جوائز اختيارات المحررين لأفضل المراكز الثقافية والفنية لعام 2015 - فن وثقافة Feature - كايرو 360
 







جوائز اختيارات المحررين لأفضل المراكز الثقافية والفنية لعام 2015
جوائز اختيارات المحررين لأفضل المراكز الثقافية والفنية لعام 2015
اصدرت في: 03/06/2015

على مر العصور ومصر كانت مركز للعلوم والفنون، صحيح الزمن تغير كثير، إلا أن ما نقدرش ننكر أن مازال فيه عقول مبدعة بـ تفكر إزاي تستخدم إبداعها بطريقة إيجابية تغير الواقع الحالي، وتساعد أجيال جديدة مبدعة بأنهم يتطوروا ويخرجوا أحسن ما عندهم، لأن الأجيال دي في يوم من الأيام هـ تحمل الشعلة وتكمل المشوار.

الأماكن الفائزة مش بس بـ تقدم فرصة للعقول المبدعة أنها تظهر، دي كمان قدمتهم للجماهير وساهمت بشكل كبير فى الحركة الثقافية المصرية بعد سنين من الركود.

الفائزين بجوائز اختيارات المحررين لعام 2015 لأفضل المراكز الثقافية والفنية:

 

ساقية عبد المنعم الصاوي – El Sawy Culturewheel:

في قت قليل قدرت الساقية أنها تبقى علامة من علامات الزمالك، والحركة الثقافية في القاهرة ككل، وده لأنها أتاحت الفرصة لكثير من المبدعين في كل المجالات –سواء مفكرين، شعراء أو فنانين- أنهم ينشروا الثقافة بين قطاع كبير من الناس، من أول الستاند أب كوميدي الخفيفة لأعمق الندوات، الساقية بـ تستضيف فعاليات كثيرة تخليها بسهولة تدخل وسط قائمة أفضل المراكز الثقافية.

 

آرتس مارت – Arts-Mart:

بالرغم من أن ظهورهم جديد على الساحة الفنية في مصر، إلا أن بمقرهم المختلف والضخم واللي بـ يستوعب عدد كبير من الأعمال الفنية المعاصرة بأشكالها المختلفة قدروا أنهم يشدوا عدد كبير من المهتمين بالفن التشكيلي في وقت قليل خارج حدود زحمة القاهرة.

 

ذا ميوزيك تينت – The Music Tent:

أول مكان مخصص للحفلات الموسيقية الحية، واللي على مسرحه غنى أكبر وأحسن الأسماء الموجودة على الساحة الغنائية حاليًا، سواء في مصر أو العالم العربي.

 

رووم آرت سبيس – ROOM ArtSpace:

مساحة فنية لكل الأنشطة الإبداعية بمجالاتها المختلفة، من أول الحفلات الموسيقية، مرورًا باليوجا وحلقات الطبول، وحتى المعارض الفنية.

 

درب 1718 – Darb 1718:

علامة ثانية من علامات الثقافة في القاهرة، الطريق لدرب 1718 لوحده متعة، فعالياته متعددة وتناسب جميع الأذواق الثقافية، سواء المعارض الفنية، الحفلات الموسيقية أو حتى الحلقات النقاشية المفتوحة واللي بـ يشارك فيها الحضور بكل حرية وتحضر.

 

آرت توكس – Art Talks:

مش بس بـ يقدم ندوات عن تاريخ الفن المصري والفن المعاصر بصفة شهرية؛ آرت توكس كمان بـ يقدم للجمهور بمعارض مختلفة لفنانين شباب معاصرين.

 

تاون هاوس جاليري – Townhouse Gallery :

من أول افتتاحه سنة 1998 كمساحة فنية مستقلة وتاون هاوس جاليري بـ يشجع الفنانين والمبدعين في كل المجالات، وخصوصًا مجال الفن التشكيلي بمختلف صوره عن طريق تنظيم معارض وورش عمل، غير تخصيص أماكن مجهزة تستوعب طاقاتهم الإبداعية.

 

سفر خان جاليري – Safar Khan Gallery:

جاليري سفر خان معروف بمعارضه اللي بـ تتيح للجمهور أنه مش بس يشوف أعمال لكبار الفنانين الموجودين على الساحة الفنية على الطبيعة، ده كمان بـ يقدم معارض لفنانين رواد في تاريخ الفن التشكيلي المصري.

 

قاعة الزمالك للفن – Zamalek Art Gallery:

غير أنهم بـ يقيموا معرضين لفنانين معاصرين بصفة شهرية، قاعة الزمالك للفن من القاعات الكبيرة اللي بـ تستوعب عدد كبير من الأعمال أيًا كان حجمها.

