راس شيطان: إسترخاء على الطريقة البدوية - معالم وسياحة Feature - كايرو 360
 







راس شيطان: إسترخاء على الطريقة البدوية
راس شيطان: إسترخاء على الطريقة البدوية
اصدرت في: 23/10/2016

على أرض سيناء وبالتحديد في الشمال الشرقي، على بُعد ساعة سواقة من «نويبع». مجموعة من الخيم منصوبة على شط البحر الأحمر وكلها على الطراز البدوي البسيط، وعشان الإسم يخوِّف شوية بلاش تقول لأهلك إنك رايح «راس شيطان»، ممكن تقول إنك رايح «بساطة» اللي هو إسم المنطقة كلها. وبالرغم من الإسم المرعب، إلا ان «راس شيطان» تعتبر من أجمل الأماكن في مصر وفي منتهى الأمان، صحيح المشوار من القاهرة لهناك طويل، حوالي 6 ساعات بالعربية بس يستاهل وكفاية إنك هتنسى هناك زحمة العاصمة وجنانها. هتهرب لمكان بطبيعة بِكر وبدائي نسبيا وأسعاره رخيصة!

إزاي تروح

لو عندك عربية متينة هتكون أحسن من إنك تبقى تحت رحمة سواق أتوبيس، هلكان من السواقة ليل ونهار. ولو مسافر مع مجموعة كبيرة، ممكن تأجروا ميني باص وغالبًا ده بيكلف حوالي 1000 جنيه للمشوار رايح جاي، مبلغ معقول لأنه هيتقسم على مجموعة كبيرة من الأفراد، ممكن كمان تركب أوتوبيس شركة «شرق الدلتا» من موقف «ألماظة» بيروح «نويبع»، بس تكون عارف بالظبط هـ تنزل فين على الطريق وتخلي شنطتك معاك لأن «راس شيطان» مالهاش محطة رسمية ولازم تقول للسواق عشان يُقفلك على جنب مكان ما انت عايز.

إتأكد أن معاك إثبات شخصية بطاقة أو جواز سفر وﭭيزا سارية المفعول لو كنت مش مصري عشان نقط التفتيش كتير على الطريق جوة سيناء وممكن يعطلوك لحد ما يتأكدوا من سلامة أوراقك، ممكن توصل إنهم يرَجّْعوك مكان ما جيت!

ممكن تركب طيارة لمطار شرم الشيخ وتنزل تركب أوتوبيس لمدة 3 ساعات بس كده إحنا مش موفّرين وقت قوي فـ مش مستاهلة تكاليف.

تقعد فين

الفكرة كلها في موضوع الخيم المنصوبة على الرمل، يا إما كوخ على تل أو كشك على البحر على طول، الإختيارين مريحين والأماكن كلها نضيفة، الأكشاك اللي على البحر أرضيتها رمل ناعم بس الأكواخ فيها خصوصية أكتر وأماكن للنوم عالية عن الأرض وليها شبابيك خاصة بيها. الحمامات مشتركة بس نضيفة وفيها مية جارية. ورق الحمام هناك برة الفاتورة لو حابب تاخد معاك من هنا وإنت رايح.

الكهرباء هناك بمولدات وده معناه أن النور هيتقطع على نص الليل فخد معاك شمع وكشافات وبطاريات كفاية، وتبقى فكرة كويسة لو خدت مبيد حشري وملايات ومخدات صغيرة أو " Sleeping Bag " أو أي حاجة ما تقدرش تعيش من غيرها. بنرشحلك مخيم «عياش كامب» عشان المكان مميز والعاملين فيه متعاونيين ، ده غير أن في صخرة ضخمة على البحر مثالية إنك تقعد عليها وتِعد النجوم، لو حابب. في خيارات تانية للأماكن زي «كاسل بيتش كامب - Castle Beach Camp » أو «بيترا كامب- Petra Camp » ودول مشهورين بالأكل اللي بيقدموه.

تاكل إيه

الأكل من أمتع الحاجات في الرحلة، الفطار بيكون وليمة من البيض والعيش البدوى والفول أو البطاطس والمربى والزبدة وسلطة الفواكه مع شاي أو قهوة، وطول اليوم ممكن تطلب حاجات، بطاطس محمرة، بيتزا وسندوتشات وعصاير وصودا. بالليل المنيو بيكون بدوي برضُه وفي رز وخضار ولحمة أو سمك وفي نظام دفع شبه متفق عليه هناك هو أنه بيجمع الفاتورة وتدفع مرة واحدة وأنت ماشي من المكان، فياريت تكون عارف وحاسب انت خدت أيه طول فترة إقامتك.

أنشطة

أحلى نشاط تعمله هو الإسترخااااء، الخيم والكراسي اللي على البحر إتعملت عشان كده. خد معاك كتب ومجلات وكوتشينة وطاولة أو أي آلة موسيقية، وخد شيشتك معاك لو عايز تشيش على البحر. لو بـ تزهق من القعدة ممكن تتمشى أو تتسلق التلال الصخرية اللي برة المُخيم، وممكن تاخد مركب وتعمل رحلة بحرية وتستكشف المكان، معظم الناس بيناموا بدري وبـ يصحوا بدري عشان يستفيدوا بأطول وقت ممكن في النهار.

تروح إمتى

المُخيمات هناك بتفتح عادةً من أول فترة الربيع لحد آخر الخريف والجو بيكون رائع في الفترة دي، لو حابب الشط والمية أكتر من أي حاجة تانية روح في شهر يونيو أو يوليو، بس خليك فاكر أن مفيش تكييف وشهور الصيف عمومًا حر جدًا هناك. زيارة الخريف أحسن كتير بس ياسلام لو مافيش ناموس تبقي مالهاش مثيل.

الناس هناك من ثقافات وجنسيات مختلفة. لِمْ مجموعة ظريفة من أصحابك وروحوا قضوا أجازة في الشمس هناك، ممكن «راس شيطان» تخطف قلبك وتبقى مكانك المفضل للأجازات بعد كده.

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايت دانيز
حرر بواسطة:
كايت دانيز
تاريخ النشر:
23/10/2016