بالرغم من أن في القاهرة فروع كثيرة لتوكيلات ماركات رياضية عالمية، إلا أن معظم الأماكن دي مش بتوفر للرياضيين غير الملابس. صحيح أن فيه هايبر ماركتس فيها أقسام بتبيع معدات رياضية، إلا أن محل زي إنترسبورت – Intersport يعتبر المكان اللي بيجمع أكبر تشكيلة من أي حاجة تهم الرياضيين، وبأسعار متنوعة.

وبما أن الصيف دخل، وموسم شراء المايوهات بدأ، قررنا نعمل زيارة لفرع مول العرب، واللي بيعتبر من أكبر فروع إنترسبورت. أول حاجة لفتت نظرنا كانت مجموعة المايوهات الحريمي ضخمة اللي تنناسب كل الأذواق والرغبات. وبما أن فيه طلب كبير على المايوهات الشرعي؛ قلنا ناخد لكم جولة وسطهم علشان نجيب لكم المفيد. مبدأيًا، مجموعة النقشات المعروضة بسيطة وأغلبها أبيض في أسود، ومنهم الكامل (بدلة – فستان – غطاء للرأس) بـ 999 جنيه، أما لو عايزة البدلة لوحدها فمعروض منها كحلي وأسود وسعر الواحد (439 جنيه)، ومعروض جنبهم من نفس اللون Jupes وسعر الواحدة منهم (299 جنيه). أما لو أنت بتفضلي تلبسي فستان وتحته بنطلون منفصل ممكن تلاقي الفستان لوحده بـ 559 جنيه أما البنطلون فبـ 149 جنيه ومتوفر منه الأسود. يمكن الأسعار دي غالية بالمقارنة مع أماكن ثانية ممكن تقفلي المايوه كامل بـ 500 جنيه، إلا أن الخامة المعمول منها المايوهات نضيفة وما تفرقش عن خامة المايوهات العادية، ده غير ميزة الذوق اللي بنات كثير بيشتكوا منه في الأماكن الثانية.

ما نعرفش ليه شدتنا بدلة الغطس، وهي أسمك وأثقل بكثير من المايوهات الثانية واللي كانت معروضة بسعر 1199 جنيه، يمكن لونها الأسود والوردي وسط كوم من المايوهات الكحلي والأسود، إلا أن أكيد دي هتنفع واحدة بتمارس رياضة الغطس باستمرار. إنترسبورت برضه عنده مجموعة كبيرة من المايوهات العادية واللي عليها نقشات زهور وفيه منهم أسود سادة، لاقينا منهم واحد أزرق في أسود من غير كمام وبشورت سعره 397 جنيه، ومتوفر من نفس الشكل بنصف كم.

طبعًا فيه مجموعة من المايوهات اللي ماركتها Speedo -ودي ماركة مشهورة بيعتمد عليها السباحين المحترفين- ولكن أغلب القطع المعروضة كانت جد أوي لو حد عايز مايوه يبلبط بيه في الساحل، ده ما يمنعش أننا أخدنا فكرة سريعة عنها، كان موجود مايوهات رجالي –شورت لنص الفخد- منقوشين الواحد منهم سعره 439 جنيه، أما الحريمي فهو أسود بالكامل سعره 615 جنيه، ده غير مجموعة من مايوهات الأطفال اللي مش هتقل بأي حال من أحوال عن 300 جنيه.

نسيبنا من المايوهات شوية وندخل على الحاجات الثانية الكثيرة الموجودة، زي مثلًا مجموعة الأحذية اللي ممكن تلاقي منها اللي يناسبك سواء الجري أو حتى الأحذية الكاجوال وكمان أحذية البحر. نبدأ بأحذية البحر والمناسبة جدًا للشواطيء الصخرية زي اللي موجودة في سيناء مثلًا، وسعرها 109 جنيه. أما أحذية الجري والرياضة فمتوفر منها أنواع كثير من أول ماركة Anta واللي هتلاقي منها من 300 وأنت طالع، لحد ماركات زي أديداس ونايكي واللي ممكن توصل قرب الـ 800 جنيه.

أما الكاجوال، لاقينا مجموعة من ماركة Palladium ، وأغلبهم كان حريمي؛ النوعية دي نعلها من المطاط، مغطي وش الرجل وبقيتها من القماش متوفر منه ألوان كثيرة ومتنوعة، سعرهم 299 جنيه.

كان نفسنا نكلمكم عن كل حاجة شفناها هناك، إلا أن فيه مجموعة كبيرة من المعروضات واللي مهووسين الرياضة هيفهموها أكثر مننا، زي الجوانتيات الرياضية المختلفة، النظارات وبونيهات السباحة وغيرها كثير. لو أنتم بتدوروا على أي حاجة متعلقة بالمعدات الرياضية ننصحكم أنكم تروحوا إنترسبورت، لأن غالبًا هتلاقوها هناك.