الزبادي المثلج بدأ يأخذ مكانه على ساحة كافيهات القاهرة بقوة وأصبح شيء لطيف وجديد في اليوم. أفضل مكان للزبادي المثلج –"تي سي بي واي - TCBY" من الآخر- فتح فرع جديد في الزمالك في كلوب 33 علشان ينضم لمجموعة أماكن تقديم الزبادي المثلج، مش اليافطة البمبي بالزجاج الخارجي اللامع بالتحديد اللي لفتت نظرنا لكنها حسستنا بنوع من التحدي كأنها بـ تقول إحنا أحسن ناس في المجال.
"تي سي بي واي" سلسلة محلات عالمية تفتخر بمنتجات الألبان الصحية والعضوية الطازجة. مافيش ترابيزات بالداخل، فقط ترابيزتين في الخارج للتشجيع على أنكم تأخذوا نقنقة سريعة.
التقديم الجميل للزبادي بـ يأتي في طبقات متعددة من الشوكولاتة والفانيليا الذهبية والفراولة والكيوي وموس الشوكولاتة البيضاء والتارت التقليدي والبسكويت والكريمة، هـ تلاحظوا وجود ثلاجة عرض زجاجية كبيرة عليها اختيارات كثيرة من الفواكة والإضافات، في الوقت اللي فيه ثلاجة عرض ثانية فيها أشكال وألوان من الزبادي المثلج بقوام ثقيل، قبل ما نختار، طاقم العمل عرضوا علينا كميات صغيرة من الزبادي المثلج للتجربة، كل واحدة كان قوامها زي الكريمة وطازجة وطعمها زي ما اسمها بـ يقول، اللي خلانا محتارين نقرر.
للأسف في وقت زيارتنا ما كانش فيه منيو ورقية علشان نختار لكن النكهات كانت واضحة وكان فيه منيو مُثبتة على الحائط بالأسعار، الأواني كان حجمها كبير بأكثر من مقاس الصغير (20 جنيه) والمتوسط (30 جنيه) والكبير (40 جنيه) وكأس كبير (55 جنيه) والحجم العملاق (105 جنيه)، كمان تقدروا تختاروا ما بين 3: 5 إضافات (30: 50 جنيه)، البولة العادية بسعر البولة الكبيرة (18 جنيه) وتُقدم مع نفس التشكيلة من الإضافات.
التزمنا بالأساسيات واختارنا واحدة زبادي مثلج بالفانيليا الذهبية مع ثلاث إضافات (30 جنيه)، احتارنا ما بين المجموعة المتنوعة من الفواكة الطازجة اللي بـ تضم الفراولة والكيوي وقطع الأناناس والتوت الأسود والراسبيري، كمان كان فيه وفرة من الحلويات زي قطع الشوكولاتة بالحليب والـ M&M’s وجيلي الدببة والأوريو والحبوب الملونة وعين الجمل والجرانولا، اختارنا قطع الأوريو ورقائق الشوكولاتة على شرائح الفراولة، قطع الأوريو كانت مقرمشة ورقائق الشوكولاتة كانت مجمدة وطعم الشوكولاتة فيها رائع في الوقت اللي كانت الفراولة طازجة مع زبادي الفانيليا الهائل والطازج الخفيف.
كمان جربنا ملاعق صغيرة من كل زبادي البولات، نقترح الشوكولاتة بالنعناع اللي طعمه هائل مع زبدة البيقان اللذيذة، اختيار الزبادي بألوانه الأصفر والأحمر والأزرق كان طعمه لطيف لكن شبه شوية الأيس كريم بالفانيليا.
طاقم عمل ودود ونشيط، ومكونات طازجة وجودتها جيدة وتقدروا تتذوقوها بنفسكم هـ يكون ما بين أيديكم زبادي مثلج لذيذ، "تي سي بي واي" يحتل مكانة متقدمة ما بين الأماكن اللي بـ تقدم أكلات خفيفة مجمدة في القاهرة.