GZ Corner: كأنك في بيتك - فن وثقافة Feature - كايرو 360
 







GZ Corner: كأنك في بيتك
GZ Corner: كأنك في بيتك
اصدرت في: 18/11/2012

إذا كنت بـ تبحث عن البساطة والاستمتاع مع أصحابك وسط جو فني مختلف.. GZ Corner مكان مناسب جدًا علشان تقضي فيه وقت مفيد ومريح، والمميز في المكان أنه في وسط البلد وعنوانه سهل وله أكثر من طريقة للوصول له.

وأنت داخل ممر العمارة الموجود فيها GZ Corner هـ تلاحظ الاهتمام بالجرافيتي من خلال رسومات مختلفة بعضها بـ تحمل اسم المكان، هـ تعدي الممر وتطلع 6 سلالم تقريبًا علشان توصل للشقة الموجود فيها GZ، مجرد دخولك هـ تشعر أنك انفصلت عن العالم الخارجي وبـ تستعد للتأقلم مع عالم جديد فيه ناس شبهك، عندهم اهتمامات ربما تكون شبه اهتماماتك أو تهمك.

خدمات كثير بـ يقدمها المكان، أهمها أنه بـ يرعى الـ Underground arts وبـ يساعد أي band أو Film maker أنه ينتج CD أو كليب لموسيقاه أو فيلمه، سواء بالتعاون من خلال تنفيذ المشروع الفني عن طريق فريق محترف، أو تأجير الأدوات اللازمة اللي هـ يحتاجها الفنان في إنجاز مشروعه، بالإضافة لإمكانية استضافة فرق موسيقية وعمل حفلات صغيرة، وندوات وورش عمل داخل المكان.

الكُتب والمجلات القديمة تعتبر من أساسيات الديكور، المجلات معظمها فنية وبعضها من 40 سنة وأكثر لكنها مش للبيع، الكتب فيه منها العربي والأجنبي وبعضها للبيع، وممكن لأي كاتب من الشباب يعرض كتابه الجديد هناك كنوع من التسويق.. كمان للمشغولات اليدوية والـ T-shirts مكان في GZ وهـ تلاقيها على الجدران في وسط الشقة لكن ممكن تكون أسعارها غالية شوية، لكنها معمولة بمزاج.

كمان المميز في المكان أنك لو حبيت تشرب شاي أو أيًا كان المشروب ما تستناش حد ييجي يقول لك: "تشرب إيه"، قوم أنت بنفسك وروح المطبخ واعمل مشروبك، وما تنساش تنظف اللي شربت فيه بعد ما تخلص!، وده أسلوب مش موجود في مكان ثاني، ويخليك تحس أنك قاعد في بيتك أو شقة واحد صاحبك، بس ده ما يمنعش برضه أنك وأنت خارج هـ تحاسب على طلباتك! والأسعار قريبة من أسعار قهاوي وسط البلد العادية.

الموسيقى موجودة دائمًا في الخلفية، وممكن وأنت قاعد تلاقي band دخل وبدأ يعمل بروفاته وسط المكان وتلاقي نفسك قاعد وسط الفرقة وبـ تسمع مزيكتهم وأغنياتهم.. وأحيانًا بـ يكون فيه events لعروض أفلام سواء قديمة أو جديدة وباربكيو.

القائمين على المكان شباب صغير قرر أنه يعمل مكان يهتم بالفنانين المبتدئين والشباب اللي عاوز يشارك الناس باهتماماته وعندهم خطط هـ تخليهم مكان مختلف مافيش زيه في العالم كله، وهم المتحملين كافة الشئون المادية.

علشان توصل لـ GZ Cornerممكن من ميدان طلعت حرب وتسأل على 61 تقاطع هدى شعراوي مع الفلكي، وأقرب محطتين مترو هما "محمد نجيب" و"السادات".. ومن علامات المكان قهوة "الندوة الثقافية" و"كوك دور" وسط البلد. وممكن تعرف معلومات أكثر من خلال الاتصال بهم على: 01003511634 أو 01229924600.

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
مصطفى ماهر
حرر بواسطة:
مصطفى ماهر
تاريخ النشر:
18/11/2012
تورط ودخل مهنة الصحافة من 5 سنين.. حاول يخرج من الورطة، لكن الورطة كبرت وبدأ يكتب سيناريوهات ويعمل أفلام قصيرة تقريبًا هو بس اللي بـ يشوفها.