محمد فوزي: صانع البهجة بالعرايس الماريونيت - فن وثقافة Feature - كايرو 360
 







محمد فوزي: صانع البهجة بالعرايس الماريونيت
محمد فوزي: صانع البهجة بالعرايس الماريونيت
اصدرت في: 18/10/2016

من أنجح الطرق المجربة إنك تخلّي شاب في العشرينات أو حتى التلاتينات يتونس جدًا بقعدتك معاه أنك تدندن قدامه "قبة سيدنا الولي دول نوروها .. محلى البيارق والناس بيزروها" اللي هي مطلع عرض (الليلة الكبيرة) وهو كان عرض من أروع ما يكون بعرايس الفنان المبدع ناجي شاكر على أنغام سيد مكاوي وهو بيغني كلمات لصلاح جاهين، ليلة كبيرة على حق يعني، ليلة سايبة علامتها الجميلة في طفولة كل واحد فينا.

وكمان مش هننسى نفكركم بأول ما كليب "مش هقول علّي حصل" لحمادة هلال طلع اللي كان قائم على فكرة عرايس الماريونت اللي بتلعب ونجاحه العالي جدًا وسط الشباب والصغيرين.

يمكن علشان الجيل الصاعد حاليًا مايتحرمش من متعة مسرح العرايس دي وأثرها الجميل اللي بتسيبه في الطفولة وحتى الشباب ظهر وسطنا الفنان المحترف/محمد فوزي بكار فنان مسرح عرايس ساقية الصاوي حاليًا وصاحب مشروع "عروسة ماريونت" اللي هنحكي لكم بالتفصيل هو إيه بالضبط في مقالنا ده بس بعد ما نبدأ مع الفنان المبدع ده من أول مشواره.

الفنان محمد فوزي بكار نشأ في الواحات بيرعى أغنام في بلده وكانت متعته وبهجته لما يمسك الطينة ويبتدي يشكلها وينحتها على شكل عرايس وبني آدمين، ثم انتقل هنا للقاهرة علشان يخش كلية تربية فنية وتميز بشكل كبير أوي في مادة اسمها (الأشغال الفنية) وهي مادة كانت بتهتم بالأزياء المصرية القديمة اللي ابتدى محمد يطبق المادة دي على عرايس وكانت لازم تكون شئ بيتحرك؛ فمن هنا بدأ محمد يعمل أول عروسة ماريونت والشرارة الأولى لموهبته كانت من قلب كُليّته.

نجح جدًا محمد في كليته وقرر هيكمل طريق نحت العرايس للآخر فابتدى يطور نفسه عن طريق فيديوهات من على اليوتيوب وورش ياخدها أونلاين مع فنانين أجانب يتعلم فيها ميكانزم نحت الجسم وتفاصيل صناعة العروسة.

محمد كان شغال في ساقية الصاوي من 2004 بيدي ورش تعليم فنون للأطفال وبعدين شارك في فريق التصنيع في مسرح عرايس الساقية في 2007 السنة اللي اتعملت فيها أول حفلة ليه وكانت عرض (أم كلثوم تعود من جديد) في مارينا.

بعد أول عرض ده ابتدى محمد يتعرف ويسافر بلاد كتيرة زي الجزائر وتونس ولبنان يقدم عروض وياخد ورش يطور بها نفسه.

محمد كفنان ناجح جدًا أخد سلم النجاح كامل؛ من أول شاب في فريق تصنيع العرايس في الساقية لمدير فني مسرح الساقية لمدير مسرح الساقية إلى أن وصل لفنان مسرح الساقية حاليًا، المسرح اللي بيقدم باستمرار حفلات أم كلثوم الشهرية الناجحة جدًا وعبدالحليم ومنير ولسه القوس مفتوح يتحمل أنه يتحط فيه أسامي ضخمة كتير.

استثمر الفنان نجاحه ده وبدأ يقدم ورش للناس يعلمهم فيها الفن ده في أماكن مختلفة سواء في المرسم بتاعه في الزمالك أو غيره وبدأ يعمل مشروعه "عروسة ماريونت" اللي بيقدم من خلاله أفكار مبتكرة كتير أشهرهم فكرة "عروسة ليك ولحبيبتك" وهي إن ال couple المخطوبين مثلًا بينحتوا عنده عروستين واحدة بشكل الولد وواحد بشكل البنت، حاجة إبداع كده.

الانترنت هو تقريبًا المكان اللي محمد بيتواصل مع الناس من خلاله..

تقدروا تتابعوا شغله وتتواصلوا معاه من هنا.

يدوم إبداع المبدعين.

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
فاطمة عبد القوي
حرر بواسطة:
فاطمة عبد القوي
تاريخ النشر:
18/10/2016
محررة بالموقع العربي، بتطل من شباك الكتابة على جمال الحياة، المزيكا أعز صحابها، وولاد بلادها الجدعان هم أهلها وناسها بتعشق حكاويهم وبساطتهم وضحكهم العالي اللي بيعدّي الأيام.