نعتقد أن الآيس كريم ارتبط في ذهننا ببسكويتة وعليها بولة، ولكن من فترة ظهرت محلات بتقدم الآيس كريم بشكل غير تقليدي، وبدل ما يكون بولات عادية بقى يتقدم على شكل رول. وبجانب شكله الغير تقليدي، طريقة صنعه هي كمان غير تقليدية بالمرة، وده اللي حبينا نشوفه بعنينا في محل آد & رول الموجود في الزمالك.

المحل مش صعب توصل له بالرغم من أنه في الدور الأول في العمارة المقابلة لكافيه سوبريم؛ وده لأن المحل إضاءته قوية واللي تقدر تشوفها من خلال الواجهة الزجاجية في شارع إضائته أساسًا مش قوية. من غير تفكير كثير مشينا لبوابة العمارة الكبيرة، وطلعنا مجموعة سلالم ودخلنا شمال.

وقت زيارتنا، المحل كان زحمة كأن كل الموجودين في الزمالك قرروا أنهم يأكلوا آيس كريم. الفكرة الأساسية في آد & رول أنك هتختار أساس للآيس كريم بتاعك من ضمن 3 نكهات (فانيللا – شوكولاتة – زبادي مثلج) أو نكهة المستكة واللي سعرها 5 جنيه. بعد ما هتختار الأساس، قدامك إضافات كثيرة ممكن تختار منها بتتفاوت في أسعارها؛ ما بين أنواع الشوكولاتة المختلفة (كيت كات، مارس، فريرو روشيه... إلخ)، فاكهة (واللي كان شكلها فريش ومشجع)، كيك، قهوة وبسكويت ومكسرات، ده غير أنواع مميزة جدًا مكونة من الحلويات الشرقية. وأقل سعر للإضافات هو 15 جنيه للفاكهة، أما الأغلي من نصيب المكسرات وهو 25 جنيه. اللطيف أن أول توبينج بيبقى ببلاش وأي إضافة تانية سعرها 5 جنيه.

قررنا أننا نطلب الآتي: نكهة الفانيللا وعليها نوتيلا وصوص شوكولاتة (20 جنيه)، ونكهة الليمون بأساس زبادي مثلج (15 جنيه)، وعلشان ما نروحش وإيدينا فاضية أخذنا نكهة الكابتشينو بأساس شوكولاتة وصوص كراميل (20 جنيه) تيك أواي. بالرغم من أننا كنا متحمسين أننا نتفرج على الآيس كريم وهو بيتعمل، إلا أن الكاونتر اللي واقف عليه 3 أشخاص بيعملوا عليه الآيس كريم ما كانش مساعدنا لأنه أعلى من الصاج المثلج اللي بيتعمل عليه المنتج، فلازم تكون مقرب جدًا علشان تشوف العملية من أولها لآخرها.

أول حاجة وصلت لنا كانت الليمون بالزبادي؛ الزبادي المثلج كريمي وطعمه غني، إلا أن نكهة الليمون ما كانتش بالقوة اللي كنا عايزنها –فننصحك لو بتحب الليمون اختاره مع أساس الفانيللا لأن نكهة الزبادي كانت قوية جدًا. أما النوتيللا بأساس الفانيللا كان أحلى حاجة ذقناها في التجربة بلا منازع؛ لأن كمية النوتيللا كانت كويسة ومناسب جدًا لأساس الفانيللا وصوص الشوكولاتة.

الميزة في آد & رول أن كمية الآيس كريم أكثر من ممتازة، لدرجة أن في أول مرة في حياتنا ما نقدرش نكمل الكوب كله. بالنسبة لآخر حاجة طلبناها تيك أواي –وهي آيس كريم بنكهة الكابتشينو بأساس شوكولاتة وصوص الكراميل- حصل موقف غريب؛ فبعد ما خلاص اتعمل واتقفل بغطاء –هو مش غطاء مخصوص للعلبة، هو غطاء لكوبايات العصاير المفتوح من فوق- طلب اللي عمل الآيس كريم من واحد من العاملين أنه يكمل تجهيز الطلب كتيك أواي، فالعامل أخذ الآيس كريم ودخل المطبخ –قلنا أكيد هيغلفها ببلاستيك أو حاجة- بعدها 10 دقائق رجع لنا نفس الشخص –بعد ما اللي عمل الآيس كريم فكره- بالآيس كريم من غير أي تغليف، واكتفى أنه يديلنا معلقة ومنديل... طلبنا كيس... كان رده أن ما عندهمش، ولكن فيه حامل أكواب ما يخرجش إلا لأربع طلبات بس!

طبعًا إحنا روحنا بالآيس كريم وهو في حالة مأسوية قللت من استمتاعنا به بس هو كان كالآتي؛ نكهة الشوكولاتة كانت الأقوى، وبيظهر طعم قوي للقهوة كل فترة، صوص الكارميل ما بدأش يظهر طعمه إلا في الآخر لما وصلنا لقاع الكوباية نتيجة للسيحان اللي حصل، وهو في مجمله طعمه حلو ولكن مناسب لشخص بيحب الشوكولاتة أكثر من القهوة.

بغض النظر عن عدم استعدادهم لطلبات التيك أواي –مع أن المحل عنده دليفري- إلا أن آد & رول بيقدم في المجمل آيس كريم طعمه حلو –بالذات النكهات الأساسية لأن الإضافات ممكن تلاقيها في أي مكان- وكميته ممتازة هتعجب اللي بيحب الآيس كريم.