أي حد بـ يشتري أدوات رسم في القاهرة٬ عارف انها غالية٬ وأكتر ناس تعرف ده طلبة فنون جميلة. والمشكلة التانية ان المحلات المتخصصة في المنتجات دي قليلة جداً.

وسط مجموعة من المكتبات ومحلات الإكسسوار٬ هـ تلاقي محل ألوان بتاع وسط البلد٬ واللي موجود في شارع شريف باشا. مش هـ تشوفه من الزحمة لو ماروحتش قبل كدة٬ فركز في الشارع ودور على الإضاءة اللي في الإزاز الملون اللي عند مدخله. أول ما تدخل هـ تعرف على طول ان المحل بقى له في مكانه ده سنين. وجوه المضياف والدافي هـ يخليك عاوز تستغل كل شبر من المساحة دي واللي مليانة بمنتجات شكلها حلو كتير.

المكان ضيق وصغير بس مش لدرجة انه يخنقك. العاملين في المكان مضيافين٬ وبـ يهتموا بالزباين وهـ يساعدوك تلاقي اللي انت عاوزه من غير ما يصربعوك. الإزاز الملون المتعشق في الأرضية جميل جداً وهـ يلهمك في حد ذاته.

فيه أدوات مكتبية أساسية كمان٬ أساتيك وأقلام جاف وحبر ورصاص وألوان طباشير ملونة (بتاع الورق). وفيه رف عليه برج ألوان شمع.

لو بـ تدور على أدوات رسم٬ المكان ده ملجأك الأول. عندهم أحسن أنواع ألوان في القاهرة بحالها. أغلب الألوان اللي عندهم من ماركة پـ يبيو Pebeo والألوان كتير. وفيه خامات مختلفة٬ جواش بـ16 جنيه للأنبوب الصغيرة٬ وفيه أنابيب كبيرة كمان. الأكليريك أسعاره بين 20 و30 جنيه٬ وده غالي شوية. وفيه ألوان مياه وورنيش.

الورق الكارتون بـ يبدأ من 3جنيه٬ وفيه كانسون Canson وموجود جنب رف كراسات الرسم٬ وكراسات الكانسون الصغيرة اللي غلافها مقوى بـ 45 جنيه.

فيه كانڤاس (لوحة كتان للرسم) بأحجام مختلفة٬ لو عاوز واحد للرسم بالزيت أو الأكليريك في 26×30 سم بـ9 جنيه وده سعر معقول. ولو بتفضل الكانڤاس يكون مالهوش ضهر ممكن تشتري المتر بـ55 جنيه.

المكان يمكن صغير لكنه ضروري جداً لو محتاج أدوات للرسم ولاقي نفسك في مزاج فني وعاوز تبدع.