هـ تلاقيه مستخبي في آخر ممرضيق من ممرات شارع قصر النيل الجانبية، من أهم وأشهر النوادي الليلية في القاهرة. وزي عادة الأماكن دي في أغلب الأحيان هـ تلاقي الدخان والزحمة هما السمة الأبرز في المكان. بس في «أفتر ايت - After Eight» الزحمة لا تطاق والزباين نفسهم خليط من الناس غريب شوية!


المكان ده من النوع إللي يا تحبه يا تكرهه، مفيش وسط! وده بـ يفرق من شخص للتاني. ممر الدخول مخيف شوية يحسسك إنك داخل زنزانة من كتر ما هو ضلمة وكئيب. العاملين على الباب مش بـ يدخلوا أي حد، وبـ يدققوا في نوعية الزباين اللي داخلة، وفي الغالب بـ يدخلوا «كوبل» بس. وللأسف لما تدخل جوة هـ تعرف أن التدقيق ده مش جايب نتيجة قوي.


عشان تعرف تدخل لازم هـ تزاحم، وتعافر على ما توصل لمكان تقعد فيه! ويا سلام لو عاوز تطلب حاجة تشربها، معاناة.

الـ«Minimum Charge» (الحد الأدني للطلب) 100 جنيه طول أيام الأسبوع، ولازم تدفع إنشالله تكون داخل تسلم على واحد صاحبك وخارج تاني! الويترز هناك مركزيين قوي مين دخل ودخل لمين ودفع ولا لأ.

أول ما تدخل هـ تلاقي ممر الحيطان بتاعته غامقة وآخره ستاير كبيرة متعلقة بـ تدخلك على مكان الرقص، الـ«دانس فلور - Dance Floor». كان عندنا إحساس وإحنا جوة ان في حاجة تخض هـ تحصل، عفاريت هـ تطلعلنا مثلاً، من كتر ما المكان مدفون تحت الأرض وعامل زي الزنزانة! لو انت غاوي رعب وغموض ممكن تستمتع بالجو ده!

رغم أن المكان المنيو بتاعه حلو قوي، إلا أن الزباين بـ يروحوا مخصوص عشان المزيكا والرقص. لو رايح مع مجموعة كبيرة هـ تحتاج تحجز قبليها، وهـ يبقى صعب انك تلاقي مكان على الترابيزات اللي حوالين الـ«دانس فلور» أو تستمتع بالمزيكا من قريب عشان المنطقة دي على طول زحمة.


فيه فرق موسيقية بـ تلعب بشكل منتظم هناك زي "سلالم" و"صحرا" و"وسط البلد" طبعاً. "وسط البلد" كانوا بـ يلعبوا على طول هناك قبل ما يتشهروا قوي، بس لسه بـ يلعبوا كل يوم اتنين والمكان بـ يكون مليان على الآخر، وبـ يكون في فقرة كاريوكي كل يوم سبت ولو حابب تعرف الجدول الإسبوعي لـ«أفتر ايت» ادخل على الجروب الخاص بيهم على الفيس بوك.