مقدمة:

هي مجموعة قصص بـ تتكلم عن الخوف.. كل الخوف.. مافيش حاجة ثانية غير الخوف.. هـ نعرف كل حاجة عن القصيدة اللى بـ تكمل نفسها.. الرواية اللى اتكتبت بأرواح الموتى.. الطبيب اللى بـ تزوره ضحاياه في عيادته.. هـ نعرف سر المدينة الفضية.. قصة الشاب وعلاقة الحب ما بينه وبين الجثة المتعفنة.. اللوحة اللي بـ تتغير كل دقيقة.. هـ نعرف كثير عن حاجات مش لازم نعرفها.. ولو عرفناها مش لازم نتكلم عنها.

 

الكتاب:

لازم نقول أن د. أحمد خالد توفيق.. الشخص اللي بـ يصون تاريخ الخوف في مصر.. وده مش مجاملة لأن كمية القصص اللى ترجمها واللي كتبها بشكل شخصي، تخلينا نقول عليه كده وإحنا مستريحين جدًا.. عنده مقدرة على تصوير الخوف ولحظات الرعب صعب تلاقيها عند أي حد ثاني.. وكمان عدد كبير من كتاب الرعب الشباب بـ يدينوا بالولاء لتوفيق.. لأنه صاحب السلسلة الأشهر في عالم الرعب العربي "ما وراء الطبيعة"، وكلنا فاكرين د. رفعت إسماعيل.. الشخصية الغامضة والدكتور المدخن والمتعب واللي غير شكل البطل الخارق حتى في الكتابة للرواية.. بطلنا عنده علم وقوة قلب مش قوة جسد.. توفيق بـ يكمل مسيرته في الرعب بأكواريل وهي مجموعة قصص متنقية بالواحدة بـ تحكي لك عن عالم من الرعب مختلف كليًا عن الرعب اللى تعرفه.

 

الرعب:

لازم تفتكر الضلمة والخوف.. والمجهول والوشوش اللى بـ تطلع وتختفي.. لازم تفتكر كل الحاجات اللى كانت بـ ترعبك زمان، لازم تفتكر كل الطاقات السلبية اللى بـ تخلي الرعشة تصيب روحك.. وأنت بـ تقرأ أكواريل.. القصص اللى بـ تتكلم عن الكاتب اللى مش عارف يكتب الرواية فبـ يدور على تقاليد السحر الأسود في أسكتلندا وبـ يقطع رأس أخته علشان يحضر أرواح كبار الأدباء في عصره.. ويبدأوا يكتبوا الرواية معاه.. ويصادف أن خطيبته تزوره علشان تحكي لنا اللى حصل.. هـ نلاقي حكايات عن الرجل اللي أصيب بداء الكلب.. والقصة بـ تتحكي بشكلين:

الزوج: مصاب بمرض نفسي ومعاه شخصية مجهولة بـ تنصحه يقتل ابنه الشيطان ويضرب زوجته.

الزوجة: بـ تحكي الواقعة فعلًا أنه أصيب بداء الكلب (السعار) وربطته علشان ما يؤذيش حد.

الحقيقة: أكيد مش هـ تعرف الحقيقة بين الأثنين.. لكن الضحية في النهاية ابنهم اللى مات.

حالة من الرعب مسيطرة على الكتاب.. والحالة دي بـ تزيد كمان أنهم عاملين حركة عجبتنا قوي.. مع الكتاب هـ تلاقي سي دي عليه موسيقى رعب حاجة كده شبه موسيقى أفلام الرعب ومش مكتوب عليها مين المؤلف.. ممكن تكون Mix من مزيكا رعب مختلفة لأفلام كثير.. السي دي ده بـ يعمل لك حالة مختلفة لما تعمل إضاءة ضعيفة وتشغل المزيكا المرعبة.. وتقرأ أكواريل.. وتقول: "الله يسامحك يا د. أحمد خالد توفيق".