دليل أحداث نهاية الأسبوع: فرقتى أفرونوبيا والطنبورة، وأوبرا عايدة، وحفل محمد عدوية - الحياة في كايرو Feature - كايرو 360
 







دليل أحداث نهاية الأسبوع: فرقتى أفرونوبيا والطنبورة، وأوبرا عايدة، وحفل محمد عدوية
دليل أحداث نهاية الأسبوع: فرقتى أفرونوبيا والطنبورة، وأوبرا عايدة، وحفل محمد عدوية
اصدرت في: 02/10/2014

بكرة الوقفة والكل بـ يستعد للعيد، الأطفال بـ تلعب مع الخروف تحت البيت، والناس اللي بـ تحضر لسفرها، والناس الحلوة اللي هـ تقضي العيد في القاهرة، ما تقلقوش يا جماعة، الفرحة بـ تبقى في القلب مش في السفر، وكايرو 360 محضرة لك أحداث جميلة تساعدك أنك تفرح من قلبك، لو أخذت القرار ده بصدق.

نبدأ بيوم الخميس، وحفل "فرقة أفرونوبيا" بساقية الصاوي، وسعر التذكرة 20 جنيه، والجميل في "أفرونوبيا" أن شعارها هو "Never Forget Your Roots" أو "لا تنسى جذورك" واللي بـ تركز في النوبة وأفريقيا، فهي تمزج بين التراث النوبي والمصري والموسيقى الأفريقية واستخدام الموسيقى بأنواع مختلفة منها الريجي، والراي والجاز والبلوز بجانب التراث النوبي والغناء باللهجة النوبية اللي تعد الأساس في ألحان الفرقة.

كمان فيه عرض مسرحي اسمه "أرملة الصحراء" على مسرح الجمهورية، والمسرحية مستوحاه من قصة الكاتب الكبير بهاء طاهر "واحة الغروب". والتذاكر متاحة بشباك الحجز. أما لو عاوز تستمتع بفن الأوبرا، الفن اللي على أصله، عرض "أوبرا عايدة" بالأوبرا المصرية النهارده، والتذاكر متاحة بشباك الحجز. لكن لو نفسك تجرب لون جديد من الموسيقى، حفل "فرقة الطنبورة" بمسرح الضمة، هـ تغير لك مزاجك تمامًا، لعرضها موسيقى التراث البورسعيدي، ويتبادلوا الغناء والرقص والعزف على آلات الطنبورة والسمسمية والطبلة والرق والمثلث والصاجات والشخاليل في تلقائية بـ تحافظ على الروح الأصيلة للتراث.

ننتقل ليوم الجمعة، والفن المصري الأصيل مع "حفلة الفنان محمد عدوية" في ساقية الصاوي، وسعر التذكرة 40 جنيه. كمان فيه حفلة ثانية للأغاني المعاصرة من "فرقة ع الرصيف" وسعر التذكرة 20 جنيه لغير الأعضاء و15 لأعضاء الساقية.

ولمحبي فن التصوير الفوتوغرافي "معرض بالقرب من هنا" وده معرض لشباب المصورين الوثائقيين اللي جايين من شمال أفريقيا والشرق الأوسط. وبـ يضم المعرض مجموعة من 18 عمل ينتمي إلى مصورين من المغرب والجزائر وتونس ومصر والسودان والأردن وفلسطين ولبنان والعراق والإمارات العربية المتحدة، المعرض مفتوح يوميًا من السبت للأربعاء من 12 مساءً حتى 9 مساءً. ميعادنا مع فن الرسم "ومعرض R.G.B" للفنان المصري باسم يسري في جاليري المشربية، واللي بـ يناقش الكثير من قضايا المجتمع بشكل ساخر في صورة لوحات أشبه بلقطات القصص المصورة، والدعوة عامة، المعرض مفتوح يوميًا من 11 مساءً حتى 8 صباحًا ماعدا الجمعة. لكن لو عاوز تستمتع بفن خيال الظل، بيت السحيمي بـ يجدد "عرض الأراجوز وخيال الظل". والدعوة عامة.

ونختم بيوم السبت و"حفلة الفنان بشير بمصاحبة فرقته" بكايرو جاز كلوب، والدخول للـ Couples فقط. خلي بالكم أنه غير مسموح بالدخول لأقل من 25 سنة، والأبواب بـ تتقفل باكتمال العدد.

وطبعًا لمحبي الفنون التراثية الجميلة "حفلة التنورة" بمركز إبداع وكالة الغوري، قصة التنورة مصرية، لو تعرفوا لها أصول صوفية، والرقصة إيقاعية بـ تقام بشكل جماعي بحركات دائرية خارجة من الحس الإسلامي الصوفي الفلسفي، لأن اللي بـ يعملوها بـ يشوفوا أن الحركة في الكون تبدأ من نقطة وتنتهي عند النقطة نفسها، علشان كده بـ يعكسوا المفهوم ده في رقصتهم، وحركاتهم بـ تكون دائرية وكأنهم بـ يرسموا بها هالات بـ يثبتوا بها اعتقادهم ويلفوا كأنهم كواكب بـ تسرح في الفضاء. و سعر التذكرة 5 جنيه.

 

طبعًا دي مش كل أحداثنا إحنا بـ نحدث أجندة كايرو 360 بأحداث كل يوم على مدار الشهر، لو عاوز تعرف أكثر شوفها من هنا... كل عيد أضحى وأنتم طيبين!

التعليقات
تصويت

Loading...

اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
اكسب! عشاء لفردين في المطعم الياباني توري
عن الكاتب
كايرو 360
حرر بواسطة:
كايرو 360
تاريخ النشر:
02/10/2014
-