 150 لـ 200 جنيه، ولفت نظرنا هنا أن مش كل ملابس البنات باللون البمبي ودرجاته زي المعروضات في باقي المحلات، لكن الموديلات اللي عليها لوجو «كوكينو» فيها ألوان بيج وبني ورمادي والقصات كمان كأنها قصات ملابس كبار عادي جدًا، وده علشان لو حد عاوز يجيب لأطفاله ملابس أنتيكة تخلي شكلهم آنسات كبار وأولادهم كأنهم رجال أعمال. بـ نحب الابتكار والتجديد خاصة في ملابس البيبيهات.
على أيدك الشمال وأنت داخل المحل هـ تلاقي رف عملاق عليه كل حاجة تخطر "أو ما تخطرش" على بالك ممكن يحتاجها طفلك الرضيع أو الأم اللي عندها بيبي لسه مولود. تفاجئنا بموديلات وأشكال "التتينة" والسلاسل بتاعتها وتفاجئنا أكثر بأسعارها اللي بـ تتراوح بين 60 لـ 100 جنيه والسلاسل بـ 20 لـ 50 جنيه. فيه أطقم لرعاية البيبي وبشرته اللي بـ يبقى فيه كريمات وشامبو وفرشاة شعر ولوفة وشوية لعب زي الشخاليل والعضاضات، أنت ممكن تقف أمام الرف ده وتنبهر حتى لو ماعندكش أطفال أو مش متزوج أصلًا، خاصة لما تيجي عند الأحذية والكوتشي ومقاساتها وتصميماتها الدقيقة، بجد So Cute!
زيارة أو اثنين لـ «كوكينو» وشراء كام قطعة من هناك ممكن تخليك تحكي بفخر لابنك أو بنتك لما يكبروا قد إيه أنت كنت مدلعهم وجايب لهم نجمة من السماء.