الآيس كريم في الشتاء له مذاق مختلف تمامًا عنه في الصيف، تحسه بـ ينعشك أكثر، وجرعة السعادة والنشاط بـ تبقى أكبر بكثير. علشان كده في الجو المتقلب اللي إحنا فيه ده حبينا نجرب نأكل آيس كريم، وكانت تجربتنا لطيفة في آيس كريم فاكتوري – ice cream Factory في مساكن شيراتون في مصر الجديدة.

المكان جديد لسه فاتح من ثلاث أسبابيع بس، وانبسطنا لما عرفنا أن اللي فتحه شاب صغير لسه في بداية حياته، زي مشاريع كثيرة بـ نشوفها بـ تبدأ بشباب محترم بـ يحاول يعمل حاجة مختلفة، نتمنى أن الأماكن دي تفضل تزيد وتزدهر.

كمان الآيس كريم بـ يتعمل أمامك أنت بـ تختار النكهة اللي بـ تحبها سواء فاكهة أو شوكولاتة وبـ تزود عليهم اللي أنت عايزه من مارشميلو أو بسكويت أو نوع شوكولاتة والصوص طبعًا، وعندهم حجمين للآيس كريم الصغير بـ 14 جنيه وده بـ يبقى بطعم واحد ومعاه إضافة واحدة أوصوص واحد، أو الكبير بـ 18 جنيه، وده بـ يبقى عليه إضافتين. وأي إضافة ثانية بـ 2 جنيه، ولو طعم مختلف بـ 4 جنيه.

وبالرغم من أننا جربنا نوع الآيس كريم ده في أكثر من مكان زي Frozzy Twist وCold stone creamery إلا أن المكان ده له الروح الخاصة بتاعته بالرغم من أنهم لسه فاتحيين والمنيو بتاهم مش متنوع قوي زي الأماكن الثانية.

طلبنا آيس كريم بالفراولة مع صوص توت بـ 14 جنيه، وآيس كريم توت متنوع بنفس السعر. آيس كريم الفراولة كان مميز فعلًا، وكان فيه قطع فراولة طازة، صحيح خد وقت طويل وهو بـ يتعمل بس طعمه كويس، أما آيس كريم التوت فـ كان مختلف، تحس بمزازة التوت الأحمر مع باقي أنواع التوت، غير صوص التوت اللي طلبنا يبقى Blueberry مش بنفس نكهة الآيس كريم، فكان طعمه حلو فعلًا. هم بس محتاجين يتدربوا أكثر على عمل الآيس كريم، لأننا لاحظنا أن اللي بـ يعملوا الآيس كريم لسه مبتدأين شوية. بس المكان هادئ وفيه مكان أنك تقعد فيه، على عكس أماكن ثانية بـ تبقى زحمة ومش منظمة.

آيس كريم فاكتوري بشكل عام كان تجربة لطيفة جدًا، نتمنى أنهم يزودوا نكهات جديدة في المنيو الفترة الجاية، علشان تستمتعوا بنكهات طبيعية جدًا بـ تتعمل أمام عينيكم، وطعمها حلو.