قرية تونس: بتوفر لك أجمل ويك إند ممكن تقضيه في الفيوم - معالم وسياحة Feature - كايرو 360
 







قرية تونس: بتوفر لك أجمل ويك إند ممكن تقضيه في الفيوم
قرية تونس: بتوفر لك أجمل ويك إند ممكن تقضيه في الفيوم
اصدرت في: 11/10/2016

كل فترة بنحب نروح مكان جديد نهدى فيه أعصابنا ونستريح علشان نشحن ونقدر نرجع شغلنا ثاني، علشان نقدر على الإبداع.. قرية تونس فى الفيوم مش بس بتوفر لك ده، لأ دي تعتبر من أكثر الأماكن اللي بتلهم المبدعين والفنانين في جميع مجالات الفن برغم بساطتها إلا أنها آيه في الجمال.

القرية بسيطة جدًا البيوت الأساسية للسكان المحليين مبنية بالطوب وفي الطريق لها من عند البحيرة فيلات وأماكن خاصة مبدعة وفارهة لأعلام كثيرة في المجتمع منهم الفنانين والسياسيين، وفيه في القرية ثلاثة فنادق: "سوبيك" و"زاد المسافر" و"كوم الدكة".

تعتبر قرية تونس من أكثر الأماكن الجميلة اللي مش واخدة حقها زي ذهب أو نويبع، صحيح ما عندهمش بحر بس عندهم بحيرة قارون الساحرة واللي طلع اسمها مش على اسم الفرعون قارون زي ما كنا فاكرين، طلع أنه علشان البحيرة فيها ألسنة كثيرة كانوا بيسموها زمان قرن محمد أو قرن أحمد على حسب مالك الأرض في الحتة دي، وبعدين بقى اسمها قرون وبالزمن بقى قارون، زي ما حكى لنا أحد أبناء قرية تونس، كمان شلالات وادي الريان اللي في قلب الصحراء، وأنشطة مختلفة وممتعة هـ نكلمك عنها بالتفصيل.

مبدأيًا كده، قرية تونس مكان تتأمل فيه براحتك وتفصل فيه عن العالم الخارجي، وتراقب الطيور على بحيرة قارون، وبالنسبة للفنانين قرية تونس تعتبر حاضنة لكل أنواع الفنون وبالأخص فن الخزف، وده لوجود ART Center الخاص بالفنان محمد عبلة واللي بـ يتعمل كل سنة في الشتاء، وبـ يبقى فيه دورات تعليمية لفنون الخزف والتصميم والتصوير والكتابة، وبـ ييجي له فنانين من كل أنحاء العالم علشان يتعلموا ويعلموا، وبـ يكون على الفنانين أنهم يباتوا في خيم أو فندق من الفنادق دي.

نبدأ بفندق زاد المسافر اللي في أول طريقك للقرية، واللي له مدخل خاص به على الطريق، ومدخل داخلي من جوه القرية بس بـ تدخله وأنت ماشي على رجلك مش بالعربية، أول ما بـ توصل بـ تلاقي أمامك حقل مليان ورود برتقالي جميلة والنوع ده ما بـ يتزرعش في مصر عادة بس سبحان اللي خلاه يتكيف في أرضنا.

الفندق ديكوراته كلها على الطراز البدوي، اسم على مسمى فعلًا، المكان كبير وفيه مكان خاص بإشعال النار لو حابين تعيشوا جو البدو بكل تفاصيله، وحوله مجموعة خيم جواها قاعدة عربي أو بدوية بقى، وأمام الخيم دي قاعة مقفولة كبيرة احتارنا كثير هي إيه لحد ما تفاجأنا أنها مكتبة.. تخيلوا؟ وكل يوم جمعة زاد المسافر عامل Book Club بـ يناقشوا فيه كتاب مختلف.

الغرف على شكل بيوت بيضاوية لونها بني، بدائية الصنع، ما أنت في تجربة روح المسافر بقى، والشبابيك بتاعتها عليها قماش ألوان قوس القزح، بس أجمل حاجة صوت العصافير اللي بـ تصحى عليه، والهدوء النفسي اللي في المكان، ده غير أن الأشجار هناك مبهجة مع المدخل اللي مليان طوب صغير وترابيزات لو حابب تقعد، غير الفرن البلدي اللي بـ تخبز فيه العيش ست فلاحة أمام عينيك وريحته تهبل من جماله، وكان فيه حمام سباحة بس مش مجهز للشتاء، في الصيف وعليكم خير بقى، كمان الأكل هناك مميز جدًا، بالذات الفطير بالعسل والجبنة لازم تجربوه. أما بالنسبة للأسعار فده بـ يختلف من حيث الوقت والغرفة اللي هـ تحتاجها وتقدروا تعرفوا التفاصيل دي كلها من على صفحتهم على الفيسبوك.

