منذ إطلاق أول مجموعة لها سنة 2007 وفاتن سعد الله بـ تضيف بُعد جديد لصناعة الحلي والمجوهرات في القاهرة. ولعها بالقيمة التاريخية والرمزية للأحجار الكريمة وعشقها لصناعة الحلي بشكل عام واضح من خلال التصميمات اللي بـ تقدمها.

بالرغم من أن المحل موقعه في مول العرب سهل أنك تفوّته وأنت بـ تتجول، إلا أن تصميمات "ف. سعد الله – F.Sadallah " سواء المصنوعة من الذهب، أو الفضة أو الأحجار الكريمة، مش هـ تمر بجانبها من غير ما تشد انتباهك.

فاتن سعد الله من الناس اللي بـ تؤمن أن الأحجار الكريمة لها قدرات ميتافيزيقية، وبالتالي انعكس الإيمان ده على تصميم ديكور المحل بشكل كبير... الحوائط لونها بني غامق، بينما الأثاث بلون الذهب، الديكور في مجمله وصل لنا الإحساس بأهمية وتأثير الأحجار الكريمة مع الحفاظ على الجماليات المطلوبة لديكور محل مجوهرات.

بالرغم من أن المجموعة الموجودة فعليًا في المحل كبيرة ومتنوعة، إلا أن عدد الحلي المعروضة قليلة نسبيًا، الباقي مُحتفظ به في دواليب مخصوصة. المعروضات تتضمن: حلقان، وخواتم وأساور بالإضافة للمسبحات، وكلهم مصنوعين من المعادن الثمينة المُطعمة بالأحجار الكريمة.

طلبنا من العامل بالمحل –واللي كان ظريف جدًا- أنه يعرض لنا مجموعة من الخواتم اللي لفتت نظرنا، المدهش أن المجموعة كلها مميزة، تحيّر أي شخص ناوي يشتري. المجموعة فيها كل ما تتخيل: ذهب، وفضة، وخواتم مُطعمة بأحجار كريمة أو حتى بموتيفات الخط العربي، أسعارهم بـ تترواح ما بين (300: 900 جنيه).

بالنسبة للأعقاد، فالتصميمات تميزت بتعدد الأحجار اللي لها ألوان مبهجة في العقد الواحد، طبعًا فيه منهم معمول بنوع واحد من الأحجار، ومعظمهم له دلاية ذهب. الأسعار (400: 2000 جنيه) بحسب نوع الأحجار وعددها. لفت انتباهنا مجموعة الأساور بأشكالها الحداثية والمجنونة، فمنها مجموعة مُستخدم فيها الجلد، مع وجود الوحدة الجمالية الأساسية في المنتصف، وهي عبارة عن مربع من الذهب. معظم الأساور من النوع ده بـ تعتمد على موتيفة الخط العربي... أسعارهم (500: 550 جنيه).

من الحاجات النادر وجودها في مصر، واللي اكتشفنا أنها موجودة في المحل، الأباجورات المنحوتة من ملح جبال الهيمالايا (650 جنيه)، شيء عجيب وساحر، وعلشان خيالك ما يروحش لبعيد، طبعًا الحجر مش بـ ينوّر لوحده، الحجر بـ يكون مجوّف من الداخل، وبـ يوضع لمبة داخل التجويف فـ ينعكس لون الحجر من خلال خروج شعاع النور، كان فيه منها لونين: البرتقالي المائل للإحمرار و الأزرق المائل للإخضرار.

إجمالًا المحل مناسب جدًا لكل الأذواق والميزانيات، مش بس كده... ممكن يعدّلوا في التصميمات لو بـ تحب التفرد أو نفسك تهدي شخص مهم شيء مميز.