بعد رحلة طويلة بين جنبات المول، والتنقل من محل للثانى كأى مدمن محترم للتسوق، لازم فى النهاية تلاقى نفسك وسط الفوود كورت بـ تبحث عن أكلة سريعة تجدد نشاطك بعد يوم طويل مرهق، اختارنا نأكل أكلات صحية مشوية بحيث نحافظ على مقاسنا للملابس الجديدة.

فى مكانه الموجود فى فوود كورت كايرو فيستيفال سيتى الكبير، تقدر تشوف مكانهم بمنتهى السهولة فى وجود شعار أبو شقرة الشهير. المكان بشكل عام يعتبر نموذج مصغر لمطعم أبو شقرة، بـ يقدم مشويات لذيذة متنوعة من أطباق أبو شقرة.

أخذنا منيو من الموجودين بجانب الكاشير وبدأنا نستكشفهم، وما تراجعناش من منظر الطابور الطويل أمامه. المحل بـ يقدم كل أنواع ساندويتشات اللحوم والفراخ، منها شاورمة، وكفتة، وبانيه، مع وجبات كاملة تتكون من نوع لحوم وطلبين جانبيين من بين بطاطس محمرة، وأرز أو سوتيه، أو سلاطات زى الطحينة أو الثومية. لاحظنا كمان وجود مقبلات منها سمبوسك، وكبيبة، وورق عنب محشى ومكرونة.

لما بدأنا نطلب وندفع الحساب، قالوا لنا أن تحضير الأكل بـ يستغرق حوالى 15 دقيقة؛ الحقيقة أننا انتظرنا أكثر شوية.

شكل أكلنا كان واعد بتغليفه المميز وترتيب الأكل المنظم. وجبة الميكس جريل (50 جنيه) كانت مفاجأة فى الحقيقة، بحجمها القليل جدًا مع قطع صغيرة من الشيش طاووق، كباب وكفتة، بالنسبة لكمية الأرز كانت كبيرة، والخضار السوتيه كان مناسب. وجبتنا الثانية كانت شيش طاووق (30 جنيه) وكانت قريبة من الوجبة الأولى من حيث الحجم وطريقة التقديم.

على غير عادة أبو شقرة، الأكل كان غير طازج. صحيح النكهة كانت معقولة والأكل شغال، لكن كان ينقصه التتبيلة، وطعم الأكل لا يمكن يكون خارج طازج من الشواية. الأرز كان مليان كبد فراخ وزبيب، وإحنا فى الحقيقة مش من عشاق الاثنين، والخضار السويته كانت مزيتة أكثر من اللازم.

الخلاصة، بالنسبة للأسعار المنخفضة نسبيًا والمكان الصغير، جودة الأكل القليلة بالمقارنة بأبو شقرة الأصلى كانت متوقعة. على العموم، شقرة تو جو قدر يضيف نوع من التنوع للفوود كورت المليان أكلات سريعة غير صحية واللى بـ تعتمد فى الأساس على الأكل المقلى.