أما المكان الثاني واللي أسعاره مشابهة لأسعار زاد المسافر بس بـ يتميز أنه أكله أحلى وبيتي أكثر بكثير هو سوبيك – Sobek برضه البيوت واخدة الطراز البسيط اللي أشبه بالنوبي، وبرضه عندهم قعدة نوبي، صحيح فيه حمام سباحة مجهز ومكان مرتفع تشوف منه الحقول الخضراء، بس المكان صغير نسبيًا مقارنة بزاد المسافر، غير أن المكان مليان كلاب، فالناس اللي مش بـ تحب الكلاب الكثيرة أكيد ده مش مكانهم لأنهم كلاب أصحاب المكان.

الغرف مجهزة بكل وسائل الراحة اللي تحتاجوها ولو أن ساعات بـ تبقى فيه أساسيات ناقصة في الحمام، لا يمكن الاستغناء عنها. والأسعار برضه بـ تختلف على حسب وقتكم وعددكم وتقدروا تعرفوا التفاصيل ونمرهم من هنا.

أما الفندق الثالث كوم الدكة فده يعتبر حكاية ثانية خالص لوحده، لأنه على البحيرة على طول وأسعاره غالية جدًا للأسف. وبرضه المكان البيوت فيه بسيطة وحولها مساحات خضراء وورود وكمان كل الأنشطة اللي ممكن تعملوها في الفيوم مجانية بفلوسكم بقى، وتقدروا تشوفوا صور المكان الجميلة جدًا، وكل المعلومات اللي تحتاجوها من صفحتهم على الفيسبوك.

أما عن الأنشطة اللي ممكن تعملوها هناك فهي حاجات كثيرة قوي:

أولًا: أكثر حاجة متميزة فيها قرية تونس تعليم فنون الخزف والرسم عليه بكل أنواعه لدرجة أن ما بين كل بيت تلاقي ورشة لتعليم وبيع الخزف ودي حاجة مبهجة في حد ذاتها، أنك ممكن تتعلم الفن ده باحترافية هناك.

ثانيًا بقى: مراقبة الطيور، فيه هناك شخص بـ ياخدك تتفرج على كل أنواع الطيور اللي تعرفها واللي ما تعرفهاش، في الوقت اللي يناسبك الصبح عند وادي الريان والمجموعة ما بـ تزيدش عن سبعة أشخاص، وبـ يوفر لكم كل الأدوات اللي تحتاجوها والمعلومات عن الطيور بـ 500 جنيه بس.

أجمل حاجة في قرية تونس أنها على بُعد نصف ساعة من وادي الريان يعنى حوالي 30 كيلو، ودي ميزة جميلة جدًا، لأنك لو رحت وادي الريان هـ تستمتع بالشلالات هناك، والتزحلق على الرمال وكمان Parasailing (نط بالبراشوت من على هضبة)، كمان أنت قريب جدًا من وادي الحيتان المتخصص في التزحلق على الرملة بس، وقصر هارون ومتحف الفيوم.

 

بس الحقيقة أن الفيوم مكان ملهم لأى فنان بسبب جمال الطبيعة، أو حد عاوز يريح أعصابه من دوشة القاهرة وتعبها في الويك إند، بس خلي بالك أن في الشتاء الجو حار الصبح وبرد بالليل، لكن في الصيف بـ يبقى حر جدًا الصبح وبليل.

لازم تجربوا يومين في قرية تونس الممتعة مع أحبابكم وأصحابكم، وتعيشوا بروح المسافر اللي بـ يعشق يشوف الجمال ولو ليومين بس.

مزيد من الصور
  • قرية تونس: بتوفر لك أجمل ويك إند ممكن تقضيه في الفيوم
  • قرية تونس: بتوفر لك أجمل ويك إند ممكن تقضيه في الفيوم
  • قرية تونس: بتوفر لك أجمل ويك إند ممكن تقضيه في الفيوم
التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
نجلاء أشرف
حرر بواسطة:
نجلاء أشرف
تاريخ النشر:
11/10/2016
محرر مساعد بالموقع العربي، حالمة جدًا وعايشة في كوكب ثاني وبـ تحب تكتب عن كل حاجة بـ تحصل لها، دائمًا بـ تضحك حتى في أصعب المواقف وبـ تحب البلالين والتيوليب والصحبة الحلوة.