نمو حركة التسوق فى القاهرة بـ يزيد يوم بعد يوم بدخول ماركات عالمية أكثر وأكثر لمصر. على الطراز الباريسى دلوقت فتح "أوكايدى – Okaïdi" ماركة ملابس فرنسية الأصل مخصصة للأطفال بين 3 سنين و14 سنة. المحل بـ يقدم مجموعة متنوعة من القطع المعاصرة بـ تشجع الأطفال على زيادة وعيهم بالموضة بحيث يقدروا يصمموا شكل مميز لأنفسهم.

فى مكانه بالدور الثالث من مول صن سيتى، أوكايدى هو أكثر محل مضيء فى الدور كله، وسهل تميز لوجو المحل الروش من بين عدد لا نهائي من المحلات حوله. أرض المحل كانت مزدحمة بسبب نقلهم للبضاعة فى الوقت ده، وأقسامه –صحيح كانت واضحة– احتاجت مننا خطط علشان نوصل لها. مع نظام التسعير الموحد فى أوكايدى، عملية التسوق بـ تتم فى سهولة وبـ تضمن العدالة بين الجنسين.

نروح على الجانب الأيمن من المحل، مع كام جزء من المنتصف، قسم البنات كان واضح أنه أكثر توسعًا من الولادى. من الحاجات المميزة عندهم فساتين رقيقة للاستخدام اليومي، وتنورات منقطة لطيفة (225 جنيه) وتنورات جينز روشة (259 جنيه)، أما أسعار التي شيرتات بـ تبدأ من 79 جنيه وبلوفرات خفيفة سعرها 169 جنيه. وزي كل الملابس فى أوكايدى، الجينزات منفصلة وأسعارها محددة حسب القصّة والسن. جينزاتSkinny سعرها 259 جنيه، وجينزات slim ثمنها 225 جنيه، وكمان treggings مريحة كان سعرها 169 جنيه.

تماشيًا مع الذوق العام اللى لاحظناه فى قسم البناتى، شنط ظهر روعة على شكل قطة سعرها 169 جنيه. تشكيلة كبيرة من أحذية الباليرينا، أحذية بأبزيم وأحذية منقطة برقبة (225: 315 جنيه) كانوا معروضين بشكل منظم تحت الكوفيات المعلقة (25: 99 جنيه).

قسم الولادي ماشي فى سكة واحدة ومش بـ يوحي بنفس الموضة المتجددة الموجودة فى قسم البناتى. شوفنا مجموعة كبيرة من الجينزات والأحذية الرياضية، قمصان كاروهات بألوان متعددة، جاكيتات لونها كاكي، قبعات بيسبول (115 جنيه) كاسكيتات الصيادينfisherman بسعر 89 جنيه. رغم نقص الأشكال والأذواق المثيرة للانتباه، عدد قليل من الموجود قدر يلفت نظرنا، زى روب منزلى طرى لونه عنابى (225 جنيه) وشنطة أنيقة زرقاء (199 جنيه).

فلسفة أوكايدى تقوم على إتاحة الفرصة للأطفال يكوّنوا موضتهم المميزة بنفسهم، والتوفيق بـ يكون أصعب مع الألوان والملابس المتنوعة. يمكن الطرازات الموجودة فى المحل مش كبيرة، لكنه بـ يقدم ملابس بأسعاره معقولة تمشى مع الصغار والكبار، وده توازن مش كل محلات الأطفال تقدر تعمله.