 

آرت كورنر جاليري - Art Corner Gallery:

المنافسة مع معارض الزمالك الكثيرة أكيد مش حاجة سهلة، ولكن آرت كورنر جاليري قدر أنه ينافس وبقوة بمجموعة من المعارض الفنية القوية، سواء لفنانين شباب أو مخضرمين.

 

جيبسم جاليري – Gypsum Gallery:

من القاعات الفنية الحديثة نوعًا ما على الساحة الفنية المصرية، جيبسم جاليري بـ يقدم العديد من المعارض الفردية والجماعية، ده غير نشرات فنية وأعمال فنية محدودة وغيرها من الفعاليات الفنية المهمة.

 

فوتوبيا - Photopia:

فوتوبيا يعتبر أهم مكان ممكن أي شخص غاوي تصوير فوتوغرافي -سواء هاوى أو محترف– يروحه، لأنه ببساطة بـ يقدم مجموعة من الخدمات زي توفير ستوديو تصوير، تقديم معارض فنية، ورش عمل وكورسات، ده غير مكتبته اللي متوفر فيها كل المعلومات اللي أى مصور ممكن يحتاجها.

 

مسرح الفلكي – Falaki Theatre:

المسرح الموجود في حرم الجامعة الأمريكية في وقت قليل قدر أنه يرجع مجد المسرح اللي كنا قربنا ننساه بفعالياته المنتظمة وورش العمل المختلفة اللي بـ يقدمها لمحبي الفن ده.

 

مسرح الجنينة - El Genaina Theatre:

أسسته حديقة الأزهر مع مؤسسة المورد الثقافي سنة 2005، مسرح الجنينة يعتبر من أهم المسارح الموجودة في القاهرة لأنه مش بس بـ يُقدم عليه حفلات لأكبر نجوم الموسيقى والغناء في مصر والعالم العربي، ده كمان بـ يستضيف حفلات لفنانين من كل دول العالم وبأسعار مناسبة.

 

مركز الصورة المعاصرة – Contemporary Image Collective: 

المركز عبارة عن مبادرة مستقلة تأسست عام 2004 في القاهرة؛ وهو معني بكل ما له علاقة بفن التصوير الفوتوغرافي، سواء كانت ورش عمل لتعليم الفن ده على أصوله، أو ندوات لكبار المصورين الفوتوغرافيين في مصر أو العالم.

 

جاليري مصر – Gallery Misr:

جاليري مصر –اللي تأسس سنة 2011– قدر في وقت قليل أنه يكون واحد من أهم الجاليريهات في القاهرة، لأنه معروف بجودة الأعمال الفنية اللي بـ يعرضها، سواء لوحات، منحوتات أو حتى أعمال فنية متعددة الوسائط.

 

جاليري المسار للفن المعاصر - Al Masar Gallery:

جاليري المسار بـ يهتم بتقديم الأعمال المعاصرة الجيدة، ومقره المميز في مبنى بهلر في الزمالك يعتبر من أهم الجاليريهات اللي ممكن تروحها لمشاهدة أعمال كبار الفنانين المعاصرين الموجودين على الساحة الفنية في مصر.

 

جاليري الكحيلة - :El Kahila Art Gallery

من الجاليريهات النادرة في منطقة المهندسين، الجاليري بـ يقدم معارض محلية وعالمية متنوعة من سنة تأسيسه عام 2007.

 

آرت اللوا – Artellewa:

من الأماكن الفريدة من نوعها، وخصوصًا أنه مركز ثقافي بـ يوجه معظم جهوده الثقافية لأهل المنطقة السكنية اللي مقره موجود فيها –منطقة أرض اللواء– واللي زي مناطق شعبية كثير بـ تعاني من عدم اهتمام بها أو بأهلها.

 

ساحة روابط – Rawabet Theatre:

جزء حيوي من تاون هاوس جاليري، لأنها بـ تستوعب عدد كبير من الحفلات الموسيقية والعروض الفنية المختلفة المقدمة للجمهور مجانًا أو بأسعار رمزية، وبالتالي ساحة روابط بـ تشكل حلقة وصل مهمة ما بين الفنانين والجمهور.

 

قاعة بيكاسو للفنون – Picasso Art Gallery:

بيكاسو بـ يقدم معارض –جماعية وفردية- بصورة منتظمة لكبار الفنانين المصريين، ده غير أنه بـ يتميز بصالة عرض واسعة، تستوعب عدد كبير من الأعمال.

مزيد من الصور
  • جوائز اختيارات المحررين لأفضل المراكز الثقافية والفنية لعام 2015
التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
03/06/2015
-