لو كنت من الجيل اللي اتعود يجيب لبس المدرسة من «ريموندس» و«فرج» وبعد كده تطلع على «لطفي» أو «زلط» علشان تجيب الجزمة أو الكوتشي، يبقى المقال ده مش هـ يضيف لك كثير لأن «لطفي» تقريبًا ما تغيرش من ساعتها، مش عارفين ده عن عمد حفاظًا على شخصية المحل "التقليدية" جدًا ولا التطور اللي بـ يحصل بطئ لدرجة لا تُلاحظ بالعين المجردة.

المحل شكله من الخارج مميز وأنيق، مبني بالحجر الأبيض الكبير وعلى المحل خطين بالعرض باللون الأسود، والمحل واخد ناصية نموذجية على شارع الميرغني وشارع مصطفى كامل جنب نادي هليوبوليس، وهو مكون من دورين، الدور الأرضي مخصص للأحذية والشنط الحريمي والعلوي للرجالي. وفيه ركن لأحذية وكوتشيات وشنط المدرسة للأطفال جزء منه في الدور الأرضي والجزء الأكبر في الدور العلوي. المحل واسع وفيه كمية كبيرة من المعروضات وهـ يأخذ منك شوية وقت لو كنت لسه مش عارف أنت بـ تدور على إيه.

رغم العدد المهول من الأحذية المعروضة إلا أن التنوع والأفكار في الموديلات محدود جدًا، لأن «لطفي» مش ماركة في حد ذاته، لكنه منفذ بيع واسم كبير بـ يقوم بـ توزيع إنتاج مصانع كثير وماركات معروفة للأحذية، لكن المشكلة أن الماركات دي موديلاتها شبه بعضها إلى حد كبير، بالذات في الأحذية الكلاسيكية الرجالي بألوانها الأسود والبني.

في القسم الرجالي أكثر حاجة عجبتنا كانت موديلات ماركة "برونتو" الكاجوال والكلاسيك، أسعارها بـ تتراوح بين 220 لـ 250 جنيه، هي تقريبًا أغلى ماركة في المحل هي وبعض موديلات "الجباس" الإيطالية (260 جنيه)، لكن خامتها قوية جدًا وشكلها تستحمل الاستخدام القاسي زي موديلات «تمبرلاند» كده، مع الفارق طبعًا. وفيه ماركة اسمها "أرت وورك" عاملة موديلات مش بطالة، وهي الجزم الفلات الشمواة والجلد بالبوز العريض، أسعارها هناك منطقية، يعني من 130 لـ 150 جنيه، وفيه منها كل الألوان، وفيه من نفس الماركة موديلات إيطالية كاجوال شيك جدًا وجلد طبيعي، أسعارها 160 و180 جنيه، والنعل مكتوب عليه بالطول كلمة (Baretta) وكنا فاكرين هي الماركة، طلع ده اسم الشركة اللي بـ تصنع النعل!

هـ تلاقي موديلات شبه بعضها كثير قوي فيه ماركات زي "بيبو" و"بيرد شوز" و"جولدن تراينجل" و"رايدر" المتخصصة في الجزم الضخمة اللي شبه "الدوج" بتاعة زمان. وأسعارها دائمًا بين الـ 110 والـ 180 جنيه، وفيه رف كان عليه مجموعة من الأحذية اللي بين الكوتشي والجزم كده بسعر موحد هو 150 جنيه، لكن برضه المعروضات اللي عليه ما كانتش قد كده.

الأحزمة الرجالي موجود منها الكلاسيك والكاجوال بأسعار من 70 لـ 100 جنيه، وبرضه نفس مشكلة التنوع، كلها ماركات مختلفة بـ تعرض نفس الموديلات، والفرق بـ يبقى في الجودة ونوع الجلد فقط. فيه ستاند كبير للشرابات بأسعار من 15 لـ 25 جنيه.

القسم الحريمي فيه تقريبًا نفس الماركات الرجالي، وأن كان بـ يعيبه أكثر أن الموديلات عتيقة شوية رغم أن المعروف أن موديلات البنات بـ تتغير أسرع من الرجالي، خاصة في الأحذية. والجزم قليلة جدًا ومعظمها فلات وهو أشيك حاجة بالمناسبة. أغلب المعروضات صنادل وسابوهات، أسعاها من 40 لـ 50 جنيه وده علشان فيه تخفيضات في القسم الحريمي فقط، والشنط أسعارها 80 و90 جنيه، وفيها نفس المشكلة أنك تحس أنها قديمة وموديلها بِطِل خلاص. وفيه ستاند لشباشب البيت والخروج بـ 29 و39 جنيه. وبشكل عام القسم مناسب أكثر للسيدات مش للبنات علشان غالب عليه الطابع الوقور والتقليدي.

الخدمة عادية زي كل حاجة في المحل، ويمكن جافة شوية، أو يمكن حظنا أننا وقعنا مع موظف "كِشري" حبتين، لدرجة أننا بـ نسأله عن موديلات رقبة قصيرة، نظر لنا باشمئزاز وقال لنا: "لأ، لأ ما بـ نشتغلش فيها.. لا السنة دي ولا السنة اللي فاتت" كأنها عيب أو حرام! المهم المحل ممكن يحل لك أزمة لو عاوز جزمة ومش محدد موديل معين، أكيد هـ تلاقي هناك حاجة ناقصاك وممكن تأخذها بسعر كويس أحسن من أي محل ثاني في مصر الجديدة.