دكتور أحمد خالد توفيق غني عن التعريف، كانت بداية معرفة القراء به هي سلسلة «ما وراء الطبيعة» اللي أدخلت نوع جديد من الأدب للثقافة المصرية وهو أدب الرعب والظواهر الخارقة، ورغم أنها كانت ضمن سلاسل روايات مصرية للجيب اللي أصدرتها المؤسسة العربية الحديثة للنشر والتوزيع، وكانت بـ تستهدف أكثر الشباب تحت العشرين، إلا أن نجاح السلسلة كان كبير والإقبال على النوع الجديد من الأدب فاق التوقعات، والمتابع الجيد للسلسلة عارف أنها مليانة بالمعلومات القيمة والمصطلحات العلمية الفيزيقية منها والميتافيزيقية.

بعض الأصوات طلبت من المؤلف إصدار موسوعة خاصة بالمصطلحات والتعريفات الخاصة بالأساطير والظواهر الخارقة للطبيعة، وكانت الاستجابة من خلال «دار ليلى» للنشر والتوزيع اللي تعاونت مع المؤلف أكثر من مرة في إصدارات مختلفة، وبقى بين أيدينا أول موسوعة متخصصة في الماورائيات ومصطلحاتها والشخصيات والكيانات الأسطورية المرعبة.

كلمة موسوعة مش دقيقة قوي في وصف الكتاب لأنه أشبه بقاموس مصطلحات مع شرح وتعريف في فقرتين أو ثلاثة للكلمات، وفكرتنا عن الموسوعة دائمًا أن معلوماتها بـ تكون وافية ودقيقة جدًا، بس ده مش الحال مع الكتاب اللي عدد صفحاته لم يتجاوز الـ180 صفحة، والغريبة أنه بدون أي تقديم أو غلاف خلفي يكون فيه تعريف بالكاتب وبمضمون الكتاب، بـ مجرد ما تفتح أول صفحة وبعد تقديم دار النشر والقائمين عليها هـ تلاقي صفحة حرف الألف وبعدها كل أسماء الشياطين والمسوخ اللي بـ تبدأ بالحرف ده. وده يخلينا نسأل عن ملابسات إصدار كتاب لمؤلف بحجم دكتور أحمد ودار نشر زي «دار ليلى» من غير أي مقدمات أو إهداءات.

الكتاب بـ يضم أكثر من 100 مصطلح واسم وتعريفاتهم والحقيقة وراء الأسطورة منبع الاسم، ومن أهم المحتويات أسماء شياطين العالم السفلي كما يسميهم المؤلف ونبذة عنهم زي: أبراكساس، بعلزبول، لوسيفر، أزيموديوس وبلفيجور، كلها أسامي تخوف أساسًا ومش محتاجة تعريف علشان نترعب منها، وفيه أسماء أهم شخصيات تاريخية ارتبط اسمها بالرعب أو الغموض منهم ممثلين أفلام رعب غرباء الأطوار زي «لون تشاني – Lon Chaney» و«فنسنت برايس – Vincent Price» ومؤلفين وشعراء زي «كليف باركر – Clive Barker » و«إدجار آلان بو – Edgar Allan Poe» و«عبد الله الحظرد» وأسماء أشهر السحرة وكتب السحر في التاريخ، فيه كمان تعريفات لمصطلحات زي «الاسترفاع» و«الودونية» و«هرمجدون». وطبعًا لازم الجانب الأنثوي فعرّفنا المؤلف بشخصيات زي: لاميا، ليليث، الثقوبة، ماري شيلي والأخوات فوكس.

كل المصطلحات والأسماء باللغة العربية حتى لو أصل الكلمة لاتيني أو غربي، وترتيب الفهرس بالأبجدية العربية، ومسميات وأساطير قليلة قوي هي اللي أصلها عربي أو مصري زي «أم الشلاشل» و «تحوت» الفرعوني و«العزيف».

القاموس كان ممكن يبقى موسوعة فعلاً لو كان اهتم بالتفاصيل أكثر، ومش عارفين إذا كان فيه معلومات أكثر ممكن تُقال عن الأساطير دي ولا هي دى كل المعلومات الأكيدة المتوفرة عنها وباقي الأسطورة ممكن يبقى كذب أو خيالات وفنتازيا. في الآخر الكتاب يعتبر مرجع جيد للنوع ده من التعريفات -للي غاوي طبعًا- وممكن تجيب أي معلومة من خلال الإنترنت لو الشرح مش كافي في الكتاب، وعلشان كده كل المصطلحات مكتوب اسمها جنبها بالإنجليزية لراغبي البحث والتدقيق.

فيه جزء ثاني من الموسوعة صدر مؤخرًا عن نفس دار النشر باسم «موسوعة الظلام» الجزء الثاني وموجود حاليًا بالمكتبات.

 

*الميتافيزيقا: فرع من فروع الفلسفة التي تبحث في المبادئ الأولية للعالم "ما وراء الطبيعة"